Hallo, Ik moet officieel na de 23e weer aan het werk want dan zijn mijn 16 weken om, maar dan is Simone gecorrigeerd nog geen 7 weken, dus ik zie dat niet zitten. Ik heb een verklaring van de kinderarts en van de huisarts die beide zeggen dat Simone nog veel zorg nodig heeft (ze is verder kerngezond maar goed), maar wat is nu de volgende stap? Meld ik me gewoon ziek op mijn werk? Ik ben van plan 4 weken 'ziek' te zijn en dan 3 weken vakantie te nemen om dan op 10 januari weer te beginnen, kan ik dat gewoon zo melden op mijn werk of is dat niet handig? Hoe zijn jullie hiermee omgegaan? En heb je nog veel tegenwerking gehad van je werkgever of was het allemaal best gemakkelijk om voor elkaar te krijgen?
Mijn zwangerschapverlof is gelijk weer omgezet naar ziektewet. Was al ziek gemeld voor dat Quinn geboren werd, dus ik zat al in de ziektewet. Heb bij mijn werkgever vrij snel aangegeven, dat ik na mijn zwangerschapverlof nog niet zou gaan werken, ze hadden daar alle begrip voor. Nu weet ik niet wat bij jou de oorzaak was van de vroeggeboorte, maar ik was zelf ook kantje boord, dus dat heeft misschien wel een rol gespeeld dat mijn werkgever er nooit moeilijk over heeft gedaan.
Gewoon de ziektewet in. Bij zwangerschap wordt deze voor jouw werkgever vergoed, dus kost de werkgever geen geld
Ze kunnen je pas ziekmelden op het moment dat je eigenlijk zou moeten gaan werken na je verlof. Ook al zal je in de ziektewet voor je verlof, dan nog moet het op deze manier. Ik heb zelf in het ziekenhuis gelegen voor de geboorte en 6 weken extra tijd gekregen naderhand. 6 weken mogen ze je gewoon geven, daarna wordt het ingewikkeld en moet het via een bedrijfsarts en geeft het veel gedoe. Maar neem je tijd, je hebt het nodig.
Volgens mij kun je alleen de ziektewet in als je zélf niet in staat bent om te werken. Daarmee wil ik zeggen dat je zéker de ziektewet in moet gaan, maar gooi het dan niet op de zorg die je kindje nodig heeft, maar op het feit dat je zelf nog niet in staat bent, fysiek, maar vooral mentaal, om weer te gaan werken. Je kunt daarbij 'hulp' krijgen van maatschappelijk werk in het ziekenhuis.
Dat klopt helemaal Jipper. Alleen jij kunt in de ziektewet, en dan omdat je niet kunt werken. Niet omdat je voor je kindje wilt/moet zorgen. Want kortgezegd hoe hard het ook klinkt heeft je werk daar niets mee van doen. Je moet zelf gewoon aangeven dat je nog niet kunt werken omdat je het geestelijk nog niet aankunt en je nog niet kunt concentreren. En dat is ook heel moeillijk na te gan of dat ook zo is of niet. Dat kreeg ik overal te horen.
Wat meerdere dus zeggen! Niet om je kindje je ziek melden maar omdat je het zelf nog niet aan kunt... Anders is het jou probleem en nu hun probleem omdat JIJ nu nog niet kunt werken!!! Ik heb me ook ziek gemeld toen mijn verlof afliep, mijn dochtertje kwam met 25 weken en toen ze anderhalve week thuis was moest ik officieel weer werken! Belachelijk natuurlijk!!! De VOC is nu bezig om 10 weken verlof te krijgen vanaf het moment dat je kindje thuis is gekomen... GOEDE ZAAK!! Duurt helaas nog even..... Ik heb veel gesprekken bij Arboarts en UWV gehad! En die waren niet al te makkelijk dus hou voet bij stuk en vraag anders hulp bij huisarts/maatschap werk.... Succes!!!
Als je zelf niet kunt werken kun je in de ziektewet en anders kun je zorgverlof opnemen. Kortdurend zorgverlof heb je 2 weken recht op, en krijg je 70% van je loon uitbetaald. Langduring zorgverlof hoeft niet betaald te worden, maar dat kan in de CAO anders geregeld zijn. Je kunt ook een tijdlang ouderschapsverlof achter elkaar opnemen als je bij je kindje wilt blijven. Zo hoort het formeel, dus exact wat de dames hiervoor al zeggen. Ik ben na mijn zwangerschapsverlof (was wel 16 wk na de bevalling omdat L. zo vroeg was) 3 dagen begonnen ipv 4, want ik was lichamelijk nog helemaal niet in orde door HELLP. L. kon zich prima redden op de creche, ondanks dat ze gecorrigeerd nog maar 9 weken was. Ik kan uit je verhaal eigenlijk niet zo goed opmaken waarom je langer thuis wilt blijven. Simone is kerngezond, dat geef je zelf aan. Is het omdat je er zelf nog niet aan toe bent?
Ze schrijft: 'Omdat Simone nog veel zorg nodig heeft.' Maar dat is voor werkgevers dus helaas geen reden om akkoord te gaan met ziekteverlof.
