Gordijnen voor draaikiep ramen

Discussie in 'De lounge' gestart door toch3, 15 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Volgende week krijgen (ahum, au, pijn op de rekening) we overal in huis nieuwe kozijnen/ramen. Van half verrot hout naar kunststof.
    Maar nu zit ik met de gordijnen... wat te doen... we hebben overal rolgordijnen, vastgeboord in het houten kozijn. Dat mag niet bij kunststof maar hoe dan....
    Nu slaat ook alles naar buiten open, we krijgen naar binnen draaiende draaikiep terug. Dus op het kozijn lijkt me sowieso niet handig?

In de muur boren is een optie maar stucwerk is zo slecht dat we dat liever vermijden :oops:

Hoe/wat hebben jullie?

Suzie01 vindt dit leuk.
  2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Op onze slaapkamer komen trouwens wel nieuwe, moet ze wel nog uitzoeken. Maar wat er nu hangt is kapot en verkleurd

3. Pompidom

Pompidom Actief lid

6 jul 2021
    315
    164
    43
    Vrouw
    Je hebt ook rolgordijnen die je op het raam kunt klemmen. Daarnaast zijn er rolgordijnen specifiek voor kiepramen. Of een up-down plissé gordijn.

Gordijnrails gewoon in het plafond? Denk dat je weinig andere opties hebt.

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Due wil ik voor onze slaapkamer :)

De rest wil ik liever niet vervangen, die hangen er nog niet heel lang en zijn nog goed en waren behoorlijk prijzig (nieuwe kozijnen zat toen nog niet in de planning).

Dat is gelukkig al wel zo dus dat is een kwestie van gordijnen terug er aan hangen. Maar we hebben lang niet overal overgordijnen.

5. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Hoi wij hebben hetzelfde als jullie gedaan. Heel huis €28500 maar met de huidige prijzen is jouw auw auw gevoel nog erger.

Stucwerk, helaas gaat bij het slopen van je houtenkozijnen en de vensterbank je stucwerk ook kapot. Onze jaren 60 woning was er niet tegen bestand.

Wij hebben ook nog rietstuc plafonds wel mooi glad gestuc en blijven zitten.
    Je kunt er niks in ophangen.

Onze oplossing was het volgende:
    De spuwmuur had ruimte tot het plafond van 7 cm wij hebben 2 gaten gemaakt in de muur net voor de kunststof kozijnen.
    Met een overlap van 1 meter hangt daar een hardhoutenbalk in. waarom hardhout omdat het niet werkt zoals vurenhout.
    Deze bal steunt op de muren en is heel sterk. Naar het plafond en naar het kozijn is hij afgekit.
    Aan de onderkant vd balk hangt nu vitrage en aan lange beugels, zodat je rol gordijn naar beneden kan met het raam op de kiepstand hang je het rol gordijn op.

Lastig uit te leggen maar misschien begrijp je mijn uitleg.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb van die duo rolgordijnen. Heb ik hier wel op het raam geschroefd maar dit is hout. Ze hebben ook duogordijnen voor kunststof kozijnen die dan met een soort haken erover hangen.

7. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

In de waskamer heb ik dat ook, een up / down rolgordijn, maar in de huiskamer met een groot raam en een los kiep raam gaat dit niet.
    Een opbouw rolgordijn is ook een rib uit je lijf qua kosten.

8. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Wij hebben gewoon overal gordijnen tot aan de grond dan hoef je ook niks aan je raam etc vast te maken.

en in de keuken plissé net ver genoeg naar achter dat het raam gewoon open kan.

Deel Deze Pagina