gouden tip tegen verstopping

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by marilouise, Sep 27, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ik word zelf van obstiptie kotsmisselijk. En dan hoeft het nog niet eens echt 'verstopt' te zijn, maar wanneer het zeg maar 'iets te hard' wordt al.
    Ik kon een periode maar iets van 1/2 boterham tegelijk eten, anders werd ik al kotsmisselijk. Nu dus ook standaard aan de movicol. Ik hoef overigens nooit te spugen (omdat ik dat ook niet goed kan), maar dat kan er wel heel goed bij horen.
    Bij mij heeft het ws te maken met dat mijn maag/darmen veel te extreem reageren op normale prikkels. Voeding, maar dus ook iets te harde ontlasting. En mijn maag is de zwakke plek, daar komen de symptomen 'eruit'. Of iets dergelijks ;)

2. KanjerB

KanjerB VIP lid

Apr 24, 2007
    5,097
    0
    36
    Batuhan heeft er ook enorm veel last van. Heeft hoooooguit 1x per week ontlasting en dat is dan echt keihard. En huilen dat hij doet :(
    Wij hebben forlax maar de laatste tijd wilt hij dat ook niet meer.

Kiwi werkt super hoor ik van heel veel mensen. Elke dag een kiwi geven. Bij batuhan lijkt dat ook niet meer echt te werken.

3. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

Aug 18, 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Bij m'n dochter heeft bioresonantie in combinatie met een probioticum geholpen. Bij bioresonantie heb ik voor haar wat handvatten gekregen voor de voeding. (Haar darmen bleken geen melk en suiker te verdragen) Sindsdien gaat het stukken beter.

En o ja, je zal er wellicht zelf al naar gekeken hebben maar niet alle donkerbruine broodsoorten bevatten (voor een groot deel) volkorenmeel. Vaak wordt het ook gekleurd met bijvoorbeeld moutstroop.

4. linnie83

linnie83 VIP lid

Dec 20, 2007
    5,436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Appelsap werkt ook vaak laxerend.

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Mijn dochter mag geen appelsap meer, en ook wenig zuivel ivm verstopping.

Mijn dochter krijgt elke dag movicolon door ranja en absoluut geen fruitsap meer. Staat ook in de bijsluiter, bij een overdosis veel fruitsap laten drinken.

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Als ze hier 2 dagen niet poept krijgt ze gelijk een microlax trouwens anders wordt het alleen maar erger.

7. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

Nov 30, 2011
    3,798
    0
    0
    die niet bijv met eten wordt geprikkeld om te gaan poepen om zo maar even te zeggen

8. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

Nov 30, 2011
    3,798
    0
    0
    Luie darm

Bij een luie darm trekt de dikke darm minder vaak samen dan normaal. Hierdoor beweegt de ontlasting nauwelijks door de darm. U hebt hierdoor voortdurend verstopping . Bij sommige mensen met een luie darm reageert de sluitspier van de anus nauwelijks op ontlasting. U hebt dan (bijna) nooit aandrang om naar de wc te gaan.
    Mensen met een luie darm gaan volgens onderzoek maar een keer per zeven tot tien dagen naar de wc.
    De precieze oorzaak van een luie darm is nog niet helemaal duidelijk. Wel is gebleken dat mensen met een luie darm minder zenuwcellen in de dikke darm hebben dan normaal. Of dit vanaf de geboorte al zo is, is niet zeker. Het is wel bekend dat sommige laxeermiddelen de zenuwen in de darm kunnen beschadigen.

