Goudhamster of Russische dwerghamster(s)?

Discussie in 'De lounge' gestart door Gizzie1983, 1 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    De afgelopen 10 jaar hebben we 3 goudhamsters gehad en 1 konijn. Ons konijntje heeft 8 jaar mogen worden en we hebben ontzettend van haar genoten. Maar...ook wel een huisdier dat veel tijd en aandacht nodig heeft. Dus voordat we daar weer aan beginnen, moeten de kinderen echt wat groter zijn.

Onze laatste hamster is in januari overleden. Toen gezegd, voorlopig geen beestjes meer. Maar, nu 4 maanden later begint het toch weer te kriebelen. Vind het zo gezellig om een beestje in huis te hebben! :). Dus we overwegen om toch weer een hamstertje in huis te halen.

Tot nu toe alleen goudhamsters gehad, dus ik neig weer naar zo'n soort. Maar nu lees ik dat Russische dwerghamsters ook vriendelijk van karakter zijn! En die hamsters kan je per 2 houden. Wat misschien ook weer leuker voor de beestjes zelf is.

Wie heeft er ervaring, of tips?

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.934
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Wij hebben 2 russische dwerghamsters.
    Ze zitten wel apart omdat de ene een paar maanden later is gekomen dan de andere.
    Ze zijn wel heel lief en enorm nieuwsgierig ;)

3. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    De russen die wij hebben gehad waren vriendelijker dan de Syren en ze waren overdag wat meer wakker. Dus ik zou voor een Rus gaan!
    Per twee houden klopt trouwens niet hoor, ook alleen.

4. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Leuk om te lezen, dank je!

Hebben jullie mannetjes of vrouwtjes? Zit daar nog verschil in (qua karakter of territorium afbakenen)?

5. sieppie

sieppie Niet meer actief

Hier ook Russische dwerghamster. Vriendelijk karakter idd. Onze is ook overdag regelmatig wakker.
    Maar ook Russische moet je niet samen houden. Heel soms kan dit goed gaan, maar dat is echt uitzonderlijk.

6. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.934
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Wij hebben 2 mannetjes dus geen idee of er verschil in karakter zit tussen man en vrouw.
    Bij onze mannetjes zit wel verschil.
    De ene is lui/langzaam en zeer aanhankelijk en wil graag bij je zijn.
    De andere heeft volgens mij ADHD, zat geen moment stil :D begon de plastic kooi op te eten (dus alu kooi gehaald) en vind te lang vasthouden niet leuk (dan bijt ie).

7. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Zie het al helemaal voor me, de hamster met ADHD :D. En ze zijn al zo snel, haha!

8. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Bedankt voor de tips! Ga me eens in de Russen verdiepen :p. En misschien beter toch eentje dan twee.

Nu alweer zin in :).

9. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik heb heel wat hamsters gehad in mijn leven, zowel Syrische als Russische, en ik vind Syrische echt wel een stuk liever over het algemeen. Ze zijn wat minder snel, minder fel en voor kinderen wat handzamer omdat ze groter zijn. Maar eigenlijk vind ik een hamster helemaal niet zo'n geschikt huisdier met kleine kinderen (onder de 8).
    Het zijn nachtdieren dus je kind heeft er weinig aan, ze worden niet gelukkig van kinderhandjes en ik krijg bij hamsters altijd het gevoel dat mensen ze meer nemen om de kinderen een plezier te doen dan om het beste een plezier te doen. (Voorbeeld: kind wil hamster aaien dus hamster word wakker gepord, kind wil hamster vast dus hamster word het hok doorgejaagd). Ik heb zelf hamsters gehad vanaf mijn achtste, meerdere tegelijk (in aparte hokken). De laatste overleed toen mijn dochter 1 was en om bovengenoemde redenen daarna geen hamster meer genomen. Als mijn dochter een hamste wil mag dat vanaf haar 8ste jaar.

Ik zou eerder gaan voor 2 cavia's of 2 konijnen. Handzamer, makkelijker tam te maken en doordat je ze samen houd hoef je er geen bergen aandacht aan te besteden, eenzaam zullen ze niet worden samen.

10. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    Wij hebben 1 Rus, Klaasje😂.

