Het is nog vroeg en het gaat ook echt niet op korte termijn gebeuren, maar zo af en toe geeft mij dochter wel aan dat ze moet plassen. 'Mama, plassen" zegt ze dan en begint haar broek uit te trekken. Nu ben ik de beroerdste niet en help ik haar daarbij. Luier uit, de hele mikmak. Maar dan zit ze op de wc, zegt ze alleen maar 'pssssssst' en dan is ze klaar. Zonder plassen dus... Hele riedeltje moet dan natuurlijk weer aangetrokken worden... Hele grappig allemaal, maar wel een heel gedoe... Is het nu al de tijd om bijvoorbeeld van de Easy Up luiers te gaan gebruiken? Zodat je niet steeds zit te hannessen met die luiers af en om doen? Of is dat nog te vroeg? En is dit het begin van zindelijk worden of niet? Als ze heeft gepoept, zegt ze ook 'Mama, poep.' Maar speelt vrolijk verder... Echt erg vindt ze het dus nog niet om met een poepluier te lopen...
Oh wat herkenbaar, steeds dat gedoe met die maillot uit, broek of rokje omlaag, knippers van de romper los, luier uit, op het potje of op de wc en dan staat ze gelijk weer op Ik heb het idee dat ze het gewoon leuk vindt om op de wc te zitten, met het wcpapier spelen, maar dat er van plassen of poepen nog geen sprake is. Ik laat het maar even zo, ga er niet actief mee aan de slag nog eerlijk gezegd.
@Sisa: grappig, mijn dochter is van 30 januari 2009, dus echt bijna even oud! Ja, wat een gedoe he? Doe jij het ook elke keer of denk je soms ook van: plas maar gewoon in je luier (want dat doet ze eigenlijk toch...) en begin je niet aan het hele circus? En doe je dan als je dat wel doet, weer een schone luier om of gewoon de oude (als er al een plasje in zit...?)
Ja leuk he, ze zijn idd bijna even oud. En nee, ik doe niet steeds al die moeite want ik vind het nog te vroeg. Ze geeft het 9 van de 10x gewoon nog niet aan, zoals ik al zei: het uitkleden, met lichtknopje spelen en flintertjes wc-papier scheuren, daar is het om te doen momenteel. En ik heb verder geen last van de luiers, zij ook niet. Alleen een poepbroek moet meteen verschoond worden, zodra ze dat gedaan heeft zegt ze 'mama bah' en dan loopt ze al naar de deur van de hal om naar boven te willen. Dat doen we dan wel meteen maar verder: nee. Heb ook nagevraagd bij het kdv en die zeiden dat het alleen echt uitzonderingen zijn die op deze leeftijd zindelijk zijn, dat het pas rond het 2e jaar begint. Dus we hebben nog even Oja en hier niet bij 1 plasje een schone luier hoor, tenzij we dan net weggaan voor een aantal uurtjes of zo.
Je kunt haar op vaste momenten op een potje zetten. Bijvoorbeeld voor het badje, voor het slapen gaan etc. Dan ben je toch al aan het uit- en aankleden. Zo te horen is ze er al wel mee bezig, prima toch? Misschien een voorleesboekje over potje halen bij de bieb. M.a.w. ze vind het leuk dus waarom niet al beginnen? Maar goed, ik ben een leek hoor, als je het zelf te vroeg vind moet je het natuurlijk niet doen.
@mamavanmeisje: omdat ik vind dat ze het zélf moet voelen en aangeven wanneer ze moet plassen/poepen, niet omdat het bv. 18u is of omdat ze bijna in bad gaat...
