Ouderschapsverlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Fran89, 19 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fran89

    Fran89 Actief lid

    8 okt 2017
    142
    122
    43
    Vrouw
    Ik heb sinds november een vast contract en werk 24 uur per week (bij een gemeente). Heb ik nu recht om ouderschapsverlof aan te vragen en tijdelijk 16 uur per week te gaan werken? Mag mijn leidinggevende dit verzoek weigeren? Ik begrijp namelijk dat van 3, naar 2 werkdagen een groot verschil is. De reden hiervoor is dat mijn man momenteel 2 papadagen heeft, maar bij zijn nieuwe werkgever nog maar 1. Ik wil die andere dag graag zelf opvangen in plaats van een dag extra naar 1 van de oma's.
     
  2. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
  3. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Let er wel op dat je het twee maanden van te voren moet aanvragen. Wellicht dat het bij jouw werkgever in overleg ook eerder kan starten maar in principe mag hij zeggen dat als je het nu aanvraagt het pas over twee maanden in gaat.
     
  4. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Dit. Al moet ik zeggen dat ze bij dus gewoon zeggen: de verantwoordelijkheid die je hebt in je functie kan niet in minder dan 32 uur (ben ik het mee eens op zich) dus ik mag dan wel een dag minder werken met verlof maar mijn werkzaamheden worden niet aangepast. Dus fan moet ik hetzelfde werk in 3 dagen proppen. Daar wordt alleen mijn werkgever beter van denk ik zo!

    Let wel op dat je het 2 maanden van tevoren moet aanvragen!
     
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Jazeker mag je dat vragen. Maar in de praktijk wordt het heel vaak toch geweigerd. Bij mijn oude werk zeiden ze juist dat minder dan 32 uur niet mogelijk was, terwijl ik graag 24 willen. Van 24 naar 16 ligt echt heel erg aan of het mogelijk is. Als het bv om een maand of twee gaat kan ik me voorstellen dat ze sneller akkoord gaan dan dat het om een periode van een paar jaar gaat
     
  6. Fran89

    Fran89 Actief lid

    8 okt 2017
    142
    122
    43
    Vrouw
    Wat gaven ze dan als reden op?
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  7. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Functie was volgens hen niet in 32 uur/ week uit te voeren. Gebeurt heel veel (helaas) hoor
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  8. Pepper92

    Pepper92 Bekend lid

    4 jan 2015
    990
    421
    63
    Vrouw
    Fulltime aan het werk!
    Groningen
    Ze mogen in principe je ouderschapsverlof niet weigeren zonder goede reden, maar wel de periode waarin je het opneemt.
    Ze kunnen dan zeggen van oke je mag tijdelijk naar 16 uur, maar niet nu maar pas over 6 maanden.
     
  9. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ze mogen het niet zomaar weigeren, alleen wanneer het organisatorisch echt niet mogelijk is. Denk jij dat het mogelijk is om de komende tijd minder te werken? Dan zou ik het aanvragen.
    Je dient het wel 2 maanden van te voren aan te vragen.
    Bij mij vorige werkgever wilde ik van 32 naar 24 uur, hier waren ze niet blij mee en het was organisatorisch ook niet handig, toen hebben we afgesproken dat ik naar een 28-urige werkweek ga. De ene week werkte ik dan 32 uur, de andere week 24 uur, maar ook wel eens 3 en halve dag.
     
  10. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.609
    3.082
    113
    Let op: bij ons mag je pas na 1 jaar in dienst ouderschapsverlof aanvragen, check even je cao!
     
  11. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Bij ons ook.
     
  12. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Bij mij is het ook niet goedgekeurd na mijn vorige zwangerschap. Kan niet qua functie zeggen ze dan...
    Dus leuk zo'n regeling maar in de praktijk...
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  13. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Idem. Nu moet ik ook zeggen dat als ik dit in minder dagen zou moeten doen ik het niet zou redden. Dan moeten ze ook de werkzaamheden terug brengen. Maar ja dat doen ze dan niet :rolleyes:
     
  14. Fran89

    Fran89 Actief lid

    8 okt 2017
    142
    122
    43
    Vrouw
    Maar dat het qua functie niet kan is toch hun probleem?
    Ik werk bij de overheid... dus bij ons is het wel wat 'makkelijker' om gebruik te maken van dit sport regelingen denk ik.
     
  15. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Nee, op mijn werk geven ze aan dat mijn functie qua niveau, verantwoordelijkheid en categorie niet in minder dan 32 uur te doen is. Geef ik ze trouwens ook gelijk in, dat is niet te doen. Ik mag wel minder werken maar dan moet ik terug in functie. Dus dan ligt de keuze bij mij. Dan zou ik dat hoog kunnen gaan opspelen, want of dit ook bij een rechtszaak stand houdt weet ik niet, maar dat zou ik ook nooit doen want ik heb ook geen zin in een verstoorde werkrelatie want ik heb verder een supertoffe baan en een hele fijne werkgever!
     
  16. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Nee er moet dan iemand bij. Maar dat vind ik bij ons toch al
     
  17. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.355
    1.372
    113
    Precies want wat kan je doen. Hoog opspelen verstoort de verhoudingen behoorlijk..
    Ik mag best een uur per dag minder. Maar het werk is evenveel en filetechnisch schiet ik daar ook niks mee op.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  18. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja en ik denk dat ik aansluitend ouderschapsverlof wel had gekregen (niet gevraagd) omdat ik toch werd vervangen maar minder dagen dus niet.

    Gelukkig mag ik wel thuiswerken, flexibel starten en eindigen en zelf bepalen wanneer ik werk (bijv helpen op school en dat ik dan savonds nog ff wat werk) en is het dichtbij. Ook heeft mijn man een soortgelijke werkgever en werkt hij ook 32 uur. Echt erg is het voor mij dus niet. Maar als ik de keuze wel had gehad was ik wel 3 om 4 ofzo gaan werken zolang de kinderen zo klein zijn.
     
  19. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Wij zijn wel op volle sterkte maar dan geldt weer: als we jou 28 laten werken wil iedereen dat straks in deze functies.

    Nogmaals als ik echt het ga opspelen weet ik niet of het stand houdt maar voor nu werken ze er ook nuet makkelijk in mee:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina