Peuter praat nog niet en begrijpt nog niet veel

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by newmama2be2015, Apr 3, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. newmama2be2015

Feb 3, 2015
    30
    0
    6
    Sorry voor het dubbel plaatsen(verkeerdr rubriek)

Onze zoon is nu 24 maanden en praat nog niet.
    Ook lijkt hij nog niet veel te begrijpen zoals pak je jas dat soort dingen.
    Met de motoriek loopt hij niet achter speelgoed en spelletjes begrijpt hij juist heel goed.
    Maar als ik naar andere 2 jarige kijk lijken die al veel verder.
    Iemand hier ervaring mee

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Mijn dochter had hetzelfde, met 2jr3mnd gebruikte ze vooral geluiden ('nnn' = slapen, 'mm-mm' = wandelen, 'mmm' = eten, slurpgeluidje = drinken) en gebaren (en mimiek) om zichzelf uit te kunnen drukken. Zij bleek forse lijmoortjes te hebben, waardoor ze waarschijnlijk heel lang heel bedompt heeft gehoord, en haar taal-/spraakontwikkeling dus achter bleef.
    In november merkten we dat ze ineens duidelijk beter hoorde - ze verstond meer, reageerde direct - en sindsdien is ze razendsnel gegaan. Ze spreekt nu in verstaanbare zinnen (ze is nu 2jr8mnd).

Wij hadden nooit het idee dat ze ons niet hoorde, en ze hoorde dus ook wel, maar bedompt. Ze heeft ook nooit oorontstekingen gehad, was wel vrij regelmatig verkouden maar niet extreem.
    Het cb pikte dit direct op (vooral door de gebaren, mimiek en geluidswoordjes, dat was typisch voor gehoorproblemen) en verwees ons door voor een zgn molenonderzoek (gehoortest, logopedisch onderzoek en psychologisch onderzoek). Daar kwam een afvlakking in haar gehoor uit, bij de tweede meting een aantal weken later was het al minder afgevlakt, en aangezien ze toen dus begon te praten hebben we verder geen logopedie gehad.

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Inderdaad, zijn de oren al getest?

4. newmama2be2015

Feb 3, 2015
    30
    0
    6

Daat haddem wij ook over na zitten denken alleen is hij nooit verkouden en heb ik een keer aan de dokter gevraagt om in zijn oren te kijken en zag het er normaal uit. Audiologisch centrum ook gedaan kwam uit achterstand wat we zelf ook wisten maar de oorzaak konden ze ons niet zeggen.
    Als het niet verbeterd terug met 2.5 jaar

5. newmama2be2015

Feb 3, 2015
    30
    0
    6
    Maar ik ben benieuwd of er meer kindjes zijn die ook nog niet veel begrijpen of dat het echt heel zorgelijk is.

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Ik zou het wel met het cb of huisarts bespreken. Al is het ook voor je eigen gemoedsrust. ik heb er geen ervaring mee, wel met laat praten, mijn dochter zegt met 20 maanden ook nog niet veel (ja veel brabbeltaal) maar begreep met 15 maanden wel opdrachten als pak je jas, waar zijn je schoenen, pak je fles maar (uit het kastje) etc.
    Dus op basis van mijn eigen ervaring zeg ik: ja, hij is wel aan de late kant.

7. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

Jun 5, 2013
    1,042
    80
    48
    hier een 16 maander die die dingen snapt. z'n grote broer inderdaad niet, die heeft ASS.

Maar hij snapte een spelletje, als in samen een spelletje doen, ook niet. Nog steeds niet, wachten op je beurt of zo heeft hij met 4jr geen idee van. of dat je kan winnen/verliezen.

als je het niet vertrouwt, naar de huisarts of wellicht een intake bij een orthopedagoog? of je belt naar een praktijk, dan kunnen ze aan de hand daarvan vast wel een advies geven. Ben je of gerustgesteld of je bent meteen op de goede plek ;)

8. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Misschien een idee om een logopedist te betrekken. Voor oefeningen en tips?

9. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik zou het wel even ergens aankaarten. Dat hij nog niet praat zou ik me geen zorgen om maken, mijn zoontje is bijna 2 en zegt alleen papa en mama. Maar zijn begrip is wel heel erg goed en snapt erg veel, voert dus ook wel opdrachten uit. Hierdoor maak ik me ook geen zorgen om zijn taal. Maar anders had ik dat denk ik wel een beetje gedaan.

