Iemand die weet of de streek rond Clermont-Ferrand de moeite is om een week te kamperen? Vast staat dat we volgende week zaterdag een week weg zijn. Onze eerste gedachte was Bretagne, maar daar gaat het regenen (en 20 graden zijn). Het alternatief waar vriend mee afkomt, is de Auvergne. Maar ik weet het niet goed omdat het mij een vrij "gesloten" gebied lijkt met weinig toeristische trekpleisters. En bovendien geen zee of niks in de buurt. Wij zijn op vakantie echt doeners. Een eventueel zwembad daar springen we 's avonds wel in. Maar we willen dus vooral cultuur en natuur opsnuiven (en toch ook redelijk zonnig weer hebben). Het enige alternatief dat ik echter achter de hand heb, is de Provence. En die hebben we de laatste 2 jaar al gedaan, dus eigenlijk effe genoeg van. We vertrekken sowieso met de wagen (vanuit België) en met onze eigen tent en benodigdheden. Iemand dus al die omgeving op reis geweest?
Ik heb vorig jaar in Murol gekampeerd. Op zich is er in de omgeving echt genoeg te doen. Je kunt de Puy de Dome op en er zijn genoeg kastelen en andere bezienswaardigheden. Het enige is dat het redelijk hoog ligt en het daardoor in de ochtend en 's nachts erg koud kan zijn.
Geen idee, maar waarom rijd je niet door nAr de Ardeche? Mooie omgeving, veel actieve dingen te den en een prachtige streek.
ik kom net uit millau mooie omgeving en genoeg te doen... is ongeveer uur verder dan clermonr ferrand
Clermont-Ferrand zelf is ook al een toeristische trekpleister hoor en wat dacht je van Vichy met zn bronnen en oorlogsverleden (WO2) Puy de Dome is mooi om te bezichtigen, je kunt ontzettend mooi wandelen op de "monts D'ome" oftewel de vulkaanrug. Veel goed aangegeven wandelroutes. Mont D'or is ook mooi, maar vooral wintersport gericht. Ik vind het de moeite waard om er te gaan kijken hoor en er zijn ook best wel meertjes/beekjes/riviertjes of stuwmeren waar je kunt zwemmen.
Wij hebben in het noordelijke deel van de Auvergne gestaan, vlak onder Moulin. Zelf vond ik het verder naar het zuiden (omgeving Dômes) mooier. Maar daar zit je dan wel ongeveer. Zeker voor een week kun je je daar goed vermaken! De Provence blijft ook prachtig, maar ik kan me voorstellen dat je wel weer wat anders wilt. Ik vond de wandeling naar de top van de Puy de Dôme in ieder geval echt de moeite van het uiteindelijke uitzoch waard. En dat zegt wat, want ik wandel niet graag en helemaal niet berg op. De wandeling zelf was trouwens ook mooi. En bovenop heb ik mezelf getrakteerd op een 'vol de parapente'. Ook een echte aanrader, als je daarvoor in bent. Mocht je trouwens een andere keer weer een ander deel van Frankrijk willen bezoeken, dan kan ik je de Elzas ook echt aanraden. Lekker dicht bij, leuke dorpjes, mooie kastelen en je kunt er ook goed wandelen.
Ik heb in Tour d'auverne gekampeerd. Geweldige plaats- prachtige wandelingen, heerlijk eten! Heb op een nederlandse camping gestaan: camping la Chauderie. Zeker aan te raden!!
En het wordt ... alsnog de Provence volgende week. Meer zonzekerheid daar. En we hebben geen zin om - zoals vorig jaar - 2 dagen op voorhand alles om te gooien door het weer (vorig jaar gingen we naar Bretagne gaan, tot dus 2 dagen op voorhand bleek dat het echt wel een week ging gieten en koud zijn). Wel een ander plekje dan vorig jaar. 2 jaar geleden Avignon, vorig jaar Aix-en-Provence en nu wordt het normaal gezien Arles.