Barbeque met buurtjes organiseren!? Hulp gevraagd voor leuke ideeen

Discussion in 'De lounge' started by oogappel, Jun 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    Hoi meiden,

Gisteravond in een gekke bui met de buurtjes en lekker een drankje op besloten om 16 juli gezellig een bbq te organiseren. Ik "moet" dat gaan doen....nou nee hoor het is geen moeten :p

Maar even leuke tips van jullie kant zijn wel welkom!

Het lijkt me leuk om dresscode "white" te doen!

Verder nog tips om het een beetje leuk aan te kleden of qua lekkers klaar maken. Ik hoop dat jullie 1 voor 1 los gaan met ideeen hahaha

Ben benieuwd :D

2. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Hier een officiele buurtvereniging. We hebben altijd een grote partytent en huren een bbq. Verder maakt het bestuur salades en zorg voor saus. De gasten nemen zelf vlees en stoelen mee. Verder halen we drinken bij een lokale supermarkt. We hebben afgesproken dat wat over is terug mag. als ze drinken nemen kost dat 50 cent en kunnen ze aftekenen op een lijst en na afloop betalen. Verder hebben we vuurkorven.

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik weet niet of er veel kinderen bij zijn?

Hier worden in de wijk regelmatig buurtfeesten gegeven en dan staat er ook meestal een springkussen of ander speeltoestel bij om de kids lekker te vermaken ;)

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Voor hoeveel personen is het?
    Mijn saladetip (staat ook in een ander topic):
    - Een zak rucola sla
    - Een klein potje zwart olijven
    - Een bakje feta (kant-en-klare blokjes, ik neem altijd AH huismerk)
    - Een rode paprika, in blokjes
    - Een gele paprika, in blokjes
    - Een potje zongedroogde tomaatjes (uitgelekt) OF een bakje cherrytomaatjes
    - Fusilli (wokkel-macaroni) koken en lauw erbij doen
    - Een half handje vol pijnboompitten, een paar minuten in een kleine koekenpan gebakken tot ze een beetje bruin kleuren
    - Soms doe ik er ook nog een komkommer bij, in kwartjes gesneden.

Dressing:
    - Balsamicoazijn
    - Olijfolie
    - Peper
    - Zout

Doe ik meestal voor een man of zes...

5. Juul76

Juul76 Bekend lid

Nov 20, 2006
    768
    297
    63
    Bij de meeste gemeenten kun je subsidie aanvragen voor dit soort straat/buurtfeesten! Voor de huur van de bbq, een party-tent of om een springkussen te huren.
    (ik vind het zelf overbodig dat hiervoor subsidie bestaat hoor, maar als het er toch is, kun je er maar net zo goed gebruik van maken!)

6. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

May 5, 2010
    2,645
    0
    36
    Twente
    Bij ons werd het vlees + sauzen door 1 persoon geregeld. En ieder 'huis' maakte een salade. Verder nam iedereen zijn eigen drinken mee.

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Handig om te weten! Hoe heet die subsidie? Als ik zoek op de site van onze gemeente, dan vind ik niks op buurtfeest of straatfeest.

8. Maedra

Maedra Fanatiek lid

Oct 29, 2009
    1,558
    0
    36
    Rotterdam
    Superleuk dat je dat gaat doen! Alleen, waarom een dresscode en dan ook nog wit? Persoonlijk heb ik bijna niets helemaal wit en lijkt me dat niet handig, ik heb meteen beelden van iedereen met mooie witte kleding onder de spetters van vlees, sauzen, etcetera. ;)

9. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    haha gewoon leuk een dresscode! Misschien hawai ofzo is ook leuk ;)
    Het is geen straatfeest hoor we hebben gezellige buren totaal met z'n 10-en.

We doen het ook in de achtertuin van 1 van ons!

10. Bri

Bri Niet meer actief

Als het een besloten feestje is (dus niet iedereen uit de straat mag komen) kom je denk ik niet in aanmerking voor een subsidie ;)
    Anders zou ik denken dat je het Oranjefonds zou kunnen proberen, die zijn er toch voor integratie in de buurt? Lijkt me niet werken in een vrijesector-straatje, maar als het sociale huurwoningen zijn maak je misschien een kans.

