Zat me af te vragen of een van jullie het volgende herkent, Ik heb mijn hele leven al last van exceem, de ene keer erger dan de andere. Ik draag al jaren aardig wat goud. En het viel me laatst op dat de plekken op mijn handen, oren en nek/hals steeds erger werden. Na al die jaren ging er pas een belletje rinkelen dat het misschien door het goud kwam. Al mijn sieraden een week terug afgedaan, behalve mijn trouwring. Het exceem is nog niet helemaal weg, en dat verwacht ik ook niet aangezien ik het als klein kind ook al had. Maar de plekken die normaal onder mijn ringen zaten, zijn weer helemaal glad. Het stuk huid onder mijn trouwring is nogsteeds kapot en rood. Heb het even gegoogeld, en allergie voor goud schijnt niet zo vaak voor te komen. Iemand die de klachten herkent of allergisch is voor goud? En klopt het dat je een allergie voor goud langzaam op kan bouwen? Het is trouwens gewoon echt, 14 karaats goud, gecombineerd met rosé en wit goud. Edit: tegen zilver of nep sieraden kan ik zowiezo niet, dat weet ik al.
Is het niet dat je eigenlijk last krijgt van het broeierige onder je ring? Ik heb ook eczeem ( vanaf mijn geboorte al) en ik kan ook last krijgen van mijn huid als het te nat en broeierig wordt.
Daar zat ik ook al aan te denken, want was mijn handen wel erg vaak. Maar mijn hals en nek zijn ook erg opgeknapt sinds ik mijn kettingen niet meer draag. En ik douche maar 1x per dag, en ben geen zweterig tiepje dus lijkt me niet dat het onder de kettingen dan erg zou kunnen gaan broeien.
@bosi333: Is het dan bij jou alleen de huid direct eronder die slecht word, of ook het hele stuk er omheen? In mijn hals lopen de plekken namelijk van mijn nek, tot de bovenkant van mijn schouders. En op mijn handen is het ook niet alleen het stuk eronder, maar ook bovenkant van mijn hand en andere vingers.
Kan ook het weer zijn natuurlijk. Ik krijg met deze kou en dit weer type altijd sneller last van mijn huid. Een goudallergie is best wel onwaarschijnlijk.. misschien zit er toch nog een andere stof in de ketting of ring?
Bij mij is het dan gelijk ook groot. Ik krijg het elk jaar ergens anders...soms achter mijn oren, soms op de romp..soms voeten...handen et cetera... Misschien ben je wel allergisch voor parfum. Dan kan het in je kleding zitten of aan je shampoo
Ik ben ook allergisch voor goud. Alles gaat jeuken en wordt rood, waar die sieraad gezeten heeft dan. Toen ik klein was had ik nergens last van, maar sinds ik uberhaubt zwanger ben geraakt, heb ik bijna over last van.
De kans dat je allergisch bent voor goud is niet groot. Gouden sieraden zijn alleen nooit 100% van goud gemaakt (goud is te zacht). Vaak zit er nikkel of zo in en dit veroorzaakt wel allergie. Ik heb het ook heel soms bij mijn ringen. De plekjes zijn gelukkig heel klein en een klein beetje hormoonzalf vooreen paar dagen doet wonderen.
Bedankt voor de reacties! In de winter is mijn huid zowiezo slechter dan in de zomer, daar heb je gelijk in Bosi333. In het verleden wel veel verschillende douche gels en wasmiddels geprobeerd, nergens echt verbetering mee. Parfum of geparfumeerde bodylotion kan ik inderdaad niet tegen, dus dat gebruik ik ook niet (of spuit parfum in mijn haar) Maar vind het zo typisch dat het precies die plekken zijn, en ze nu zo goed als weg zijn sinds ik geen goud meer draag. Had er geeneens bij stil gestaan dat 14 karaat goud ook andere dingen bevat. Op nikkel reageer ik ook, dus dat klinkt logisch. Ben juist overgestapt naar goud omdat ik andere dingen niet verdraag, en ik het errrrg mooi vind Las ergens dat je een allergie langzaam op kan bouwen. Als goud ook al niet goed gaat, wat blijft er dan over, chirurgisch staal?
ik ben zelf ook allergisch voor nikkel. Ik had het vroeger heel erg toen die grote ijzeren riemen en naveltruitjes zo in de mode waren. het wordt door het contact op je huid heel warm en broeierig idd. en dan helemaal met warm weer. door de jeuk ga je automatisch krabben en ongemerkt raak je daarna andere huidsdelen aan die besmet raken. maar nu vele jaren later heb ik het ook nog af en toe eens, zonder dat ik in contact ben geweest met sieraden, misschien iets met weerstand en de weersomstandigheden te maken? maar mss heb je iig wel een contacteczeem sterkte