Klopt inderdaad. Ouderschapsverlof is ook nog een optie. Maar dat is helaas vaak onbetaald. Dus dat moet wel kunnen. Overigens zijn er ook werkgevers zoals die van mij die mij automatisch al ziek gemeld hebben na de geboorte van onze kinderen. Mijn zwangerschapsverlof is toen pas op de uitgerekende datum ingegaan. Super natuurlijk! Dus nogmaals; schakel het medisch maatschappelijk werk in van het ziekenhuis en praat met je werkgever. Succes!
Zwangerschapsverlof gaat in op het moment dat je kindje geboren word!! Dus dan hebben ze je erna die weken ziek gemeld. Ik zou als ik jou was me gewoon ziek melden!! Kan je je al concentreren??? Ik moet zeggen dat het mij allemaal toen teveel was en dat ik niks kon hebben... De eerste keer dat ik bij mn leidinggevende zat was ik ook niks... Na een paar maanden zei hij ook ik heb weer een "normaal" mens voor me zitten!! Geeft wel wat aan dan toch??? Jammer dat het nog niet officieel geregeld is dat je gewoon 10 weken krijgt op moment dat je kindje thuis komt dat scheelt al een heleboel stress!! Kan je je daarna altijd nog ziek melden. Succes!!!
Je zwangerschapsverlof gaat in in de 36ste zw-week OF op het moment dat het kind wordt geboren (indien eerder). Dan heb je 16 weken verlof. Daarna ku je een gesprek aanvragen met de werkgever en aangeven dat je niet in staat bent om het werk te doen, te veel stress enz. De eerste 12 weken ziekte hoeft de werkgever ook niet te vergoeden, die zijn voor uvw. daarna hoef je pas naar de bedrijfsarts.
In mijn herinnering was het andersom, maar die periode is toch een wazig geheel, dus je zult wel gelijk hebben...
Hoi mamavansimone; Ik ben erg benieuwd hoe het je vergaan is met het ziek melden? Wat heb je als reden opgegeven? Mijn zoontje is 2 maanden te vroeg geboren, alles gaat goed maar ben zelf niet toe om te gaan werken. Mijn verlof + vakantie is voorbij. Moet donderdag eigenlijk weer beginnen maar heb aangegeven pas 20 december weer op de werkvloer terug te willen keren. 20 december is de dag waarop mijn verlof over zou zijn als mijn zoontje optijd was geboren. Mijn werkgever belt net en stelde voor dat ik ouderschapsverlof op ging nemen. Maar dat betekend geen salaris, dat is geen optie. Ik stelde voor ziektewet en nu wil ze het via bedrijfsarts gaan spelen. Vind ik prima zolang ik maar in de ziektewet kom. Maar wat vertel ik die bedrijfsarts? Stress & spanning zijn al 2 oorzaken van ziekte...maar is dit voldoende? Tips zijn welkom! Grt!
Wat heb je nog meer nodig? Ik neem aan dat je zoontje nog niet zo lang thuis is, dat je nu pas een beetje aan het wennen bent aan het 'gewone leven' met je kindje en dat er nu ook langzaam tijd komt om alles een plaatsje te gaan geven. Dat brengt heel veel emoties los, spanning, je gaat je realiseren wat er nou eigenlijk gebeurd is en wat er had kunnen gebeuren. Dat is heel wat! Ik weet natuurlijk niet of jij ook zo in elkaar zit, maar alleen al moeten vertellen aan een bedrijfsarts wat jullie allemaal is overkomen en hoe bang je bent geweest, zou ervoor zorgen dat ik in tranen uitbarst. Ga je niet groot houden, want zoals mijn vader altijd zegt; dan ziet men pas hoe erg het je dwars zit. Sterkte!!
Ik hoef het maar terug te lezen of ik schiet al vol, dus nee ik ben nog niet in staat om te gaan werken. Ik heb mijn manager gemaild met het bericht dat ik me na mijn verlof ziek ga melden, ik heb daar nog geen reactie op gehad. Mijn plan is om 10 januari weer te gaan werken, en ik heb 3 weken vakantie dus in totaal zou ik 4 weken ziek zijn, en als mijn manager daar problemen mee heeft kan ik alsnog die 2 weken kort zorgverlof opnemen, ik heb namelijk al verklaringen liggen van de kinderarts en de huisarts over de zorg die Simone nog nodig heeft. Maar als mijn manager het niet erg vindt blijf ik liever in de ziektewet, ik krijg dan meer betaald en volgens mij is het voor hen ook goedkoper. Ik zie wel hoe het gaat lopen, desnoods ga ik onbetaald thuisblijven, maar ik blijf hoe dan ook dit jaar nog thuis.
als je je direct bij het officiele einde van je bevallingsverlof ziek meldt, dan is het ook goedkoper voor je werkgever. Zou je bij wijze van spreken eerst 1 dag gaan werken en daarna beslissen dat je het toch niet aankan, dan zijn de kosten bijv wel voor de werkgever. Zo heb ik het altijd begrepen. Dus ik heb me direct bij het einde van mijn bevallingsverlof destijds ziek gemeld; ik geloof 4 weken