we zitten er aan te denken om een konijn te nemen. we willen hem in de zomermaanden buiten in een hok en in een ren laten hupsen en dan mag hij `s avonds binnen. in de winter vinden we het leuker om hem binnen te houden. maar ik heb er dus niet echt verstand van en ben op zoek naar adviezen. welk ras is leuk,1 of 2 konijnen ,mannetjes,vrouwtje, wat voor hok etc. ik neem aan dat je ze beter niet bij de dierenwinkel moet halen maar bij een goede fokker,iemand adressen?
In ieder geval bij een goede fokker halen. De dierenwinkel konijnen van mijn schoonmoeder waren allemaal kneusjes Het beste is 2 konijnen. Het zijn sociale dieren, wel heb je dan als baasje iets minder contact, maar voor de dieren zelf is het echt beter. Ik geloof dat je het beste 2 vrouwtjes of een paartje kunt nemen. En dan het mannetje laten helpen natuurlijk! Ik weet niet of je de konijnen zo buiten kunt laten. Van vroeger weet ik dat konijnen die zomers buiten waren een hele andere vacht hadden dan binnenkonijnen. Toch een stukje meer windbestendig denk ik. En in de winter is dat verschil nog veel groter. Dus op een koude zomerdag zul je ze dan ook binnen moeten houden. Ik denk dat het wel verwarrend zou zijn. Dan kun je beter de konijntjes in de zomer af en toe even meenemen naar buiten in zo'n ren. Maar ook weer mee naar binnen nemen als je zelf weg gaat.. Je zou ook nog bij een (knaag)dierenasiel kunnen kijken. Daar hebben ze vaak al paartjes en krijg je gelijk goede tips voor de verzorging.
hoi! je kunt konijnen niet zomaar naar binnen en naar buiten doen. ze zijn gewend aan een bepaalde temeperatuur en tegen te grote temperatuurverschillen ineens kunnen ze niet tegen. tis dus een beetje het een of het ander. zou sowieso geen mannetje en vrouwtje bij elkaar doen wnat dan zit je binnen de korste keren met 50 konijnen.
nee idd, van binnen naar buiten steeds is geen goed idee. De vacht past zich daar nl ook op aan. Wij hebben 1 konijn (eerst 2) die hebben heel lang binnen gezeten, maar we merkten dat ze het graven misten. We hebben zelfs een doos met kattenbakkorrels neergezet, maar dat was toch niet zoals echt graven. Uiteindelijk besloten ze buiten te zetten. Daar hebben we een ren gemaakt van 2,5 x 2,5 en rondom gaas gezet, in de grond hebben van dat groene gaas hekwerk (vriend werkte toen op een hekwerkbedrijf) op 1,5 meter diepte ingegraven, zodat ze niet kunnen ontsnappen, want die beesten graven zich zo uit, zeker als ze niet tam zijn.
Als je konijnen wilt halen kan je ook naar een knaagdierenopvang gaan. Daar worden ze automatisch gekoppeld en daar krijg je een mannetje voor 25 euro. Deze zijn al allemaal gecastreerd. En het vrouwtje krijg je er gratis bij.Je kan niet zomaar konijnen bij elkaar zetten, dan maken ze ruzie en kunnen ze elkaar echt dood bijten. Konijnen moeten een ren hebben om buiten te spelen en te graven. En een groot hok. Niet zo'n klein hokje wat je wel eens ziet bij de boerenbond ofzo. En of je hebt een buitenkonijn of je hebt een binnenkonijn. Als het ongeveer 20 graden is kan je wisselen van buiten naar binnen of andersom. Maar konijnen kunnen prima tegen temperaturen van -20 mits je voldoende hooi en stro geeft en een goed beschermde windluwe plek met bv een deken voor de opening.
wij hebben hier sinds kort een konijn, een mannetje, mijn oudste dochter heeft er bijna een jaar om gezeurd! En sinds deze week is hij er dan! Momenteel zit hij in een hok van 120/100 momenteel nog alleen, op zich is een konijn een roedeldier, maar als je er 1 alleen hebt hechten ze zich beter aan het baasje. (konijn komt van een erkende fokker, die ons dit ook verteld heeft) zolang je een konijn genoeg aandacht geeft zal hij een 2e niet missen. Zodra het maart/april is mag het konijn ook naar buiten dan worden de temperaturen wat milder buiten, en dan kan hij wennen. Zowiezo tegen de herfst halen we hem dan weer binnen, aangezien we in de lente en zomer toch enorm veel buiten zijn, zal hij zich niet alleen voelen. En je kan een konijn inderdaad vanuit de opvang halen, maar dan weten ze niet altijd alles van een konijn, daarom hebben wij er 1 bij een fokker gehaald, die ook kan bepalen hoe het konijn is in zijn gedrag, en wat er bij ons gezin zou passen.
