Kolfhoudingen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Zuss, 2 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vergeef me als deze vraag ergens anders al beantwoord is. Ik ben moe en een beetje wanhopig en kan de concentratie en energie niet opbrengen om te zoeken. Het bv geven van mijn zoon van 6 dagen verloopt niet zo soepel, dus ik kolf om hem bij te voeren. Verwijs me gerust met een link...

Zijn er behalve rechtop zittend nog andere houdingen mogelijk voor het enkelzijdig kolven? Bijvoorbeeld liggend? Heeft er iemand afbeeldingen voor mij als het kan?

Dank!

2. MamavanDaan

MamavanDaan Bekend lid

27 sep 2009
    811
    141
    43
    Achterhoek
    Liggend lijkt me niet zo makkelijk met kolven. Ik zit altijd een beetje voorover, heb ergens gelezen dat de melk dan makkelijker stroomt.
    Ik wil je veel succes wensen, live voeden en ook nog kolven is best zwaar vooral in de eerste week.

3. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    He meid,

Gefeliciteerd nog met je kindje!!

Waarom gaat het voeden niet zo soepel? Kunnen we je daarbij helpen?

Heb je al een lactatiekundige ingeschakeld?

Als je veel moet kolven zou ik als de donder een dubbelzijdige huren. Gebruik je syntocinon voor een toeschietreflex?

Je moet volgens mij altijd een beetje voorover zitten om de melk goed op te vangen/in de tuitjes te laten lopen, of minstens rechtop, hangt ook af van je borsten en de "plek" van je tepels. Maar je kunt natuurlijk best wel proberen of het jou anders lukt. Kijk goed naar de vorm van je kolfsetje: misschien lukt kolven van je ene borst als je op je andere zij ligt en je het setje gewoon "rechtopstaand" aan je borst brengt? Als je dan ook nog handsfree gaat kolven (lichtgewicht setje nemen, bijv van Ardo, en dat onder je bh en shirt of strak hemdje klemmen) kun je wat meer ontspannen.

Verder: je zit nog midden in je kraamtijd. Laat je wel goed voor je zorgen? Het is normaal dat je moe bent, gespannen, alles moet nog weer wennen, etc. Zeg zonodig het bezoek even af, lekker cocoonen met elkaar, het is al heftig genoeg allemaal!

Succes!

4. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor de reactie mamavandaan en moniponi. Het live voeden ging heel goed, tot dag 4. De vk vond dat mijn zoon te veel af viel (precies 10% van zijn geboortegewicht) en toen moest ik gaan bijvoeren. Het afvallen is waarsch gekomen omdat hij de eerste 24 uur erg misselijk was (vacuüm verlossing) Bijna tegelijk kreeg ik ook stuwing. Sindsdien is live voeden een ramp. Hij pakt mijn tepel niet meer of laat na een paar zuigbewegingen en een of twee slokjes weer los...

We ontvangen nog geen bezoek ( behalve opa's en oma's), heb ik absoluut geen behoefte aan nog...

Heb vanochtend eens liggend op mijn zij geprobeerd te kolven, dus dan de bovenste borst, met de onderkant van het flesje naar de onderste borst. Met mijn bovenlichaam op 2 kussens en mijn hand onder mijn hoofd ging het aardig. Iig evenveel melk als zittend...

Hoe merk ik of ik toeschietreflex heb?

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Of op de rand van de bank en dan de flesjes zoals je zelf al deed.
    Heb je een ruggeprik gehad?

6. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo ratatosk, ja ik heb een ruggeprik gehad, die heeft er wel 8 uur ingezeten.

Gisteren telefonisch consult van lactatiedeskundige, maar dat waren meer algemene tips. Als het na het weekend niet beter is kan ik een huisbezoek krijgen... Maar het weekend begint net en is dus nog lang...

7. zwiep

zwiep Actief lid

9 jul 2008
    419
    0
    16
    Amsterdam
    Toeschietreflex voelt bij mij aan als een prikkeling in mijn beide tepels en daarna worden mijn borsten hard.

Succes met het kolven.

8. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Door het vocht wat je bij een ruggeprik krijgt valt je baby de eerste dagen veel af maar dat is vocht! Ik vermoed dat je kleintje een tepel/speen verwarring heeft.. Die lk zou ik zeker laten komen. Je moet wel een gecertificeerde hebben maar ik weet zo even niet meer waar je dat kunt nakijken. Ik geloof op borstvoeding.com

9. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het bijvoeren doen we niet meteen flesje, maar met een spuitje dat we naast een pink in het mondje houden. Dus geen tepel/speen verwarring...

De vk was hier vanochtend voor mijn 'laatste' controle. Toevallig zat ik net aan het begin van een voeding dus heeft ze mee kunnen kijken. Gelukkig liet zoonlief al zijn 'slechte' gedrag zien. Zou wat geweest zijn als ie het meteen had gedaan... Zij heeft ook kunnen bevestigen dat ik alles goed doe, en dat hij gewoon aan het prutsen is. Hij was wel weer 40g aangekomen, dus dat was helemaal perfect!
    We hebben afgesproken dat de vk nog voor een extra weegmoment langskomt maandag. Dat is wel superfijn.

Het vermoeden is nu dat we gewoon even door moeten voeden/kolven/bijvoeren totdat hij weer op geboortegewicht is, en dat hij het dan vanzelf beter gaat doen. Schijnt vaak zo te zijn...

Ga wel na het weekend nog een afspraak met de lk maken.

Oh, en dat van de ruggeprik, vocht en afvallen was mij ook uitgelegd, ik zie alleen niet zo goed wat dat te maken heeft met het feit dat hij nu mijn tepel niet wil. Hoogstens als teken dat we te snel met bijvoeden via het spuitje zijn gestart. Maar dat hadden de vk en Kraamzorg dan toch moeten weten?

10. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ja idd, dat bedoelde ik. Ik dacht dat je met de fles bijgevoed had (net zoals ik bij de oudste, helaas weten niet alle vlos en kraam dit soort dingen). Maar speen verwarring kan dus niet gelukkig.

Ik vind het wel grappig dat je kleintje aan het prutsen zou zijn hahaha! Sommige kindjes moeten het idd leren... Ik duim voor je dat het snel beter mag gaan.

11. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Wat een gedoe hĆØ, heb het ook gehad. Zijn was ook 10% procent afgevallen (in zijn geval een pond) daarna was hij gewoon te zwak om de tepel goed te pakken.
    Ik ben gaan kolven met een dubbele kolf en gaan finger feeden net als jij en toen hij boven de 50cc kwam met de fles. na twee weken de borst gelaten voor wat het was, het werd alleen nog maar een strijd dus toen alleen fles gegeven afgekolfd). Toen hij een maand was toch weer proberen aan te leggen en dat ging meteen perfect....... Misschien moet jouw mannetje ook nog even op krachten komen.

12. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

11 feb 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er is al een hoop gezegt maar denk eraan dat je verlenging van kraamzotg kan krijgen he meid. Dus 9 en 10 dag, zelfs 11 en 12 dag.
    Problemenmet voeding krijg je 2 uur per dag extra voor.
    De 9e en 10e dag zijn dagen van 3 uur en2 uur extra dus als je dit nodig hebt neem het en laat je daar niet mee afgescheept worden. Heb zelf in de kraam gewerkt.

Succes ermee..

13. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    @kersje
    Bedankt voor je verhaal, heel herkenbaar. Vraagje:heb je echt twee weken de tepel gelaten voor wat ie was, dus helemaal niet geprobeerd aan te leggen? Was dat op advies van een lk? Klinkt namelijk goed, nie meer proberen totdat hij op geboortegewicht is, want dat zou het keerpunt moeten betekenen...
    Meer mensen hier misschien ervaring mee?

14. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland

In die twee weken misschien 2 of drie keer geprobeerd maar die "strijd"was niet goed voor ons beide. Hij heeft naast afgekolfde melk ook wat kunstvoeding bij gehad als ik het idee had dat hij meer wilde als ik melk had. Met vier werken dus weer aan de borst, hij was tussendoor soms nog wat onrustig en dan kreeg hij ook iets kunstvoeding bij (60cc hooguit) en aan blijven leggen. Dat heeft ons echt rust gegeven. Nu drinkt hij al even volledig aan de borst en kunnen we er beide van genieten.

