hallo ik ben zeer trotse mama van Finn die volgende week alweer 9 maanden is. Door middel van hormonen spuiten en insemineren ben ik van hem zwanger geraakt. Ik ben helemaal gelukkig met hem, hij is ons alles... nu begint het wel weer een beetje te kriebelen. Eigenlijk willen we een 2e, een broertje/zusje voor hem,nog 1x zwanger zijn. En juist omdat ik bij hem met de MMM zwanger ben geraakt, en ik nu nog steeds niet ongesteld wordt uitmezelf, weten we dat we de MMM weer in moeten, en willen we dit ook 'op tijd'. Hiermee bedoel ik dat we hopen dat er dan niet te veel tussen Finn en brusje zit....maar..ikhoop ook niet te weinig...ik maak me altijd druk om geld hoor, maar ik ben zooooo bang dat we het 'later' niet zullen trekken financieel...de jonge jaren zal t heus wel goed gaan (lees: na aftrek van ALLES, dus ook geschat: boodschappen, tank en telefoon, houden we plm 600 a 650 over). Maar ik ben zoooo bang dat als ze groter worden, dat het niet te behappen is. Deze 'zorg' maakt mij aan het twijfelen. Wil ik wel een 2e, of wil ik het puur niet om mijn angsten.. Hebben jullie dat ook wel eens? en hoe gaan jullie hiermee om? (ik verdien met 24 uur plm 1475 en tim met 40 uur 1490 euro, plus ongeveer 200 maandelijkse belasting teruggave; loop ik nu te zeiken omniks????) gr Bengel
Ik vind dat jullie erg veel overhouden per maand hoor! Meer dan wij, onze vaste lasten zijn blijkbaar erg hoog... Maar over het algemeen ga je in de toekomst meer verdienen. Dus ik zou me er absoluut niet druk om maken.
Hihi, in mijn ogen wel ja.. Wij leven van de helft nl en er komt in december toch écht 'n kotertje bij. Natuurlijk weet ik niet wat je lasten zijn en hoe je verder leeft natuurlijk, maar in mijn ogen zou ik zeggen 'gewoon voor gaan!'.
Ik vind het geen reden om niet voor een 2e te gaan, ook al begrijp ik je zorgen wel hoor Ik vind ook dat jullie behoorlijk veel overhouden maar die zorgen zullen er altijd wel een beetje zijn. Dus ik zeg: probeer je wens te vervullen
Ik vind het juist goed dat je over dit soort dingen nadenkt, misschien kun je eens langs een financieel adviseur. Die kan doorrekenen wat de gevolgen van nog een kindje zijn en hoe dat later gaat. De hypotheker doet dit bijvoorbeeld.
onze vaste lasten in totaal, dus echt alles, zijn dus iets van 2450 euro. hypo 930 cz 230 nuon 190 enz enz en daarbij sparen we dan nog 220 (dat is teruggave van de hypotheek) Weet je wat het misschien ook wel is....we moeten gewoon 'wennen' aan een ander leven wb. financien. Nu moeten ook wij 2x denken waar we het aan uitgeven zeg maar, ondanks dat we meer dan zat overhouden hoor om uit te geven. Maar t zal wel gewenning zijn. ik ben een bijna adhd-er (opa en vader zijn het echt), en kan me overal druk om maken. Met dat ik dit typ, denk ik:mijn grootste levensles was toen ik zwanger wilde worden: JE KUNT NIET PLANNEN IN HET LEVEN...want ik zei toen tegen tim: als we een goede auto hebben gekocht, dan wil ik wel zwanger worden. De auto kochten we in ok '05 en ik raakte zwanger in maart '08.... ja...ik zeik...dat is het... maar ik begrijp van jullie dat het 'normaal is die angsten te hebben......
Ja hoor, da's echt normaal... Ik heb geloof ik zo'n anderhalf jaar lopen tobben of we wel of niet aan de kinderwens moesten toegeven, haha... Hier trouwens een 'echte' adhd-er, dus ik weet hoe 't voelt.
Hier ook flink getwijfeld en vooral ook om de onzekerheid van m'n man z'n baan. Maar 't leven is soms risico's nemen.