Wij hebben ook een konijn, een mannetje. Hij zit nu nog binnen maar wij willen m rond maart naar buiten doen, of april als het dan wat warmer is. Het is wel echt een kroelkont, wij hebben m overgenomen van een gezin.
Wij hebben ons konijn alweer 4 jaar. Wij hebben hem bij pet's place gehaald. Ook hebben we hem altijd binnen ,zo vindt hij het ook niet erg dat hij de enige is omdat ie nu volop aandacht krijgt. Konijnen zijn echte aandachts dieren en moeten of veel aandacht van jou krijgen of met z'n tweeen zijn.
ik ben thuisblijfmoeder dus ben zo goed als altijd thuis. ik vind eigenlijk een konijn alleen buiten een beetje nutteloos. wat heb je er dan aan? wil ze of hem dan toch binnen hebben dan kan hij zomers in zijn ren buiten spelen (beschut uiteraard)
Haha, dit heb ik vroeger met woestijnratjes gehad. De man zei idd ook dat het 2 vrouwtjes waren. Paar maanden later lagen er opeens 10 woestijnratten in het hok!
Jaaa wij hadden t met 2 vrouwtjes cavia's waarvan er ineens eentje wel errug dik werd.... ooeeeeps! Gelukkig waren dat er toen maar 3 extra..
Ons konijntje is bijna altijd binnen, zomers als het niet te warm is,zetten we de schuifpui open en zetten we een stukje af met gaas. Hij gaat dan af en toe even buiten kijken, dus hij vind het wel leuk,maar gaat uiteindelijk weer binnen liggen. Vind hij toch rustiger ,denk ik. Wij hebben een dwergkonijntje en hij is al 5jr oud en die komt van een dierenwinkel, wij hebben hem laten castereren, daarna is hij zinderlijker en rustiger geworden.
wij doen dat ook gewoon buiten en binnen houden. geen probleem hoor. als het buiten te warm is gaat hij gewoon naar binnen. met een fles bevroren water in de kooi. en als het buiten te koud is ook mooi naar binnen. helaas merken we dat me dochter er niet tegen kan. dus we gaan denk onze konijntje weg doen.
kun je hem niet volledig buiten gaan houden? Mijn man is er ook hartstikke allergisch voor (krijgt het er echt stikbenauwd van) maar buiten is dat helemaal geen probleem. Overigens heeft de allergie bij m'n man zich opgebouwd in een paar jaar.. dus in het begin geen last. Op ons flatje konden we hem niet buiten houden, dus toen is hij 2 jaartjes bij m'n ouders wezen 'logeren' maar nu we een eensgezinswoning hebben, is hij met z'n buitenhok (bij m'n ouders is hij naar buiten verhuisd) weer terug.. en staat in de tuin.
wij hebben geen tuin hier.wel een aanbouwing, eerst stond hij daar maar die staat nu bom vol met verhuisdozen. dus nu gaat het niet meer lukken
Ik hoop voor het konijn dat je hem nu niet van buiten naar binnen doet, want binnen is veel te warm voor een buitenkonijn. Is dus geen goede tip!
Ik zou er wel een vriendje bij nemen als je hem in de tuin wilt laten wonen, binnen krijgt hij wel een hoop aandacht, maar buiten in de tuin echt veel minder! Ik geloof niet dat je net zo veel buiten bent als binnen als het een slechte zomer of voorjaar is met veel regen! Overigens kun je hem pas na 1/2 mei veilig naar buiten doen als het een binnen konijn is. In maart en april kan het nog flink vriezen, zeker `s nachts.
dat kan wel hier. als je terug leest heb zie je dat ik geen tuin maar wel een aanbouw heb is veel warmer dan buiten.! schilt 3 graden. maar ivm dat we bezig zijn langzaam der hand door verhuizen. dat de aanbouw vol met verhuis dozen staan. staat er ook dat hij met dit weer ook binnen staat
voor een asiel in je omgeving kun je kijken op Stichting KonijnenBelangen daarnaast kan je veel info vinden op konijnen (run zelf een knaagdierenasiel) geef je graag info