Hsg

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Roos02, 21 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roos02

Roos02 Fanatiek lid

24 sep 2013
    2.111
    1.104
    113
    Hoi meiden,

In september bij de gynaecoloog geweest en omdat alle onderzoeken goed waren, afgesproken om in maart een hsg te doen als het nog steeds niet raak is. Nu word ik vandaag of morgen ongesteld dus word er een hsg ingepland. De gynaecoloog wilde me eerst nog zien en ik heb dan ook aanstaande donderdag een afspraak bij haar staan.

Bij de eerste afspraak gaf ze aan dat ze niet zoveel voor me kon betekenen omdat ik een normale cyclus/eisprong etc heb en het zaad van mijn vriend is ook goed. Nu ben ik hier over aan het nadenken gekomen en ik voel me niet bepaald serieus genomen door haar uitspraak. We zijn nu al 2 jaar bezig en een zwangerschap blijft uit.

Ik verwacht dan ook dat ze gaat zeggen dat we het na de hsg eerst nog zelf moeten proberen. Is dat standaard of kan ik bijvoorbeeld zeggen dat ik iui wil om de kans te vergroten? En zijn er verder nog dingen die ik met haar kan bespreken wat betreft behandelingen die er zijn? Aangezien ze zelf zegt dat ze niet zoveel kan doen.. Ja ik moest het loslaten en eventueel gaan praten met iemand van de ggd?! Heb aan de assistente gezegd dat ik eventueel wel een andere arts wil maar ze zei dat ik beter bij haar kan blijven omdat eerdere afspraken ook bij haar waren.

Wat kan ik het beste doen?

2. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.180
    1.982
    113
    Als je al 2 jaar bezig bent en er verder geen oorzaak is waarom een zwangerschap uitblijft, dan is IUI inderdaad wel een reële optie. Ik denk dat als de HSG goed is, dat ze gynaecoloog ook echt wel met dit voorstel gaat komen hoor (dat is de standaard richtlijn). En anders zou ik er zeker zelf om vragen.

Heel veel succes gewenst met de afspraken en de HSG.

Roos02 vindt dit leuk.
  3. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Hoihoi,
    Het is een beetje afhankelijk van de uitkomst van de HSG. Als die goed is, dan kun je samen met de gegevens van de eerdere onderzoeken de Hunault score berekenen (website Freya), die hanteren gynaecologen. Als je kans <30% is om komend jaar zwangercte worden dan is het meestal IUI, als de kans hoger is dan nog 6 maanden zelf proberen. Ook omdat je kans na HSG hoger is.
    Zo gaan ze er bij mijn ziekenhuis in ieder geval mee om.

Voor wat betreft je niet prettig voelen bij de gynaecoloog. Maak dat bespreekbaar. Als je je niet serieus genomen voelt, is dat dan omdat je je niet gehoord voelt of omdat het niet goed uitgelegd is of omdat je iets anders had verwacht etc? Zeg dat dan gewoon letterlijk.. vanuit jezelf.
    Bv: ik merk dat ik me niet zo prettig voel bij die opmerking die u maakte.. Of ik merk dat ik daar moeite heb (met die beslissing). Werkt verassend goed om de lucht te klaren. En als het nog niet goed voelt zou ik toch een andere dokter zoeken, want je gaat veel met elkaar te maken krijgen in een medisch traject.

Deel Deze Pagina