Goh wat gek. Onze lasten zijn van de drie dingen die jij noemt beduidend lager, en toch houden we minder over. Volgens mij kunnen wij geen boodschappen doen ofzo...? In ieder geval, hier geen adhd'er maar wel een klassieke Type A persoonlijkheid. Ik kan ook erg piekeren over dit soort dingen. Maar eigenlijk is het juist sinds de bevalling een stuk minder geworden. Daarvoor maakte ik me er echt heel erg druk om, maar nu ik heb ervaren dat het allemaal prima gaat, heb ik dat niet meer. Maar misschien komt het wel weer als we voor een tweede besluiten te gaan. Maar wij hebben wel 100 procent zekerheid dat we in de toekomst veel meer gaan verdienen (mijn man krijgt ieder jaar loonsverhoging naast de inflatiecorrectie en ik studeer nog en verdien dus nog niet ). Dus dat scheelt. Maar wel heel herkenbaar! Maar het gaat jullie echt wel lukken hoor
geen reacties gelezen maar jullie houden veel meer over dan wij hoor! en hier is ook nummer 2 op komst! komt tijd komt raad... moet zeggend at wij het waarschijnlijk wel bij 2 houden óók om financiele redenen. 2 was en is mijn wens... en die ben ik achterna gegaan
Och ja, ik lig om precies dezelfde dingen wakker. Heb deze maand winterjassen en nieuwe schoenen gekocht voor dochterlief, en echt niet uit het allerduurste segment, maar dan denk ik, hoe doen mensen dat met meer kinderen? Wat een uitgave! Wij houden hetzelfde over als jullie en op zich is dat heel royaal, maar ik vind dat je altijd net wel op moet letten op wat je uitgeeft. Ik houd sinds kort alles bij in excel en heb daardoor meer grip op de zaak. Heb namelijk naast die uitgaves deze maand wel 400 euro naar de spaarrekening kunnen lozen (vind ik even belangrijk). Nu wil ik even niets meer uitgeven, dus ben ik er niet zo druk mee. Verder pin ik van te voren boodschappengeld. Ik ben niet zo'n controlefreak, maar ik vind het gewoon eng idee dat het geld opraakt. Maar goed, wij wonen ook nog niet bijzonder groot en willen in de toekomst wel verhuizen (over 5 jaar ofzo) en dat zal ook wel gaan drukken. Maar moet er idd op vertrouwen dat onze inkomens ook nog meer zullen stijgen, we zijn immers nog jong...
Nou er zijn mensen zoals wij die een uitkering hebben (1240 euro per mnd) die meerdere kinderen hebben Ze moeten wel elk euro dubbeltje omdraaien maar het is ook te doen Wou dat ik kon ruilen met je maandelijkse inkomsten Wij houden over met maand zonder boodschappen 470 euro per mnd (nogmaals daar moet ons eten ook nog van betaald worden...)
ik zou dit soort angsten bij vlagen hebben als ik weer zwanger was . Maar verder geloof ik ook heel erg in: Je leeft naar wat je hebt.... Dus als je minder hebt, red je het ook wel. Alleen is het even wennen misschien.
Ik zou zeggen, geen enkele reden tot paniek. Wij wachten nog even met nummer 2 tot ik ook weer werk heb, maar als jullie beiden werk hebben zit het toch eigenlijk goed.
Wij hebben het op het moment ook niet heel breed door financiele tegenslagen maar toch pril zwanger van een brusje. Vind zelf dat geld niet gelukkig maakt. Je kind wordt ook groot met veel liefde. En je kan het zo gek maken als je zelf wilt qua spullen enzo. Zekerheid heb je toch nooit.
Tja dat is makkelijk geld maakt niet gelukkig nee. Maar als je geen geld meer hebt om je kinderen eten te geven of nieuwe kleding...Dan is geld toch wel verdomd handig Wij zelf gaan nog niet voor een 2e o.a door financien en mijn vriend die miss zijn baan kwijt kan raken door ziekte. Maar jullie inkomsten zijn hoog en ook wat je overhoudt pm dus ik zou er gewoon voor gaan.
Ja tuurlijk is het wel handig.maar hadden ze vroeger zo veel geld? Nee en die zijn ook allemaal groot geworden Mijn man is ook ziek en hebben dus zo wel nu als in de toekomst nooit een financiele zekerheid. Voor ons iig geen reden om onze dromen niet te volgen
Wij waren bij de eerste beiden nog studenten, en ook dat ging. Het is natuurlijk een stuk onhandiger dan wanneer er 2 riante inkomens zijn, maar met een beetje goede wil krijg je veel geregeld.
Nee oke maar tijden zijn veranderd he. Alles was vroeger ook niet duur nu wel. Ik denk dat het er aan ligt hoeveel waarde je hecht aan financiele zekerheid. Wij hechten er veel waarde aan omdat wij het belangrijk vinden financieel stabiel te zijn. Ik wil niet elk dubbeltje om moeten draaien omdat ik per sé 2 kinderen wilde. Maar dat kan voor een ander weer anders zijn.
Mijn man zegt zelf dat hij het ook wil aan kijken hoe het financieel gaat voordat we aaneen tweede zouden gaan denken... maar bij ons is het zo dat mijn inkomen op dit moment is wat jullie overhouden! Dus ik vind dat je niet mag klagen Een vriendin van mij vertelde dat ze voor school een onderzoek had gelezen wat ging over de kosten van een 2e kindje...en het is dus zo dat een tweede veel minder extra kosten meebrengt dan een 1e... Om te beginnen doordat je veel spullen nog hebt of kan bewaren maar ook omdat bijv. voor nog 1 kindje mee rkoken niet veel extra's kost. En een tweede kindje kost bijv. bij het KDV ook minder...