Zo'n time out heeft bij ons dus erg goed gewerkt..... Het geeft rust.

hebben in de kraamweek ook tepelhoedjes geprobeerd dat ging toen iets beter maar dat vond ik ook een gedoe, nu dus echt gewoon aan de borst. Ik ben echt Supertrots op ons en dat hoor ik ook terug van het cb en de ha. Maar die time out kan ik je aanraden.... Als je meer wil weten mag je altijd pb'en

15. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    beste kersje, dank! ik ga vandaag met de lk bellen om een huisbezoek af te spreken en ik ga zo'n time out zeker voorstellen. tot hij op zijjn geboortegewicht zit iig. ik hou je op de hoogte!

16. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    #16 jes4, 5 nov 2012
    Laatst bewerkt: 5 nov 2012
    Ben je ingeleid met een oxytocine infuus: op blz 79 van het boek Borstvoeding staat dat baby's van moeders die ingeleid zijn, of een infuus met vocht toegediend kregen bij een ruggenprik met meer vocht in hun lichaam worden geboren, ze noemen dit een vals hoog geboorte gewicht.

Kolven; het beste rechtop, maar ik zou vooral ook gaan kijken naar de juiste aanleg techniek, heb je een toeschietreflex (ook bij het kolven) anders neusspray vragen en vaak aanleggen. Minimaal elke 3 uur. Vraag een lactatiekundige. Ik zou niet zomaar stoppen met de tepel.

17. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    jes4, zoonlief pakt mijn tepel sinds dag 4 bijna helemaal niet meer... dat is het probleem. ik heb geprobeert en geprobeert, allerlei houdingen (geen tepelhoedjes) en volgens de deskundigen doe ik alles goed maar is zoonlief aan het prutsen..... vandaar...

18. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    Ik heb mijn reactie even aangepast. Is er naar het tongriempje van je zoontje gekeken? Dat kan te strak zijn. Misschien heb je niet de juiste hulp bij het aanleggen gehad; dat maakt zoveel uit.
    Ik kon het zelf de eerste dagen echt niet, maar de kraamhulp des te beter.

Tenslotte: laat je niet gek maken door alle bv verhalen, het is niet zaligmakend, ik heb het 3 maanden gegeven en toen liep het door allerlei omstandigheden zo terug dat ik halve dagen liep te janken, over op kv was toen de allerbeste oplossing!

De beste voeding is die voeding waar jij en je kindje het goed op doen.

19. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Vals hoog geboortegewicht of niet, zoonlief is middels ja geboren en ook vochtinfuus gehad. Dat doet niet af aan het wel of niet de tepel pakken.

Hier hapte zoonlief of niet goed aan of gleed af.nu gaat het super!

Zuss goed dat je de lactatie kundige laat komen, die kan je goede handvatten geven maar blijf bovenal je eigen gevoel volgen....

Ik ben benieuwd hoe het uitpakt voor jullie.

20. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hm, ik hoop dat je goed geadviseerd bent, veel vk en kv weten niet genoeg van bv om echt bv-vriendelijk te kunnen adviseren helaas. Heel naar dat hij de borst nu niet meer wil!

Er zijn ook manieren (van voeden) die je kindje ook aan de borst "meer" laten drinken nl. Borstcompressie bijvoorbeeld. Vaker aanleggen, meer borsten aanbieden, etc.

Is de bijvoeding wel allemaal gekolfde melk geweest zodat je productie helemaal "bij" is?

Heeft iemand het al over een bv-hulpset met je gehad? Dat is een soort borst met een slangetje erachter.

Ben je ook aan het proberen hem weer aan de borst te krijgen ondertussen? Bijvoorbeeld door melk uit je borst te laten lopen (met borstcompressie) als hij bij je borst ligt? Of uit een flesje/slangetje wat in zijn mondje te spuiten?

Ook lekker veel huid-op-huidcontact buiten het voeden om?

Tepel/speenverwarring is volgens mij niet uit te sluiten bij vingervoeden hoor, de kans erop is alleen veel kleiner. Maar het blijft een feit dat hij gemerkt heeft dat hij de melk anders krijgt dan uit je tepel.
    Uit je borst zelf stroomt het ook minder snel wellicht en pikt hij dat niet. Voor een toeschietreflex kun je ook aan de borst syntocinon gebruiken!

Heel veel succes, hopelijk kan de lk je helpen hem weer aan de borst te krijgen.

Deel Deze Pagina