Wat doe jij om anderen te helpen?

Discussion in 'De lounge' started by GossipGirlxoxo, Nov 8, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Nav een ander topic over menstruatie armoede vroeg ik me af hoeveel mensen wat voor de medemens doen in de vorm van donaties, vrijwilligers werk of op andere manieren?
    Hier in de wijk staan 3 voedsel pentry's (schrijf ik dat goed?!). Elke week vul ik alle 3 deze huisjes met wat basis boodschappen die inmiddels standaard op mijn boodschaplen lijstje staan. Voor elk huisje, pot of blik groente, knorr wereldgerecht, pak pannenkoekenmix, zoetigheid voor op brood, zak chips, pak koek en wat snoep/chocolade en nu dus ook maandverband en tampons.
    Graag zou ik meer doen voor mijn medemens vooral in eigen omgeving maar ik weet niet zo goed wat. Daarom ben ik benieuwd wat anderen doen, misschien kom ik nog op goede ideeen voor mezelf!

2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,628
    5,656
    113
    Ik werk in de zorg:roflmao:

Maar zonder gekkigheid, ik geef dingen gratis weg op fb of naar de kringloop.Ik geef uitgegroeide kleding aan de kledingbanken of stichting baby spullen. Verder eigenlijk heel weinig. Een voedsel huisje lijkt mij super leuk zeg! alleen in onze wij zal dat niet zo goed lopen denk ik gezien de huizen die hier staan ( kan natuurlijk ook armoede zijn maar ik denk een stuk minder)

GossipGirlxoxo likes this.
  3. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

Jun 22, 2018
    3,695
    4,231
    113
    Female
    Ik doneer mijn kraampakket (wat er over is en dat is de moeite)

Ik geef geld voor goede doelen (zojuist collectant aan de deur)

Ik wil de kleding van baby straks doneren aan een stichting voor adoptiekinderen.

4. GossipGirlxoxo

Ja hier een hele gemengde wijk. Veel sociale huurwoningen die sinds een jaar of 15 door de woningbouw ook verkocht worden en een deel nieuwbouw. Er zijn dus mensen die 4 ton hebben betaald voor een huis waarvan de buurman met hetzelfde huis 350 euro huur betaald. Ook best veel armoede in de wijk helaas. Wel veel sociale controle en hulp vanuit bewonersgroepen. Zo word er in het buurthuis 3 avonden per week gekookt en kan iedereen daar aanschuiven voor 1 euro per persoon voor een verse warme maaltijd. Elke 2 weken word het menu versprijd en kunnen mensen zich dan inschrijven om in het buurthuis mee te eten of tegen €0,50 extra de maaltijd mee naar huis te nemen.

Biny likes this.
  5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,628
    5,656
    113
    Echt super goed! dat zijn pas mooie projecten. Kun je niet betrokken raken met het kooken oofzo? Hier alleen bijna maar vrijstand dus dat zal hier wel loslopen. Maar anders had ik er zeker wel wat voor gedaan.

6. Yelly

Yelly Bekend lid

Jun 26, 2019
    647
    575
    93
    Ik ben vrijwilliger, elk jaar geven we 2 gezinnen een Sinterklaas pakket, twee gezinnen een kerstpakket en vier gezinnen met de jaarwisseling oliebollen.
    Er is een gezin dat regelmatig een tas boodschappen ontvangt. We proberen zoveel mogelijk goede spullen door te geven en vooral gewoon een open oog en oor te hebben voor noden om ons heen. Dat hoeft dus niet perse financiële armoede te zijn, maar gewoon een luisterend oor, een helpende hand , een beetje aandacht .
    Dat willen we ook graag voorleven en doorgeven aan de kinderen.
    Zo bood de oudste onze oververhitte postbezorger van de zomer een ijsje aan om af te koelen, heel mooi vind ik dat.
    Ik betrek ze ook bij het samenstellen van de pakketten en ze weten dat er gezinnen zijn waar speelgoed en een gevulde buik of lekkere dingen niet vanzelfsprekend zijn.

We leven zelf overigens ook van een beneden modaal inkomen dus we moeten hier echt voor reserveren, maar ik hoop dat de wereld mooier en liefdevoller wordt van kleine druppels liefde

7. GossipGirlxoxo

Ja zou kunnen straks als peuter naar school gaat. Op dit moment ben ik nog best wel beperkt daardoor om te kunnen helpen.

8. GossipGirlxoxo

mooi ❤

9. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

Jun 8, 2013
    4,365
    4,422
    113
    Female
    - ik doe vrijwilligerswerk
    - help mensen bij hun financieën
    - geef overbodige producten aan mensen die het goed kunnen gebruiken
    - geef m'n ouders af en toe bakjes met eten
    - kinderkleding geef ik weg aan verschillende gezinnen
    - zet goede producten op een veiling uit de buurt. Meestal mogen ze het voor 50 cent of 1 euro ophalen.
    - ik help mensen met mijn "opruim talent". Help dus mensen hun huis op te ruimen, te ontspullen en ritjes stort/kringloop.

Ik hou van mensen helpen, maar dan op de praktische manier. Ik geef dus geen geld aan grote organisaties of aan een collectant.
    Wel sponsor ik prive projecten en een sponsorkindje.

flipflop and GossipGirlxoxo like this.
  10. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Oh ik wil ook opruimen bij anderen ;)

Maar wat doen wij, vanalles eigenlijk. Ik vind dat we gewoon veel moeten doen voor anderen ipv alleen maar het gehaaste tweeverdienersleventje te leven.

11. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,041
    16,545
    113
    Wat een mooi topic, hier haal ik weer dingetjes uit die ik ook kan doen voor een ander.

-Ik steun veel “kleine” goede doelen. Hersenstichting, het epilepsie fons, stichting hulp hond, het vergeten kind. In ieder geval doelen waar ik mij eerst goed in heb verdiept. Ook doneer ik elk jaar aan de Linda foundation.

- Als ik merk dat iemand hulp nodig heeft in mijn omgeving, probeer ik vooral praktische dingen te doen, koken, schoonmaken.

- Wat ik ook vaak doe is dingen kopen voor anderen die het geld er niet voor hebben. (Luiers, cadeautjes voor Sinterklaas of verjaardagen) of als ik in de rij sta bij de kassa en de gene voor mij kan de boodschappen niet betalen.

- Ik probeer ook al maanden de flesvoeding (koemelk vrij 8 blikken) aan iemand te geven die het niet kan betalen ( eerste maand moet je zelf bekostigen) maar ik kan maar niemand vinden. En zo probeer ik dat bij veel spullen in mijn huis. Ik probeer het nu niet aan iemand aan te smeren hoor. :roflmao::D:o:

Ik heb hier nog nooit zo’n huisje zien staan anders had ik dat zeker elke week met producten aangevuld.

12. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,688
    2,386
    113
    Female
    Broek
    Ik ben vrijwilliger, penningmeester bij 2 verenigingen waarvan 1 een goed doel is (IVN). Ik geef veel gratis weg en ik doneer maandelijks 50 euro aan goede doelen. Die wisselen nogal eens. De meeste zijn overigens dieren en natuurdoelen maar ook de Zonnebloem en Jantje Beton doneer ik maandelijks een bedrag. Ik schmink ook vaak (vrijwillig) op benefiet evenementen en geef aan de collecte. Voor de sinterklaas stichting in ons dorp loop ik ook collecte.

13. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,791
    9,309
    113
    Gelderland
    Ik vind dat ik wel wat meer zou kunnen doen maar weet niet zo goed wat.

-Ik help op school
    -Zet goede spullen op de weggeefhoek
    -Doneer soms aan kleinere doelen die ik via via ken.

Ik ben me wel aan het oriënteren in buurtgezinnen. Ik durf me nog niet in te schrijven maar ik zou best hulp willen bieden op doordeweekse dagen aan gezinnen die wat ademruimte nodig hebben.

14. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik zou best iets willen doen maar weet niet zo goed hoe.
    Wij doneren wel geld aan goede doelen, boodschappen bij van die voedselbankinzamelingen, en kleding voor Roemenië en speelgoed bij de sinterklaasacties enzo, maar dat is niet echt helpen natuurlijk.

Ik ken alleen geen mensen of projecten die ik kan steunen. Ik ga wel zo vaak mogelijk op bezoek bij oude alleenstaande mensen uit onze kerk. Niet zo heel vaak, wegens tijdgebrek, helaas, maar zo vaak als ik kan.
    Ik zou ooit wel iets van taalmaatje of zo willen worden, maar in mijn huidige situatie met werk en gezin heb ik niet structureel tijd beschikbaar voor zoiets.

15. Yelly

Yelly Bekend lid

Jun 26, 2019
    647
    575
    93
    Vraag gewoon eens een gesprek aan! Wij waren een buurtgezin in onze vorige woonplaats. In deze woonplaats kennen ze het helaas niet. Maar het is zo waardevol.

Op dit moment zijn we wel toevlucht/gastgezin voor een landelijke organisatie.

GossipGirlxoxo and Luna86 like this.
  16. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,791
    9,309
    113
    Gelderland
    het voelt een beetje dubbel maar ik heb wel echt voorkeur in dagen maar ook in leeftijd. Mag je dat aan geven? Het weekend is geen optie omdat we zelf dan vaak druk zijn, vooral mijn man heeft echt de rust nodig om bij te tanken.
    Doordeweeks, onder schooltijd heb ik alle ruimte om leuke dingen te doen, te spelen maar ook het kindje te betrekken in de dagelijkse dingen.

17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,664
    18,730
    113
    Female
    Zonder honger naar bed via Facebook.
    Sint voor ieder kind(dit jaar naar de gemeente gewoon).
    In de buurt gaan mensen jaarlijks naar Afrika en dan geven we wat spullen mee
    Ik zit eveneens in een vzw waar ik alle jeugd activiteiten organiseer ( driekoningen zingen, Paas activiteit, animatie tijdens het zomer feest, soms nog wandeling).
    Allemaal kleine zaken.
    ...

GossipGirlxoxo and Luna86 like this.
  18. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

Sep 4, 2016
    7,734
    3,516
    113
    Ik ben oprichter van een bewonerscommissie hier in de wijk.
    Wij bemiddelen samen met een andere bewonerscommissie bij de renovatie van de wijk. Wij luisteren dus naar de woonwensen van de buurtbewoners.

Tevens ben ik bereikbaar voor alle soorten problemen in de wijk. Heb nauw contact met de wijkagent en zorginstellingen.
    En daarnaast beheer ik ook nog een buurtpreventie app.

19. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Eh niks structureels. Maar dat is ook gewoon omdat het niet kan.
    Ik heb al genoeg energie nodig om het binnen mn eigen kringetje allemaal rond te krijgen.

enige wat ik wel doe is dingen op weggeefgroepen weggeven ipv naar de kringloop brengen.

20. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Ik werk in de jeugdzorg ;)
    Bijna 10 jaar bij BJZ en nu sinds 4 jaar bij een soortgelijke instelling alleen dan voor minderjarige vluchtelingen. In mijn functie nu ‘zorg’ ik veel meer dan bij BJZ.
    Anyway, antwoord op je vraag; zo help ik anderen.

Daarnaast heb ik lang dieren geholpen door vrijwilligerswerk in het asiel te doen. Dat zijn dan wel geen mensen, maar ik vond het erg bevredigend werk.

O ja, als ik in de supermarkt ben en ik krijg zo’n foldertje mee van mensen die er staan, dan koop ik altijd wel iets en zet het in de bakken die ervoor zijn.

Ysabella and GossipGirlxoxo like this.

Share This Page