Als je overdag in de buurt van zijn kooi rommelt dan wordt wakker en kont nieuwsgierig kijken wat er te doen is.

Hij loopt elke dag wel een tijdje over de bank en bijt alleen als hij of zij denkt dat je het kan eten.

We hebben ook een buizensysteem. 's avonds gaat ie als een malle erdoorheen.

Kortom wij zijn er blij .

We hebben voor een rusje gekozen omdat ie kleiner is, minder haren .
    Onze jongste bleek behoorlijk allergisch te zijn voor allerlei beesten.
    Icm de goede bodemverontreiniging heeft ze gelukkig geen last.

11. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Wij hebben een Syr en een Rus. Onze kinderen zijn nu 6 en 8. Wij hebben ze vanaf het begin duidelijk gemaakt dat hamster nachtdieren zijn en dat ze dan niet wakker gemaakt mogen worden als de kinderen zin hebben om te spelen. Dat werkt prima hoor. Als er vriendjes komen spelen die op de kooi tikken ofzo dan staan mijn kinderen er meteen bij om ze op te laten houden :) Onze Syr is tammer dan ons Rusje. Als hij wakker is dan houdt dochter haar hand in de kooi en dan klimt hij er zelf op. Hij is wat slomer en 'dommer' in zijn gedrag. Valt soms zomaar uit de hangmat ofzo. Dus dat zorgt wel voor hilariteit. De Rus is echt een stuk sneller. Die mogen de kinderen niet zelf uit de kooi halen. Ik ben veel te bang dat hij dan weg glipt! Maar hij is wel vaker wakker overdag.

Ik heb trouwens veel gehad aan het hamsterforum punt nl voor tips. Daar staat ook heel duidelijk dat deze hamsters niet samen kunnen. Ze vechten echt tot op de dood!

12. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Ik had ook altijd dwerghamstertjes. Maar, mij is juist altijd gezegd dat je ze alleen moet houden, want ze maken elkaar af!
    Tenzij je een vrouwtje en een mannetje doet, dat gaat wel samen, maar dan moet je wel nestjes willen.

Ook is mij altijd verteld dat dwerghamsters elke dag aandacht nodig hebben, omdat ze heel snel vergeten. Dus als je ze een week niet oppakt, moet je ze opnieuw tam maken zeg maar.
    Ze bijten best vaak en zijn soms echt angstig en kunnen krijsen.
    Goudhamsters zijn natuurlijk wat groter, maar ze zijn een stuk zachtaardiger en veel gemakkelijker tam te maken en te houden.

13. Nietverwacht

Nietverwacht Bekend lid

9 okt 2013
    769
    116
    43
    Tiel
    Wat een onzin dat je russische bij elkaar kan houden. Ook die leven het liefste solitair.
    De enige hamsters die je samen kan houden zijn roborovski's (maar die laten zich absoluut niet oppakken) en campbelli's.

Een syrische hamster vind ik voor kinderen veel leuker, je kan ze ook gewoon leren overdag wakker te zijn ipv alleen maar in de nacht. Je kan ze ook wczindelijk maken. (Door een bakje met chinchilla zand) ik vind syrische hamsters toch ook echt wel een stuk vriendelijker en makkelijk tam te maken hoor!. Ze snappen veel sneller. Een dwergje is toch wat dommer.

Als je echt een tam beestje vanaf het begin wilt kun je misschien beter kijken bij een Hamstery. Die fokken de beestjes met liefde en pakken ze dus ookal vanaf het begin op. Op hamsterforum staat er veel over.

14. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    maar goudhamsters mogen niet meer als huisdieren gehouden worden toch? behalve degenen die je nu al in bezit hebt...

15. Nietverwacht

Nietverwacht Bekend lid

9 okt 2013
    769
    116
    43
    Tiel
    Dat gaat om de Siberische hamster geloof ik. En dat zijn dwerghamsters. Maar witbuik egels mogen ook niet meer en die worden ook gewoon verkocht en gehouden nog steeds

16. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Dank je dames!

Ondertussen ben ik uit gekomen bij een fokker (met keurmerk, via hamstery) van Campbelli dwerghamsters :). Spreekt me ook erg aan!

Deel Deze Pagina