Goede fokker gezocht old english bulldog

Discussie in 'De lounge' gestart door Tulala, 6 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tulala

Tulala Lid

19 aug 2020
    47
    44
    18
    Vrouw
    Thuisblijfmama
    Nederland
    Na lang denken , vergelijken en puzzelen zijn wij eruit : we willen graag kijken voor een hond en om precies te zijn een old english bulldog pup .
    Nu begint dus de zoektocht....
    Weet iemand hier misschien een goede fokker of heeft iemand tips hoe ik een goede vind ?

Alvast bedankt !

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Mogen deze nog gefokt worden? Zou ik even checken. Honden met een te korte snuit Mogen (dacht ik) niet meer gefokt worden sinds dit jaar.

Heb je ervaring met honden?
    Dit is geen raad voor beginners. Het zijn gigantisch sterke honden die je goed onder de duim moet houden en die vaak niet zo makkelijk met andere honden kunnen.
    Natuurlijk ook afhankelijk van hun training.

Knuffelmonster en Jessi79 vinden dit leuk.
  3. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.008
    113

Daarbij ondanks stamboom, vaak flinke gezondheid problematiek. Ze worden daarom eigenlijk ook nooit heel oud.

mamameer vindt dit leuk.
  4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat ook ja.

5. Sunflowerr

Sunflowerr Bekend lid

19 aug 2021
    615
    517
    93
    Vrouw
    Deze honden mogen toch helemaal niet meer gefokt worden? Ivm de velen problematiek wat deze beestjes met zich mee zuilen..

6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.611
    113
    Vrouw
    Ik vraag me af hoe zp opeens weer in je gedachten opkwam bij deze vraag:roflmao:

Jessi79 en Sado vinden dit leuk.
  7. Butchke

Butchke Niet meer actief

Denk dat niet iedereen hier weet wat een olde english bulldog is gezien de reacties…;)
    De oldies hebben juist een snuit, zijn atletischer en juist heel vriendelijk en zachtaardig, meegaand en intelligent.

Maar het klopt dat ze qua gezondheid, ondanks een stamboom, niet optimaal gefokt worden. Ze hebben vaak knie en heupproblemen. Daarnaast hebben ze veel problemen met hun huid(plooien).

8. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Is er geen rasvereniging waar verschillende fokkers bij zijn aangesloten?

Ben je bereid hiervoor naar Engeland (of ander land) te gaan om de pup op te halen? Dat verbreed ook je keuze in fokkers.

En dan, wat vind jij een goede fokker? Gaat het dan om de perfecte rasstandaard of wil je juist een fokker die veel aandacht heeft voor de gezondheid, etc. etc.

9. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.008
    113
    nope, weet zeker welke hond het is. Helaas is met de jaren deze snuit ook steeds korter gefokt ' gelukkig ook fokkers niet'. En eigenlijk vooral de verderen lichamelijke ongemakken gewoon super sneu.

Net als ' kleine' poedels/ toypoedels tegenwoordig ook helemaal kapot gefokt worden ook met stamboom want ze moeten allemaal veel kleiner want schattiger.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    https://www.dierenrecht.nl/bulldog-krijgt-zijn-snuit-terug en https://hartvoordieren.nl/het-fokken-van-mopshonden-illegaal-andere-rassen-volgen/

Op de site van een fokker lees ik dat het een ‘niet erkend ras’ is, waardoor het een bepaalde ‘verzameling’ wordt (http://tibben-farmdogs.nl/?page_id=402). Op foto’s zie je de snuiten ook in allerlei vormen en maten. Ik zou dus vooral op zoek gaan naar een fokker die daar aandacht voor heeft en zo gezonde mogelijke honden probeert te fokken ipv enkel op uiterlijk. Heupproblemen ed spelen helaas bij veel rassen (ook de niet erkende ;)), dus zeker belangrijk om te letten op dat de ouders getest zijn ed.

Zelf geen ervaring met dit ras, wij hebben een Australian Labradoodle. Hoewel ook dat geen erkend ras is, bestaat ook daarbij een aantal veelvoorkomende gezondheidsproblemen. Die proberen fokkers dus ook te voorkomen door de ouders te testen voor ze er mee gaan fokken. Biedt geen garanties, maar niets doen is sowieso niet handig (kan ook niet, een aantal testen zijn verplicht gesteld).

11. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Wat zielig. Waarom zou iemand überhaupt zo’n hond kiezen als je weet dat deze een zwaar leven krijgt :( Als hondenliefhebber zou je toch gezondheid belangrijker moeten vinden dat uiterlijk.

