https://www.bol.com/nl/p/groot-lexicon-van-nutteloze-feiten/1001004001950014/?Referrer=ADVNLGOO002008J-F7CQGFIURUYLW-226740458382&Referrer=ADVNLGOO002008J-F7CQGFIURUYLW-226740458382&gclid=Cj0KCQjwyYHaBRDvARIsAHkAXcvgN-C_IEB_VERZN_HyGGqOTOzpS2FBe-Wd7AwH3FIp_6Wy43INAfAaAh2DEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Ja dus maar alleen 2e hands
Ahhh... Nu komt de aap uit de mouw. Iemand beweerde eens tegen mij dat in Finland minder dyslexie voorkwam omdat kinderen daar pas later letters worden geleerd. Kleuterscholen doen niet aan voorbereidend lezen/letters leren herkennen. En dat het dus slecht was om al zo vroeg te beginnen. Maar er zit dus een heel ander verhaal achter. Vond het al zo onlogisch...
Hoe het met dyslexie in China zit, weet ik eigenlijk niet. Wel dat er meerdere Chinese talen gebruik maken van dezelfde karakters, die geven dus al helemaal geen aanwijzing hoe je iets moet uitspreken. Lijkt mij alleen maar moeilijker? [edit] Komt gewoon voor! https://www.nemokennislink.nl/publicaties/chinees-brein-is-anders-dyslectisch/
Dit lijkt me onzin, aangezien de afstand tussen je ooghoek en mondhoek variabel is, afhankelijk van je gezichtsuitdrukking.
Klopt. En vandaar dat baby's van die schattige grote ogen hebben omdat je ogen je hele leven dezelde grote blijven.
Maar de eierleggende haaien zijn wel in de minderheid. Behalve haaien die eieren leggen heb je ook haaien waarbij de eieren in de baarmoeder uitkomen (eierlevendbarend) en haaien die echt levend baren.
Toch kan te vroeg beginnen met leren lezen, wel gevolgen hebben voor het automatiseren van lezen. Ik denk dat het dan geen dyslexie mag heten, maar als lezen niet voldoende geautomatiseerd raakt, heb je wel degelijk een ernstig leesprobleem. Als je te jong begint (voordat de hersenen voldoende rijp zijn) worden bepaalde verbindingen blijkbaar met een omweg aangelegd. En die omweg krijg je er later niet of heel moeizaam uit.
Als het enige vrouwtje binnen een groep clownvissen overlijdt, verandert het grootste mannetje in een vrouwtje.