Ik denk dat je er in mee moet gaan als jij daar zin in hebt op dat moment. ik denk dat het idd nog wat te vroeg is, lichamelijk gezien dan. Ik heb weleens gelezen dat jongetjes hier later mee zijn dan meisjes, maar als ik kijk naar mijn zoontje ( die van februari 2009 is) die is daar echt nog helemaal niet mee bezig! Vindt een poepbroek ook niet vies en geeft niks zelf aan. Wat wel goed is, denk ik, is dat je er op die manier mee bezig te zijn wel bekend laat zijn met de WC en het hele gebeuren er om heen. Als ze straks wel echt zindelijl gaat worden is de WC een bekend en veilig terrein en ik denk wel dat je daar je voordeel bij hebt. Dus als je zin hebt om mee te gaan in "het spelletje"( want zo te lezen is dat het nu vooral) dan zou ik dat doen, het bied wel zn voordelen op termijn, maar iedere keer die hele poespas daar zou ik ook niet zo'n zin in hebben.... Wat betreft het op vaste momenten op een potje zetten: Ik hoor vaak dat kindjes dan wel wat doen, maar dat is denk ik conditionering. Kindjes worden pas zindelijk als de sluitspieren zich ontwikkeld hebben, eerder niet. Maar ik denk wel dat het een voordeel is dat het kind al wel bekend is met het potje dus in die zin zal het iet voor niks zijn! Ik denk dat ik pas voorjaar/zomer ga beginnen ( ca 2 jaar en 3 maanden)
hier gaat ze ook altijd leuk op het potje of de wc zitten maar ze heeft nog nooit wat gedaan... Wel vindt ze het vies de luier....en zegt ze dat ze verschoond wilt worden!
Ik geef er wel aan toe.... Mijn zoontje geeft het regelmatig aan. Gaat heel druk voor de deur van de gang staan doen, dan wil hij naar de wc. Maar aangezien hij nog niet kan praten, begrijp ik hem ook vaak verkeerd en is het dus loos alarm. Maar ik ga er in mee; broek uit, romper los, luier uit.... Ik denk dat als een kind het aangeeft, je er in mee moet gaan, het is een natuurlijk instinct wat je dan negeert.... Nou moet ik er bij vertellen, dat ik gastouder ben, dus alle tijd heb om er in mee te gaan! Ik gebruik katoenen luiers, dus dat voelt natuurlijk vies, nat en plakkerig op zijn billen. En hij ziet de hele dag grotere kindjes op de wc en dat is ook interessant....
Ik ben ook niet van de vaste momenten op het potje. Heb liever dat ze gewoon aangeeft als ze moet, maar dochterlief is er ook echt wel heel erg mee bezig. We hebben op dit moment een potje in de woonkamer staan en ze kan zichzelf helemaal uitkleden op haar laarsjes na, schoenen kan ze wel. Dus als zij vind dat ze op het potje moet, dan kleed ze zichzelf uit en gaat op het potje zitten en vaak doet ze er dan wel wat op, dan brengen we het samen naar de wc en mag zij doortrekken. Ik laat haar ook gewoon een tijdje in haar blote billen lopen, ze geeft zelf wel weer aan als ze wat aan wilt (uiteraard alleen als we thuis zijn). Verder is ze zo 3 uur of zelfs langer achter elkaar droog en als ze haar luier om heeft en gaat plassen kijkt ze ook echt naar beneden, van waar blijft het Zelf hebben we gewacht tot ze echt zelf naar ons toe kwam dat ze moest plassen en toen moest ze ook echt. Nu doet ze het regelmatig op het potje en ook net zo vaak niet. Zou gewoon een potje in de woonkamer zetten (ben je niet de hele tijd naar de wc aan het lopen) en dan zie je vanzelf wel hoe het gaat. Ook is het wel makkelijk als ze zelf hun broek/maillot uit kunnen trekken.
Ik zet haar elke avond voor het bad op een potje, maar dan doet ze mooi niks. Wel soms ernaast, of naast haar bed. Ze gaat dan wel echt op haar hurken zitten, dat vind ik dan wel weer grappig. Tja, ze geeft het wel aan, maar ik denk dus net te laat en dat ze dan al in haar luier heeft geplast. Want voordat we op de wc zitten (broek uit, romper los, luier uit...).... Maar jullie gebruiken dus niet die Easy Up luiers? Ik dacht als dat nou makkelijker is om aan en uit te trekken als een gewone luier...
Toevallig hier vandaag, Zoontje roept papa en zit aan zijn luier (dit deed hij vaker) Dus mijn man vroeg of hij moest plassen en mijn zoontje zei ja. Nou traphekje open (hekje woonkamer naar gang) en hij rent naar de wc. Alles uit en meneer doet een plas Natuurlijk uitbundig beloond. Ga het nu toch maar in de gaten houden. Elke keer als hij nu aan zijn luier zit en "piept" dan laat ik hem maar plassen Ow ja hij is van 30 januarie 2009
Hier ook van 30 januari 2009! Grappig! Gisteren weer, spijkerbroek al uit enzo... maar plassen ho maar. Ik denk dat ze het wel weet maar nog niet op tijd aangeeft...