12. Butchke

Butchke Niet meer actief

Zeker zielig, maar dat vind ik van heeeel veel rassen. Ook de bekende labradors, rottweilers, poedels, teckels etc. etc. Ik gok dat 80% tegenwoordig wordt gefokt, niet in het belang van dier of ras. Een stamboom zegt me ook niet zoveel. Ook bij echte goede fokkers waar stambomen worden afgegeven, zie je steeds vaker honden gefokt worden met gedrags- of gezondheidsproblemen. De rasverenigingen werken hier gewoon aan mee en knijpen een oogje dicht.
    Dit komt misschien generaliserend over, maar wat ik heb van dichtbij gezien gedurende 25 jaar bij 2 rasverenigingen en diverse erkende fokkers, heeft mijn ogen geopend. Er zullen ongetwijfeld hele goede fokkers zijn, die het beste voor hebben met de dieren qua gezondheid e.d., maar het draait steeds meer om geld.

Daarom hebben wij enkele jaren geleden ook besloten om na 5 rashonden (met stamboom), geen hond meer in huis te nemen omdat wij dit fokbeleid allemaal zelf in stand houden. Waar vraag is, is aanbod. Als we er ooit nog eentje willen, dan komt er oudje uit het asiel die we een fijne oude dag willen bezorgen.

Nellie4 vindt dit leuk.
  13. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    mijn ouders hebben 2 maal een "normale" engelse bulldoggen gehad. beide met hele stamboom etc. via fokkers van de rasvereniging, de eerste is 11 jaar geworden, maar die hond hadden ze in de jaren 80, de tweede is 8 jaar oud geworden die was geboren in 2002, en vooral de tweede had heel veel gezondheidsproblemen. ondanks de aanschaf bij een goede erkende fokker. (het is dus al langer geleden en mogelijk zijn bepaalde eisen verandert of dingen aangepast in het fok programma en welzijn van de honden)

problemen met gehoorgang, problemen met huid rond de neus/mond. ademhalingsproblemen door korte snuit. dat hadden ze beide.
    De tweede had ook psychische problemen, eenkennig, happen naar leden binnen het gezin, problemen met voeding. maar dat zijn waarschijnlijk problemen die bij deze individuele hond zaten.
    dat kan dan pech zijn. maar ik heb er destijds online verder naar gezocht en lees er soms berichten over dat juist de erkende fokkers met stamboom honden problemen kunnen geven doordat de genen poel dan eigenlijk relatief klein is. hieronder een linkje met voorbeelden, als je gaat googlen kom je al vanalles tegen, er worden ook onderzoeken naar gedaan bijv. door de wageningen universiteit.

Rashonden: gezondheidsproblemen door inteelt en doorfokken | Dier en Natuur: Zieke dieren (infonu.nl)

Fokken van gezonde rashonden - WUR

LICG Rashondengids hier staan aandachtspunten vermeld. is misschien goed om door te lezen voor aanschaf van een bepaald type hond

Het blijft lastig, ook honden van een erkende fokker zijn uiteindelijk een handelsproduct, en er moet een bepaalde "winst" uitgehaald worden.

14. Tulala

Tulala Lid

19 aug 2020
    47
    44
    18
    Vrouw
    Thuisblijfmama
    Nederland
    Hoe kwam zp in me op ?
    Ben hier afgelopen jaren een stille meelezer met nog steeds een account, en op het hondenforum krijg je toch veel reacties van fokkers etc maar ben vooral opzoek naar ervaringsverhalen vandaar dus hier ;)

Waarom dit ras , het past precies in wat wij zoeken qua soort , gedrag en karakter.

Naar buitenland gaan bijv is geen enkel probleem, prijs etc ook niet , ik zoek een fokker die denkt in het belang van het dier en dus ook eentje met een snuit die gefokt word op gezondheid ipv bijv een platte snuit omdat mensen het leuk vinden.

Dank jullie wel voor de reacties!

Bloempjelief vindt dit leuk.
  15. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Maar je leest hier dat ook al gaat het om erkende fokkers ze nog steeds veel gezondheidsproblemen hebben. Wil je dan toch nog deze hond nu je de eerlijke reacties hier leest?
    Ik ben het wat dat betreft volledig eens met @Butchke door de vraag blijven ze gefokt worden terwijl dat eigenlijk gewoon gestopt zou moeten worden.

mamameer, Nellie4 en Butchke vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina