Die regel klopt niet helemaal. Een volwassen volgroeide goudvis kan wel 30 cm worden, volgens die regel zou de vis dus aan 54 liter genoeg hebben. Een vis van dat formaat kan je echt niet in een gemiddeld 60 cm aquarium stoppen, dan is zelfs het aquarium dat jij hebt niet voldoende. Zeker als ze een stuk groter zijn gaan ze meer eten en dus ook veel meer vervuilen. Vandaar dat ik zei dat zelfs een 1.20m aquarium niet voldoende is als je uitgaat van een volledig volgroeide vis.
Sluiers hoor je in een aquarium van minimaal 100cm breed te houden en dan mag je 50L per vis rekenen, maar het liefst iets meer. Een verschoning van zo een 40-50% van het water elke week is ook geen overbodige luxe..
Ik ben het hier wel mee eens. Je kunt de vis in laten slapen door hem in de vriezer te plaatsen. Dit schijnt voor bij vissen de meest 'fijne' methode te zijn.
Ik denk dat je niet de enige bent die in principe zo weinig van een goudvis af weet hoor. Mijn moeder had altijd een goudvis in zo'n simpele kleine ronde glazen vissenkom en ik dacht dat dat normaal was. Heb vroeger toen ik kind was ook op mijn slaapkamer zo'n kleine bak gehad met 2 goudvisjes. Die vissen werden helaas niet zou oud, ik geloof de oudste 5 of 6 jaar en dan kocht mijn moeder weer een nieuwe Ik heb zelf ook totaal geen verstand van vissen en had dit allemaal ook nooit geweten als ik het hier nu niet gelezen had.
Volgens mij moet ik opzoek naar een andere vierkant verblijf. Hier kan maar 20 liter in en ik heb 2 visjes van 5cm
Ja dit klopt, je moet idd uitgaan van een volwassen uitgegroeide vis, dus 50 liter per vis is dus goed. Goudvissen horen eigenlijk niet in een aquarium, ze worden te groot, sluierstaarten worden niet zo lang maar hebben zeker wel de ruimte nodig! Ook moet het filter 4 a 5x de bakhoeveelheid filteren, dus 200 liter is ruim 800l/u filterpomp. Sluierstaarten vervuilen heel veel en hebben een divers voedingspatroon! Hier krijgen ze korrels (die zinken), groenvoer (tablet of doperwtjes of broccoli of iets wat er over is aan groenten) elke week tubifex (Dvr). Ook eten ze graag waterplantjes!
Ik zuig het echt niet uit mijn duim. Vraag het maar na op elk goed professioneel visforum... dus niet op het viva forum afdeling huisdieren. Ik was vandaag in de dierenwinkel en daar zag ik 3 sluierstaarten in een nanobakje van 30 liter. Om het feestje helemaal compleet te maken zat het ook nog eens propvol met fake dekomateriaal. Denk je echt dat die mensen er verstand van hebben? Die gast achter de kassa kon me niet eens uitleg geven over wormentabletjes voor een hond! Schandalig gewoon.
Bij goudvissoorten wel. Die staan erom bekend behoorlijke vervuilers te zijn. Een vis wordt niet gelukkig van een stevige nitraatpiek.
even een vraagje aan de kenners hier. Wij hebben 3 goudvissen, waarvan er nu 1 duidelijk een "echte"goud vis is en de andere 2 meer gemengd . Nu hebben die 2 meer gemengde al een tijd geleden de andere aangevallen en 1 van zijn voor vinnen opgegeten, deze goudvis hebben we apart gezet in eigen aquarium en hij doet het prima, zwemt alsof het een wk is. Nu willen we eigenlijk 1 grote bak i.p.v. 2 kleinere ook omdat ze die ruimte gewoon nodig hebben , maar zouden ze bij elkaar kunnen nog? oranje goudvis is nu een stuk groter als de andere 2 dus geen idee hoe dat nu gaat.. Hebben jullie een idee? want ik zou liever hebben dat ze de volledige meters kunnen zwemmen ipv de helft omdat ze gescheiden moeten?
als je een goed filter hebt die je niet te vaak verschoont dan heb je (vaak) ook een goede bacterie huishouding die die nitraatpieken de kop indrukken. ik heb al meer dan 20 jaar aquaria en ik verschoon echt nooit zoveel. sterker nog, hoogstens een emmer per week of minder. ik verschoon mijn grote filter 2x per jaar. dit is een soort bioloog. daarnaast nog een kleiner filter die ik wekelijks spoel. ik heb nooit nitrietpieken. is allemaal prima in orde
Je ziet ze erg vaak in die kleine bakjes zitten, tijdelijk kan wel maar ze stoppen ze echtniet in een grote bak na 2 dagen ofzo.. Ik kocht kort geleden een sluierstaart bij de Intratuin. Maar omdat ik ze zelden zo klein had gezien vraag ik "het is een kleine Oranda toch?!", waarop hij antwoord; "Nee, het is een Leeuwenkop". GAHAHA... Ik heb hem vriendelijk uitgelegt dat 'Oranda' de officiele naam is, waarna hij mij oer chagerijnig aankeek.
Dat hoop ik niet... Als je je water niet 50% ververst, dan blijven de groeihormonen in het water en zullen ze dus vergroeien! Vreemd dat je dat niet weet... jij als 20jaar lange aquariaan!
Volgens mij zeg ik dierenwelzijnsorganisatie? Waar lees je iets mbt Viva? Op de site van het EZNC staat echt geen 200 liter. Dus als ik 3 goudvisjes koop bij de dierenwinkel moet ik een aquarium van 400x63x54 a 650 liter hebben?. Lijkt me een beeeeetje overdreven. Ik ben het er mee eens dat vissen gewoon moeten kunnen zwemmen maar een aquarium van 4 meter voor 3 goudvisjes lijkt me een beetje overdreven. European Zoo Nutrition Centre - Huisvesting Goudvis