Hallo allemaal, Ik ben juf op een basisschool en sta fulltime voor de klas. Ik geef mijn eigen groep (3-4-5) twee keer per week gymles, maar ook een andere groep (6-7-8) omdat die leerkracht dat niet mag. Nu ben ik bijna 20 weken zwanger en wil ik hiermee stoppen. Ik merk dat ik niets meer voor kan doen, de grotere kinderen niet goed meer kan helpen en de rondzwierende benen en ballen vind ik ook niet zo'n prettig idee. Bovendien kan ik niet meer zo goed tillen. Nu geeft mijn directrice aan dat ze dit goed begrijpt en dat het natuurlijk ook mag, maaar........ Er moet een vervanger komen voor het geven van de gymlessen. Wij zijn maar een hele kleine school dus kan het eigenlijk niet worden opgevangen binnen de formatie. Nu is dat allemaal niet zo'n probleem, alleen willen ze dat ik met een ARBO-arts in contact kom, om me ziek te melden voor gymlessen. Zo krijgen ze vervanging. Nu wil ik de school graag tegemoet komen, maar ik wil eigenlijk niet dat er iets bij de ARBO ligt. Ik heb een schone lei overal, nooit ziek en dat wil ik graag zo houden. Ik ben heel benieuwd of er een juf is die ideeën heeft om dit op te lossen en wat jullie ervan vinden. Zal ik akkoord gaan en me van mijn goede kant laten zien? Of moet er naar een andere oplossing gezocht worden?
Maar dit is toch een oplossing? Jij kunt bepaalde taken niet opvangen door jouw zwangerschap, lijkt het me niet meer dan logisch dan dat de officiële weg daarvoor bewandeld moet worden om een vervanger te regelen. Zeker omdat je aangeeft dat het een kleine school is, als die uren niet intern opgevangen kunnen worden lijkt dit me een hele goede en schappelijke oplossing. Waarom zie je er zo tegenop? Dit is niet zozeer dat je een ziek zijn dossier opbouwt maar simpelweg bepaalde taken die bij je functie horen nu niet meer kunt uitvoeren door de zwangerschap.
Ik zie het probleem niet, je kan door zwangerschap niet alle taken uitvoeren. Dat moet geregeld worden via de Arbo-arts en daar is helemaal niks mis mee. Je zal er niet op aangekeken worden hoor, je hele leven een perfect record houden is bijna niet mogelijk en nu is er gewoon iets waar je de Arbo-arts voor nodig hebt.
Ik begrijp goed dat je liever niet wil dat er bij de arbo iets ligt, en dat je je schone lei wil houden. Maarja.. je meldt je natuurlijk wel gewoon "ziek" voor die uren. (Al snap ik dat jij dat anders ziet.) Maar dat is natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de school. Kort gezegd.. dat jij dat niet wil is niet hun probleem.
Kan jij niet mee gaan als leidinggevende. Dat je gewoon op de achtergrond gaat zitten. En een ander daadwerkelijk de les gaat geven.
Dat is inderdaad de standaard procedure. Een arbo-arts overlegt met jou wat je wel nog kan, en welke werkzaamheden voor jou te zwaar zijn geworden. Voor de werkzaamheden die je niet meer kan uitvoeren kan gekeken worden of je andere werkzaamheden kan doen, of dat je ziekgemeld wordt voor dat aantal uren. Ik was ook nooit eerder met een arboarts in aanraking gekomen, pas nu ik bij de 2e zwangerschap te veel klachten heb. Ik ga er vanuit dat het na de zwangerschap weer helemaal goed komt en ik de arboarts heeeeeeeeeeeel lang niet ga zien Als je (gedeeltelijk) ziekgemeld bent door de arboarts, kan je werkgever deze uren opgeven bij het UWV. Zij krijgen dan een vergoeding voor de uren dat je niet kan werken, en hebben de mogelijkheid iemand anders daarvan te betalen. Deze regeling is heel netjes, en vanuit de rijksoverheid geregeld om op die manier discriminatie van zwangere vrouwen tegen te gaan. Zo loopt de werkgever geen financieel risico als een vrouw vanwege zwangerschapsklachten (gedeeltelijk) uitvalt.
Ik ook Ondanks dat ik zelf ook leidinggevende ben op een basisschool. Zit helaas sinds 4 weken ook zelf 25% in de ziektewet ivm pijn aan mijn bekken. Baal ook van de Arbo en het UWV, maar het is niet anders.
Hier precies hetzelfde. Ivm hoge bloeddruk het advies gekregen een dag minder te gaan werken. En ook al voelde ik me verder kiplekker, het was wel zwangerschapsgerelateerd en moest dus via de Arbo-arts. Denk dat dat in dit geval ook gewoon de logische weg is.
Je vindt bepaalde werkzaamheden te zwaar vanwege je zwangerschap. Logisch dat je je dan voor die uren ziek meldt, omdat je die werkzaamheden niet meer wilt/kunt doen.
gewoon doen hoor! Ik ben vaker bij de arbo arts geweest tijdens mijn vreselijke HG zwangerschappen. Heel erg meelevend en relaxed, want ze doen echt niet moeilijk tegenover zwangeren. Wanneer jij wordt afgekeurd voor dat werk komt er gewoon geld vrij voor een nieuw iemand. Geen zorgen om maken...
Kan je geen dingen aanbieden waarbij je minder hoeft te tillen? En kunnen collega's je niet helpen met klaarzetten? Ik ben docente lichamelijke opvoeding in het voortgezet onderwijs en ik kies er dan gewoon voor steaks om onderdelen aan te bieden waarbij ik minder hoef te helpen. Ik kan natuurlijk moeilijk mijn werk niet meer doen en ook niets meer met ballen willen.
Tja, het heeft weinig met schone lei te maken. Dit is wat gebeurd als je je ziek meld. Logisch dat jij het niet meer trekt, maar daar zijn dus officiële stappen voor vastgelegd. Zou niet zo druk maken om de arbo arts en gewoon doen, want dan heb jij rust van de gymlessen
Ik snap wel wat je bedoeld. Je bent voor je gevoel niet ziek en toch kom je in zo'n procedure. En kan je niet de gymuren ruilen met nog een andere leerkracht? Of alleen bal/tikspelen doen? Wat ik wel na zou gaan is of je zwangerschapsverlof dan ook vanaf 6 weken voor de uitgerekende datum in gaat (ipv 4). Dat is vaak het gevolg van 'ziek' zijn tijdens de zwangerschap!
Is het niet mogelijk om die paar uurtjes even te ruilen met een leerkracht van een andere groep? Dan hou jij die paar uurtjes zijn/haar klas bezig en hij/zij doet jouw gymles?
Maar dat is wel anders dan op de basisschool. Ik zou het als ouder van een kind op de basisschool niet fijn vinden als de leerkracht een kind niet meer kan opvangen, jongere kinderen zijn toch nog instabieler dan pubers. Ik snap dat je bijvoorbeeld geen paard meer laat springen, maar jij kunt de helft van de klas natuurlijk prima aan het basketballen zetten en de andere helft aan het badmintonnen, bijvoorbeeld. Op de middelbare school stond de leerkracht er echt alleen maar bij tijdens het turnen, voor de rest waren het instructies.