Gooi jij vaak voedsel weg?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bruni, 28 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bruni

Bruni Actief lid

17 okt 2012
    487
    5
    18
    Naar aanleiding van het volgende artikel:

'Nederlanders verspillen veel voedsel door grote verpakkingen' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Gooi jij vaak voedsel weg?

Ik baal zelf nog wel eens als ik iets over het hoofd zie in de koelkast en het vervolgens moet weggooien omdat het bedorven is. Dat zijn dingen als melk, vla/yoghurt, vleeswaren, groente en fruit.

Ik probeer altijd zoveel mogelijk in te vriezen. Brood gaat bij ons ook altijd standaard in de vriezer. 10 min voor we gaan eten haal ik de boterhammen die we willen eten uit de vriezer om te ontdooien.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.917
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij gooien bij het avondeten best wel eens wat weg. Geen grote hoeveelheden per keer, maar alles bij elkaar opgeteld is het op een jaar best veel, denk ik.

3. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Ik kom soms ook tot de ontdekking dat er iets over de datum is en dat gaat weg, daar baal ik ook van. Doet pijn om iets weg te gooien omdat ik weet dat andere mensen het graag hadden opgegeten die dat niet kunnen kopen.
    Mijn man zit in het fruit die neem bergen fruit mee soms zoveel dat het lig te rotten in de fruitmand..

4. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Liever niet, maar ik woon alleen en heb vaak veel over. Ik vries veel in of eet anders gewoon 2 of 3 dagen achter elkaar hetzelfde, maar als het niet goed meer is moet het toch weg.

Gebeurt niet vaak met avondeten, maar wel met dingen als kaas e.d. Dat krijg ik in mijn eentje gewoon net op voordat de schimmel erop staat. Om dat te voorkomen koop ik zelden kaas maar soms kan ik het toch niet weerstaan. Brood is ondanks in de vriezer bewaren ook wel eens oud voordat het op is maar dat gaat dan meestal naar de eendjes.

Overigens heb ik ook vaak dat ik van tevoren al weet dat ik iets niet op ga krijgen voordat het niet goed meer is en dan geef ik het weg, aan mijn moeder of via de Weggeefhoek in mijn regio op Facebook. Dan komt het beter terecht dan in de prullenbak.

5. Dens

Dens Actief lid

21 sep 2011
    413
    1
    18
    Zuid Holland
    Te vaak naar mijn zin. Dingen die over datum zijn gegaan in de koelkast enzo. Vind het zo zonde!

6. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Ik probeer het niet te doen. Ik vries ook porties in en houdt een keer per week een kliekjes dag maar ook dat gaat wel eens mis. Daar baal ik dan wel van.
    Sommige producten haal ik dan ook maar niet meer omdat het vaak wel dezelfde dingen zijn die niet helemaal opkomen zoals bijvoorbeeld vla.

7. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Jammer genoeg wel. Regelmatig toch dingen over de datum in de koelkast. Ik baal daar van en neem me iedere keer voor om beter op te letten, maar dat wil nog niet echt lukken.

8. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Weinig. Wij hebben in ons dorp een 'eten over' fb pagina waar je eten op kunt zetten wat overgebleven is. Kun je genoeg mensen blij mee maken!

9. Linda86

Linda86 VIP lid

Vrijwel nooit eigenlijk. Brood en vlees stop ik altijd in de vriezer en andere dingen gaan bijna altijd wel op tijd op.

Als er van het avondeten wat over is, breng ik dat meestal de volgende dag naar de oma van mijn vriend. Die is maar alleen en die woont hier om de hoek. En anders eten we het zelf tussen de middag.

10. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Nee.
    Brood gaat gelijk de vriezer in en pakken er van pas uit.
    Vlees gaat gelijk per maaltijd verpakt in de vriezer, groenten ligt aan de datum en anders gaat het ook de vriezer in.
    Als wij een grote pan eten hebben gaat de rest wat over is ook in de vriezer. Aardappelen wat over is wordt de volgende dag opgebakken of op het laatst bij de pan in opgewarmd.

11. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Eerlijk gezegd wel en ik baal er enorm van, maar lijk het maar niet te kunnen doorbreken. :(

12. Niny

Niny Bekend lid

21 jul 2009
    731
    94
    28
    Helaas soms wel, dingen die vergeten werden en dus over datum zijn. En fruit dat dan te lang ligt.
    Zo zonde!

13. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Liever niet, maar er komt soms iets tussen waardoor een maaltijd niet door gaat. Soms blijken producten als groente dan niet goed meer.

Ik gooi bijv geen paprika weg als er een plekje op zit. Dat kan je er prima afsnijden. En brood wat oud is kan je gebruiken voor wentelteefjes, of door sommige maaltijden. Of de hertjes:cool:

Avondeten gaat ook niet altijd op. Dat is jammer, maar aanpassen qua hoeveelheid gaat niet. Soms heb je meer trek en andere dagen zit je sneller vol.

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wij proberen zo min mogelijk weg te gooien, en ik verbaas me altijd wel als ik lees hoeveel er weggegooid wordt: zoveel gooien wij echt niet weg.
    We doen dat om meerdere redenen, maar vooral in je eigen portemonnee merk je het verschil als je zo weinig mogelijk weggooit... ;) Dus dat is uiteindelijk toch wel de belangrijkste reden, naast dat ik het echt verspilling vind om dingen weg te gooien en dat ik dat niet kan maken als er op deze aardbol ook mensen omkomen van de honger.
    We koken regelmatig voor twee dagen en als daarvan nog overblijft, eet mijn man vaak dat nog een keer in plaats van brood. Fruit koop ik spaarzaam in: liever 3 keer per week daarvoor naar de winkel, dan dat het omkomt. Is het echt te rijp om lekker te eten, dan maak ik er een smoothie van of ijsjes voor de kids.
    De laatste maaltijd van de week plannen we niet in: we hebben dan ruimte om te schuiven als er overblijft of iets tussenkomt en ook dat scheelt dus weer in het weggooien. Meestal moet ik dan dus voor die dag nog even een keer extra naar de winkel, maar dat moet toch al wel voor fruit of andere dingen die op zijn voor de grote boodschappen weer gehaald worden.

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit! Of ik maak van aardappelen huzarensalade of zoiets. Ik gooi zelden wat weg.

16. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ja, dingen over de datum en ook regelmatig eten wat de meiden niet op hebben.

17. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ja ik gooi regelmatig wat weg..
    soms omdat het al te lang open staat of omdat het zonder erg al behoorlijk over de datum is..
    soms een aardappeltje teveel gekookt of overgebleven vlees wat ml vergeten is mee te nemen naar zijn werk.
    voedselverspilling zul je nooit helemaal kunnen voorkomen maar wel proberen het zoveel mogelijk te beperken..
    maar zoals een pak sap ofzo wat nog dicht zit of een pot/blik wat nog net over de datum is wordt hier wel gewoon opgemaakt..

18. tuc

tuc Niet meer actief

Zo min mogelijk:

Brood gelijk in de vriezer
    Maaltjes die over zijn vriezen we in en dan eten we allemaal een keer iets uit de vriezer...koelkast wordt heel vaak gecheckt op wat er nog staat. Fruit heeft geen kans on te beschimmelen hier;)

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Vrijwel nooit. Hooguit een restje sla omdat je dat niet kan bewaren, maar meestal eet mijn man dat dan op. Ik heb een bijzonder grote hekel aan eten weggooien en probeer het te allen tijde te voorkomen. Restjes avondeten eten we de volgende dag bij de lunch, of ik maak wat extra's zodat we het 's avonds kunnen eten. Oud brood worden tosties of brood uit de oven. Etc etc. Fruit komt altijd wel op.

20. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Wij gooien vrij veel weg. Zuivel en broodbeleg raakt nogal eens over de datum. De ene week drinken en eten ze alles zo weg, andere week gaat er amper iets op. Koken voor 2 dagen doen we nooit. Avond eten wat overblijft gaat de kliko in. Maar meestal gaan de pannen wel leeg. Brood gooien we wel met regelmaat weg. We eten zowieso het "kontje"en de 1e boterham nooit omdat we die niet lekker vinden. Dus dat zijn 4 sneetjes per brood

Deel Deze Pagina