Bij een bbq is een dresscode niet bepaald het eerste waar ik aan denk. Maar nu je het zegt, is een thema misschien wel leuk, en dat mensen zich ook volgens thema kunnen kleden (en de boel een beetje leuk aankleden daarmee). Hawaii kan, of iets anders zomers zoals Brazil of wat algemener een strandthema of De Camping.

Denk aan een ruime keuze, vlees, vis en vega. Ook iets voor de kinderen (en alsjeblieft, géén bergen snoep en chips!). Check van tevoren even of er iemand is die bepaalde dingen niet mag/kan eten, wel zo fijn om daar rekening mee te houden.
    Regel genoeg bbq's, zo irritant als je uren moet wachten op een gaar vleesje of dat je met z'n allen staat te dringen om dat ene webertje. Spreek ook af of er mensen zijn die zich met de bbq bezig houden, of dat iedereen z'n eigen spullen er maar op moet leggen en omdraaien.

Muziekje erbij, hopen op mooi weer, gezellig!

11. Juul76

Juul76 Bekend lid

Nov 20, 2006
    768
    297
    63
    Jawel hoor, ook besloten feestjes en ook in straten met huizen van meer dan 4 ton......Ik ken mensen die dit jaarlijks met (een deel van) de straat aanvragen. Ik vind het ook een vreemde subsidie hoor! Maar hij bestaat in veel gemeenten echt. Per gemeente kunnen de regels uiteraard wel verschillen Weet zo niet een eenduidige benaming, je kunt het beste even contact opnemen met je wijkbureau, die behandelen dat soort aanvragen hier. Ik kreeg via de gemeente-twitter laatst zelfs een berichtje: "bbq met de straat met dit mooie weer? vraag subsidie aan bij uw wijkmanager". Serieus!!

12. Bri

Bri Niet meer actief

Kan me niet voorstellen dat ze dat in A'dam ook doen. Ik hoop van niet in elk geval, dat geld kan wel beter besteed worden dan aan een bbq voor ons dure-huizen-bezitters. En dan ook nog van die tweets sturen, zo van: vraag nú geld aan voor iets wat je voor je lol doet, we hebben toch genoeg liggen...
    Ben het met je eens, 't is een héél vreemde subsidie op die manier.

13. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,813
    4,057
    113
    Wij hebben komende zaterdag een straatfeest georganiseerd door ons en nog een paar buren.
    Overdag hebben wij voor de kinderen van alles waaronder sminck, draaimolen, springkussen, zaklopen, snoep happen en koek happen (de draaimolen wordt zelfs door de gemeente gesponserd)
    S'avonds hebben we een barbecue, daarvoor hebben alle bewoners die meedoen geld bij gelegd. Wij hebben alle spullen met z'n allen geregeld en nu alleen nog de boodschappen doen. Bij de barbecue hebben we niet echt extra activiteiten. Gewoon gezellig met z'n allen.

Wij hebben van te voren flyers binnen gegooid waarop mensen konden aangeven of ze mee wilde doen (en daarbij ook de bijdrage per huis vermeld) en daarop konden ze aangeven welke vleessoorten ze lusten. Uiteindelijk doet bijna iedereen mee en de meeste dragen ook meer bij dan de gevraagde bijdrage. Ik en de buurvrouw doen morgen de boodschappen en we weten dus wat voor vlees we allemaal moeten halen.

De sponsoring voor de draaimolen hebben we omdat het voor kinderen is en omdat alle kinderen uit de buurt welkom zijn. Volgens mij wordt een barbecue zelf bijna nooit gesponsord, omdat ze geen 'eten en drinken' sponseren.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Het enige wat ik bij ons heb kunnen vinden is subsidie voor activiteiten die 1) niet enkel een recreatief karakter hebben en 2) voor iedereen toegankelijk zijn. Sowieso moet je die minimaal 8 weken van tevoren aanvragen. Ach ja...

Share This Page