Gouden tips m.b.t. het slapen (meisje 3,5 jaar oud)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door JBB, 13 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JBB

JBB Actief lid

26 okt 2012
    200
    0
    16
    NULL
    NULL
    Beste mama's,

Onze oudste dochter is bijna 3,5 jaar oud.
    Als baby heeft ze altijd goed geslapen, tot haar 3e jaar vrijwel geen slapeloze nachten.
    Maar vanaf dat ze 3 jaar oud is, is het een drama.
    Ze slaapt nu zo'n 1,5 jaar in een eenpersoons bed.

Ze komt snachts meerdere keren uit bed, geen gehuil, geen drama. Ik kan haar weer terug leggen, maar na een half uur komt ze weer. Dit kan ze, na een test, langer dan 3uur volhouden (en toen heb ik opgegeven). Op het moment dat ik echt boos op haar word en haar op de strafkruk zet, blijft ze daarna meestal in bed, maar een paar uur later komt ze er toch weer uit.
    Ter info: haar zusje van bijna 2 slaapt de nachten door, daar heeft ze geen last van.

Wat hebben we tot nu toe gedaan:
    Andere (rustigere) slaapkamer
    Extra deken op het bed
    Zachter matras
    Lampje aan tijdens het slapen
    Deur op een kier
    Slaapwekker (philips my buddy)
    Stickerkaart
    Extra knuffels in bed
    Kamer extra warm maken

Dit alles heeft geholpen, voor 1 nacht.
    Zodra ik bij haar op de kamer ga slapen (heel sporadisch), op een matras slaapt ze de hele nacht door tot een uur of 8.
    Als ze bij ons in bed slaapt (heel sporadisch) slaapt ze ook de nacht goed door.

Maar goed, ik en mijn man hebben ook ons eigen moment nodig, dus we zijn niet van plan dit steeds weer te doen. Ik merk dat het mij nu een beetje begint op te breken, ik werk gelukkig maar weinig uren. Maar ik heb naar mijn dochters een kort lontje, en ik voel me altijd moe, nog niet over mijn wallen gesproken :-/
    Ook zie ik aan mijn dochter dat ze moe is, ze heeft altijd een pips gezichtje en walletjes :(
    Om 18.00 is ze ook helemaal munt. Ze gaat trouwens om 18.45 naar bed, we kijken sesamstraat vooraf, lezen een boekje voor, zingen een liedje en praten de dag na (vast ritueel).

Wie heeft er nog tips voor ons om onze dochter op haar eigen kamer te laten slapen?
    Het geeft echt niet als ze om 6u bij ons in bed kruipt, dat vinden we prima. Maar.... niet 2, 3, 4, 5, 6x per nacht uit bed komen!

Hopelijk wil iemand mij helpen :)
    Alvast hiervoor mijn dank!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat klinkt heel herkenbaar. Hier is het altijd weer een fase van geborgenheid zoeken. Als wij dan een weekje of zo op een matras op haar kamer slapen, is het weer goed.

Andere opties: babyfoon installeren en samen ontdekken dat je haar dan hoort vanuit jullie kamer als ze roept. Of de twee kinderen op één kamer leggen, zodat ze niet alleen is?

3. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Mijn dochter miste ook geborgenheid in haar grote bed, al nam het gelukkig bij lange na niet zulke vormen aan als bij jou. Gek genoeg heeft een bedhekje het opgelost, gewoon zo'n simpel ding van Ikea. Dat was kennelijk net dat beetje dat ze nodig had.
    En anders misschien samen slapen met haar zusje?

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    Kinderen samen op 1 kamer leggen hielp bij ons heel goed.
    Bedhek ook idd, je kan ookhet bed "kleiner" maken door een voedingskussen erin te leggen bijvoorbeeld.

Verder: heeft ze genoeg gegeten voor ze gaat slapen?
    En liever geen tv kijken voor het slapengaan.

5. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik ben dan vrij makkelijk denk ik maar ik zou haar dan in bed nemen. Uiteraard wel elke avond in eigen bed beginnen. De lol gaat er vanzelf af, ik geloof er nooit zo in dat ze zoiets de komende 10 jaar volhouden. En mijn eigen nachtrust is me heilig.

6. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Ja ik sluit me hierbij aan. Heb in het begin ook gedacht, nee niet in ons bed, maar na 3 jaar vol wisselende nachten was mijn wilskracht echt op...
    Dus als ze wakker wordt in de nacht en ze wil niet verder slapen dan neem ik mijn dochter mee naar ons bed en slaapt ze nagenoeg gelijk weer verder en wij ook. De ene keer leg ik haar als ze weer in diepe slaap is over in haar eigen bed en de andere keer slaapt ze gewoon in ons bed tot de volgende ochtend. Maar het zijn echt fases, blijkbaar zoekt ze inderdaad op dat moment even geborgenheid. Een maandje geleden heeft ze ongeveer 2 weken nadat ze wakker werd bij ons geslapen, nu slaapt ze alweer een paar nachten gewoon in haar eigen bed door.
    En ze begint altijd in haar eigen bed, dus de intimiteit met mijn eigen vriend is er ook gewoon.

Maar vond de tip die hierboven is genoemd om de zusjes bij elkaar op de kamer te leggen ook een goed idee, wellicht geeft haar dat al die geborgenheid die ze zoekt. Ik weet dat mijn ouders dit vroeger ook met mij en mijn zus hebben gedaan en dat dat heel goed heeft uitgepakt.

Deel Deze Pagina