Haha en mijn ha en tandarts zeggen dus dat het daar niet door komt. Ach of ik ze nou wel of niet binnen krijg, de aften krijg ik toch wel.....
Ik heb zelf het idee - en dat komt ook wel terug in de informatie her en der - dat aften ook veroorzaakt kunnen worden door herpes simplex oftewel het "koortslipvirus". Ik kreeg ze nl vaak vlak na elkaar, aan dezelfde kant van mijn mond. Heb zelf daarom ook wel eens uitgeprobeerd om zovirax op de binnenkant van mijn lip op een aft te smeren - dit lukt uiteraard niet als het ergens dieper in je mond zit, dat is te nat, en het is ook erg vies en natuurlijk niet de bedoeling dat je deze creme binnenkrijgt! - en het werkte wel om de aft sneller te laten wegtrekken dan normaal. Helaas bestaat er geen zovirax voor in de mond. Een andere tip die volgens mij niet echt helpt voor snellere genezing maar wel voor veel minder pijn, is pyralvex erop te stippen. Dit is een zwart soort ontsmettend goedje, in een potje met een kwastje. Het prikt enorm bij het opdoen, maar je hebt uren geen pijn van de aft. Ik gebruik dit altijd bij een aft, zonder vind ik het haast niet te doen, zoveel pijn kan dit doen, dagenlang. Succes!
Bij mij helpt 'borax pentarkan' (hoop dat ik het goed schrijf) Gewoon bij de drogist te halen, is van VSM geloof ik. Heb er de laatste jaren geen last meer van gelukkig maar vroeger hielp dit middeltje me perfect!
Hier zei de tandarts dat je er eigenlijk niks aan kunt doen. Eventueel een beetje jodium erop (niet de zalf maar uit het flesje). Mijn man heeft zo nu en dan hele grote (2 cm ofzo) maar ik heb ze eigenlijk nooit.
ik heb altijd het idee dat ik ze krijg.... een dag nadat ik ergens anders gegeten/gedronken heb... Ben er op gaan letten en is echt zo..... echt typisch.... en dan niet eentje... nee echt een aantal...
@veronika; Kan je pyralvex gewoon bij de drogist kopen? Mijn moeder gebruikte dat vroeger ook vaak en kan me nog herrineren dat het idd heel erg prikte maar wel snel over was. Ik heb er eigenlijk heel lang geen last meer van gehad maar nu toch wel weer 2 a 3 jaar. Hier kon de tandarts er ook niets aan doen, die gaf alleen als tip paradontax te gebruiken maar ik heb niet het idee gehad dat het echt hielp. Ook bij de ha geweest maar die wist het ook niet. En of het vitamine tekort is, daar lees je ook verschillende meningen over op het internet. Maar blijf toch wel even de bruistabletten nemen dan.
Klopt. Werk zelf in de tandheelkundige wereld. Aftes worden meestal veroorzaakt door het herpes simplex virus. Vaak bij verminderde weerstand. Vaak is je weerstand wel in staat om ze niet spontaan te laten opkomen, maar gebeurt het wel nadat je een wondje hebt opgelopen (op je tong/lip gebeten, scherp gegeten of een hard broodje bijvoorbeeld) Pyralvex is een hoog vitC complex wat soms helpt om de symptomen te bestrijden. Bij mij helpt aanstippen met wat verdovingszalf heel goed (xylocaine--> aptotheek) Nb zendium helpt ook, maar dan preventief. Er is bewezen dat bij mensen die met zendium poetsen haast geen aftes hebben. Komt omdat er geen zeep-middel inzit. Succes iedereen, want het doet zeer! leo
Mijn moeder heeft ze ook wel eens. Laatst had ze echt heel haar mond vol staan, ze kon gewoon niet eten van de pijn. Haar werd toen geadviseerd om Aluinpoeder te gaan halen bij een reformhuis en daar mee te gaan spoelen. Me moeder zweert erbij, ze waren toen ook zo weg. Is echt een ouderwets middeltje uit grootmoeders tijd en kost bijna niks.
Die ben ik nu ook maar weer gaan gebruiken, dan verdoofd het wel even. @ Leo; En ik hoop maar sinds ik nu een paar dagen met zendium poets het wat beter gaat. Ik lees idd veel dat daar een bepaalde stof niet in zit wat in andere tandpasta wel zit. En omdat het herpes kan zijn, kan het wel degelijk besmettelijk zijn dus?
Bij mij net zo hoor, als ik te weinig vitamines heb gehad krijg ik ze of zeer tandvlees. Beiden zijn voor mij een signaal dat ik meer vitamines moet nemen.
Ik lees hier trouwens over witte stipjes in de mond, maar het lijken toch op kleine blaartjes? Tenminste die van mij... Op mijn tong heb ik het nooit. Of heb ik het over iets anders...
Ik spoelde dan weleens met kamille thee. Verzacht en werkt helend. Ook goed tegen keelpijn. Vroeger want ik heb het echt al jaren niet meer gehad. Toen ik rookte nog wel eens.
Ik had er vroeger ook vaak last van, sinds ik met Zendium poets nooit meer last van gehad.. Bij mij werkt het dus heel goed!
Hier nog zo'n aftenmiep, maar ik moet zeggen dat ik er minder last van heb nu ik meer vitamines eet! Er bestaat ook een goedje voor, kun je bij de drogist halen, maar dat moet je op de blaar smeren en dat doet echt gruwelijk pijn! Gaan ze wel sneller van weg, maar je mag daarna half uur niet eten en drinken en het is vies ook nog!