10. newmama2be2015

Feb 3, 2015
    30
    0
    6
    Logopedist is indd ook een goed idee.
    Ja ik lees vaker dat taal achter blijft maar begrip goed is.
    Als ik mijn zoon vraag waar is mama of papa kijkt hij wel maar als ik zeg pak je beker heeft hij geen idee.
    En bv als ik eten voor hem maak en zeg even wachten dan lijkt hik dat wel te begrijpen maar verder is het echt nog minimaal

11. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Sommige begrippen zijn ook nog erg moeilijk voor ze. Ik heb het bv bijna nooit over zijn beker, maar over zijn fles (rietjesbeker) of drinken. Als ik beker zou zeggen snapt hij mij denk ik ook niet, maar als ik zeg; breng je fles maar in de keuken, doet hij dat wel.
    Maar als jij het woord beker altijd gebruikt, zou hij dan wel khnnen begrijpen natuurlijk ;)

12. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Hier ook ervaring maar bij onze dochter is de oorzaak een chromosoomafwijking. Sinds ze logopedie heeft gaat het beter zeker ook in combinatie met het gebruik van gebaren. De ergste frustratie van elkaar niet begrijpen is nu weg en ze begeijpt opdrachtjes nu wel. Ik zou kijken of je bij logopedie terecht kunt

13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Ik zou eerst zijn gehoor laten nakijken, vervolgens de stap nemen richting logopedie.
    Onze zoon is bij 21 maanden ook naar logpedie gegaan omdat hij nog maar weinig zei. Toen hij 2 en half was mochten we stoppen en nu sinds een paar maanden hebben we weer logopedie, er was niet veel vooruitgang meer en we willen wel dat hij beter spreekt voordat hij naar school gaat.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,911
    3,935
    113
    Ik vind het wel zorgelijk als ze met 2 jaar nog geen eenvoudige opdrachten begrijpen als 'pak je beker' of 'hang je jas maar op'.

Wijst hij wel dingen aan in boekjes? Bijvoorbeeld als je vraagt waar is de hond?
    Heeft hij wel interesse in verhaaltjes of uberhaupt samen een boekje bekijken?

15. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

Feb 5, 2015
    1,258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Hier ééntje van bijna 2,5 waarvan ik vind dat hij ook nog niet zoveel begrijpt. De oudste twee zijn veel ouder (nu 10 en 9) en ik vind het soms moeilijk om terug te halen wat zij op die leeftijd al wel begrepen. Bij hen had ik volgens mij juist heel erg het gevoel dat ze bijna alles begrepen, maar in praktisch opzicht (dingen goed regelen, motoriek, enz.) waren zij ook een stuk trager dan leeftijdsgenoten. Waren al die kinderen bezig op driewielers en speelden ze memory met hun ouders en dan zat ik wéér dezelfde dingen te doen die ik één of twee jaar eerder ook al met ze deed. Met die oudste twee is het meer dan goed gekomen (geestig genoeg lopen ze nu in alles voor) dus ik probeer me met de jongste ook maar geen zorgen te maken. Hij heeft veel oorontstekingen dus dat zal ook wel meespelen. En wat ik denk dat hem het meest in de weg zit: hij is echt ONGELOOFLIJK eigenwijs. Geen pleaser ook. Hij zal heus zijn jas niet ophangen of antwoord geven op een vraag omdat ik dat graag wil, hij doet het écht alleen als hij het zelf ook een leuk idee vindt. Denk dus dat het innerlijk leven rijker is dan wat er naar buiten komt...;)

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,911
    3,935
    113
    Sommige kinderen nemen ook eerst alles in zich op.
    Mijn zoontje (2,5) zegt bijna niks op de peuterspeelzaal en staat overal maar een beetje 'sullig' bij te kijken.
    Maar thuis..... is het de directeur en regelt hij de boel. De liedjes en opzegversjes (8 regels ofzo!) die ze op de peuterspeelzaal doen kan hij thuis zo opzeggen en zingt complete liedjes.
    De juffen waren stomverbaasd toen ik dat vertelde "oh maar hij doet hier helemaal niet mee?!, maar hij luistert dus wel?" Eh ja wel degelijk... En hij zegt ook bijna niks... Tja thuis dus wel.
    Ook kan hij ineens synchroon tellen tot 5 ofzo. Terwijl we dat thuis echt noooooit doen. Maar blijkbaar ook opgepikt op de psz...

17. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ik ook. Ik zou daar toch wel naar laten kijken, misschien is zijn gehoor niet in orde of is het wat anders.

Mijn zoon zei met 24 woorden ook amper wat, maar hij begreep precies wat ik bedoelde. Volgens mijn moeder was ik als kind net zo. Mijn zussen konden veel eerder praten. Ik begreep alles wel. Is ook goed gekomen zonder hulp en mijn zoontje ging kort na zijn tweede verjaardag praten en zong binnen 2 weken zelfs complete liedjes.
    Overigens snappen ze heel jong al dingen uit de context, ongeacht je soms andere woorden gebruikt.

18. newmama2be2015

Feb 3, 2015
    30
    0
    6

Leuk dat jou zoontje dat wel doet.
    Mijne niet en vind het een beetje raar dat je hier komt opscheppen over je zoontje terwijl mijn topic gaat over de mijne die niet praat...

19. newmama2be2015

Feb 3, 2015
    30
    0
    6

Ja hij vind boekjes wel leuk en wijst wel aan maar echt alleen in boekjes verder niet.

20. newmama2be2015

Feb 3, 2015
    30
    0
    6

Ja het gehoor is bij het audiologisch centrum nagekeken en dat is goed.
    Denk dat ik ga informeren bij een logopedie praktijk

Share This Page