Een luie darm komt vooral voor bij bepaalde groepen mensen:
    Mensen die weinig bewegen, zoals patiënten die in bed liggen, ouderen en mensen met een handicap.
    Mensen die bepaalde medicijnen gebruiken, zoals bepaalde antidepressiva en codeïne. Deze medicijnen maken dat de dikke darm langzamer werkt.
    Mensen die niet naar het toilet gaan als ze nodig moeten.
    Mensen die lang laxeermiddelen gebruiken.
    Mensen met bepaalde ziekten, zoals een te traag werkende schildklier, diabetes mellitus (suikerziekte) en reumatische aandoeningen. Deze ziekten zorgen ervoor dat de zenuwcellen in de dikke darm niet meer goed werken.
    Als de oorzaak van de luie darm onduidelijk is, heet dat een idiopathische luie darm. Deze vorm komt vooral voor bij jonge vrouwen.
    Wat kunt u doen aan een luie darm?
    Er zijn medicijnen die de ontlasting soepeler maken. Ze heten bulkvormers. Zemelen zijn ook een bulkvormer. Bij bulkvormers moet u voldoende drinken, anderhalve tot twee liter per dag. Anders hebben ze geen effect.
    Door genoeg te bewegen en vezelrijk te eten kunt u uw klachten ook verminderen. Vezels zitten vooral in volkoren- en roggebrood, aardappelen, volkoren pasta, zilvervliesrijst, peulvruchten, groenten en fruit. Ook in volkorenbiscuit, muesli(repen), rijstwafels en popcorn.
    Een darmspoeling (klysma) helpt als de ontlasting niet vanzelf naar buiten komt. Een nadeel van darmspoelingen is dat een deel van de bacteriën die in de darm leven er ook worden uitgespoeld. Daardoor kunnen klachten juist verergeren. Bij zeer ernstige verstopping wordt een darmspoeling soms in het ziekenhuis uitgevoerd. In andere gevallen kunt u beter eerst overleggen met uw huisarts.
    Voor informatie over een luie darm kunt u bellen met de infolijn van de Maag Lever Darm Stichting .
    De informatie over luie darm is algemeen. Het kan zijn dat uw situatie anders is. Hebt u nog vragen, dan kunt u die stellen aan uw arts.
    De teksten zijn gebaseerd op:
    informatie van de Maag Lever Darm Stichting;

9. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Hier ook een jongetje die elke dag Movicol door zn ranja krijgt. Vruchtensap is inderdaad niet zo'n succes.

Wat helpt als een tierelier is sennepeulen thee, maargoed zie maar eens dat je kleintje die opdrinkt haha!

10. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    verstopping ongedaan maken met een Klisma (microlax) en da beginnen met Movicolon Junior, heeft hier goed geholpen! nu is mijn zoon er over heen gegroeid en poept heel goed nu hij zindelijk is, wel krijgt hij elke avond een half pakje stimulance van Nutricia te drinken om zo voldoende vezels binnen te krijgen en nu is het goed onder controle gelukkig! Ik ben bij een kinderdieëtiste met hem geweest, vezelrijkmenu opgesteld want vaak krijgen ze te weinig voedingsvezels binnen. De intake bij haar was al zeer verhelderend voor mij! Stimulance is bijv een goede tip geweest! werkt erg goed hier nu, en de movicolon is al stop gezet hier inm. :)

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Wij hadden alles geprobeerd bij onze peuter, waar het nu goed mee gaat is Roosvicee laxo in combi met gebroken lijnzaad iedere dag.

12. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Senna maakt je darmen kapot! Hier wordt zo voor gewaarschuwd!

13. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Wat een onzin! Als je het langdurig, veel en vaak gebruikt ja maar een kopje sennepeulen thee krijg je niks van hoor!

14. marilouise

marilouise Niet meer actief

Hier is het geen kwestie van vezels teveel of te weinig, Ik hoef ook niet naar de dietist van de ha. Dit komt doordat ik er zelf al bekend mee ben. Zoals wit brood eten wij al helemaal niet ook geen bolletjes, banaan kan die dan niet tegen. dus dat scheelt ik hoef het ook niet te eten.
    Met brood let ik altijd op, ik bak zelf ook regelmatig brood liever volkoren dan tarwe. fuitsappen drinkt die al weinig meerendeel thee, water en melk af en toe even roosvicee, de laxo werkt ook goed bij hem.
    Op het moment gaat het heel erg goed en poept die minimaal 1 x per dag, maar we moeten natuurlijk nog even volhouden.

Share This Page