Wij hebben gisteren gegourmet, heerlijk gegeten. Nu heeft 1 van de gasten met zijn vork op de plaat zitten prikken (lees hakken) en de aanbaklaag is dus stuk. Dus kan hem weggooien. Nu hadden wij een 8 persoons tefal gourmetstel, prima ding overigens. Wij gebruiken zelf altijd een klein beetje vloeibaar braadboter, mijn zwager gooit (als we bij hun gourmetten) altijd zout op de plaat, alleen alles bakt dan aan, hoe doen jullie dit eigenlijk?? Zijn er nog betere opties in plaats van braadboter. Nu zag ik ook een steengrill, wel met pannetjes eronder, en alleen maar lovende reviews. Het zou minder ruiken dan dat je gourmet, en het zou bakken zonder olie of boter, iemand ervaring? Ik las wel de tip om de steen even een half uur op te laten warmen alvorens te gaan bakken. En het schoonmaken schijnt heel makkelijk te gaan. Dus..wie heeft er ervaring, wat heeft jou voorkeur, en welke gourmet of steengril is echt de beste. Ik had trouwens een pannetje met citroen schoonmaakazijn op het gasfornuis zachtjes opstaan. Zo goed als geen luchtjes, heel fijn!!
Zout op de bakplaat Nog nooit van gehoord. Waar voor zou dat goed zijn? Ik vet altijd even licht in met olie en een bakkwastje. De pannetjes ook. En ik gebruik sateprikkers voor het ondraaien van de stukjes vlees. Beter voor de bakplaat. (En hygiënischer, omdat je niet met die sateprikker ook in je mond zit..) Een steengrill hadden mn ouders. Maar dat is, eerlijk gezegd, alweer een flink wat jaren terug. Die bakte juist flink aan vond ik altijd. We hebben zelf een 6 persoons Tefal gourmetset. Sinds kort hoor. Daarvoor altijd goedkope dingetjes gehad en na paar jaar weggemikt. Deze nu 2x gebruikt. Bevalt tot nu toe erg goed.
Bij steengrillen gebruik je zout ipv olie of boter op de steen/ plaat. Misschien dat dat door elkaar gehaald is. Zelf vind ik een gourmetstel fijner. Wij gebruiken de pannetjes eronder erg weinig, alleen voor bijv pannenkoeken en groente omdat we de bakplaat het liefst voor het vlees.
Ik heb een steengrill maar als deze het begeeft komt er weer een gourmetstel. Ik vind die steen toch maar ingewikkeld en niet fijn bakken.
Ik vind steengrillen leuker en lekkerder. Wij hadden er vroeger thuis een. Deze ging eerst de oven in en daarna ingesmeerd met olie. Pannetjes eronder zijn voor de spiritus of gel om de steen heet te houden.
Wij gebruiken een teppanyaki plaat (grillplaat) en gebruiken lekker ruim roomboter om te bakken. Heeeeeerlijk. Schoteltjes roomboter op tafel en regelmatig een klontje op de plaat. Wel vet natuurlijk, maar ach, zo vaak doen we het niet
Wij hebben 2 van deze sets. Ideaal, iedereen een eigen plaatje om op te bakken dus als de 1 olie of boter of kruiden boter wil gebruiken stroomt dat niet door over de rest van de plaat zodat een ander er last van heeft. En scheelt ruimte op tafel want in het midden staat dan al het vlees ipv de gourmetset of de bakplaat.
Ja, deze heb ik al vaker bekeken, maar durfde hem niet te bestellen. Toch bang dat het tegenvalt. Heb je echt genoeg ruimte om te bakken? Zoals een flinke hand champignons bijvoorbeeld?
Wij hebben zoiets (ander merk). Ik merk eigenlijk niet veel verschil tussen de platen behalve dat het inderdaad wat makkelijker schoonmaakt en je nu vlees, vis en groente wat makkelijker gescheiden houdt. https://www.bol.com/nl/p/severin-rg-9645-raclette-steengrill-8-personen/9200000064612622/?Referrer=ADVNLGOO002028-G-58832817059-S-494217452362-9200000064612622&gclid=CjwKCAiAh5_uBRA5EiwASW3IavTPSQdAmDntMhFxuGBevZ_CekdtOqbCQZzW69JO_n61f-CaSlLJOBoC1NAQAvD_BwE
Ik heb hem nu 3 jaar en ben er nog steeds blij mee. Uiteindelijk een set bijbesteld voor als we met een groepje willen gourmetten. Doen het vaak in de zomer buiten in de tuin ipv de bbq als de buren was buiten hebben hangen. Er kan inderdaad een goede hand champignons op en dan hou je ruimte over voor 2 a 3 stukjes vlees.
Wij hebben een apparaat van tefal, bovenop een steen en onder pannetjes. Op de steen gebruiken we zout tegen het aanbakken, in de pannetjes een beetje boter. Man en ik vinden steengrill erg fijn en lekker, kinderen gebruiken liever de pannetjes