Was van plan om verduisteringsgordijnen op te hangen in de babykamer omdat ik zelf slecht kan slapen als het zo licht is. En er dus van uit ging dat m'n kindje dat ook niet prettig zou vinden. Vandaag zei iemand echter tegen me dat een baby juist veel licht nodig heeft omdat ie anders geel wordt. Oeps, daar had ik dus helemaal niet aan gedacht Bovendien schijnen babies toch wel te slapen. Of het nou donker of licht is. Wat hebben jullie voor gordijnen?
Ik heb verduisterings-rolgordijnen met lichtgroene overgordijnen (zie album) Ik heb gehoord dat je ze overdag het beste open kunt laten, zodat ze toch aan dag/nacht-ritme kunnen wennen... Maar of dit allemaal echt waar is, weet ik ook niet... Misschien hebben ervaren moeders hier meer tips/adviezen voor... Gr. Niki
De kraamhulp deed bij Isa 's morgens de gordijnen open. Voor de eerste dagen was dat idd ivm de kleur. Verder had het te maken met het dagritme. Zo leert de baby ook een beetje het verschil in dag en nacht. Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig de gordijnen een klein stukje dichttrek overdag, zodat het niet al te licht is voor Isa. Dan valt ze makkelijker in slaap. Het is vooral voor de eerste tijd denk ik.
In het begin is het idd belangrijk dat je kind leert wat het verschil is tussen dag en nacht, dat doe je oa. door het overdag licht te laten en savonds bij het naar bed gaan donker te maken. Die verduisterende gordijnen kunnen dus best als je ze overdag in het begin open laat. De eerste dagen kunnen babys idd wat geel worden en dan is direct ligt belangrijk.. dus voor een raam leggen bijv. met het liefste zonlicht. Maar dat is maar een paar dagen...
@Niki: dat ziet er echt heel leuk uit! Wilde zelf nml ook lichtgroene gordijnen nemen. En zo in combinatie met witte rolgordijnen vind ik het erg mooi. Een goede oplossing dus. Ook door advies van de anderen ga ik nu maar een combi nemen. Is wel zo praktisch
Heb ook rolgordijnen (verduisterend) maar ben niet van plan om ze helemaal dicht te doen. Anders krijg je straks een kindje wat alleen maar in het pikkedonker kan slapen. Als het dan ergens anders moet slapen (vakantie bijv.) dan heb je kans dat hij/zij al heel vroeg wakker is. Beter wat te licht in de kamer dan wat te donker. En idd door zonlicht gaat de gelige kleur bij baby's eerder weg. Silly
Ik heb een soort fitrage rolgordijnen met overgordijnen. Van mijn zus heb ik gezien dat ze overdag mijn neefje met de gordijnen open liet slapen voor het korte middagslaapje. En als de gordijnen dichtgingen 's avonds dan was het voor een lange slaap. Nu als je 'smiddags de gordijnen dichtdoet, dan wordt hij mooi niet nar 1,5 uur wakker en als je het 's avonds vergeet dicht te doen dan is hij met 1,5 klaar wakker. Met gordijnen is het denk ik net als een nachtlampje maar net wat het kindje gewend is (uitzonderingen daargelaten)
Ik heb ook z'n verduisterings rolgordijn. En daar onder hangt een gordijntje van geloof 60 cm hoog. Wilde eerst vitrage en overgordijnen maar dat leek me niet echt handig.