Op 1 augustus kregen we de sleutel van ons nieuwe huis. Vandaag kreeg ik bericht van de belastingdienst over de hypotheekrenteaftrek. Nu krijgen we veel meer terug (zo'n 140,-) dan wat de hypotheekadviseur berekend had. De berekening van de hypotheekadviseur is een schatting, maar ik vind het verschil wel heel groot. Zijn er meer mensen die onlangs een huis hebben gekocht en hier ervaring mee hebben?
Kan je niet zelf een proefberekening maken op de website van de belastingdienst? Ik weet het helaas ook niet precies want wij doen het per jaar ipv. per maand. In elk geval succes!
Hmm ik heb destijds ook zoiets gehad. Ik kreeg dat alleen dat jaar. Kwam doordat je recht hebt op een bepaald bedrag per jaar dat nu verdeeld werd over het aantal maanden dat nog restte tot het eind van het jaar, geloof ik. Het jaar erop kreeg ik wat uitgerekend was... Maar is alweer lang geleden, dus weet het niet precies meer...
Het eerste jaar heb je meer aftrekposten, de kosten die je hebt gemaakt om het huis te kopen zeg maar. Geldt voor jullie dus alleen over 2011, in 2012 zal het bedrag lager zijn, alleen voor de betaalde rente.
Dat idee had ik in eerste instantie ook. Maar we hebben het in laten vullen door een belastingmannetje. En hij zei dat hij de kostenkoper niet mee zou rekenen (doet tie volgend jaar pas). Dus dan zou die vlieger niet opgaan toch?
Normaal gesproken is idd door k.k. het eerste jaar de renteaftrek hoger. Ik zou gewoon even je hypotheekadviseur bellen om het te vragen. Meer geld lijkt leuk, maar als je het straks terug moet betalen is het lang niet zo leuk meer natuurlijk.
Volgens mij is dit het! Ik heb dat laatst namelijk ook met de zorgtoeslag gehad (oke, misschien geen hra, maar ook een toeslag van de belastingdienst). Ze doen het dus wel. Mocht je twijfelen, dan zou ik gewoon even een belletje doen naar de belastingdienst
Kan wel hoor, bij ons had de hypotheekadviseur gerekend op zo'n 250 euro, maar we krijgen dik 300 euro terug.