Misschien een hele rare vraag, maar mag je een moedervlek laten weghalen tijdens je zwangerschap vanwege cosmetische redenen? Ik heb eentje aan de zijkant van mijn gezicht die ik graag weg wil hebben, ik kijk er al eeuwen tegenaan en ik besloot uit het niets dat ik er nu wel eens iets aan kon laten doen. Ik las verschillende dingen; huisartsen die het wegsnijden onder verdoving, je kunt ze weg laten laseren.. Wat is gebruikelijk en weet iemand of dit mag tijdens je zwangerschap? Anders moet ik nog even geduld hebben!
Omdat het in je gezicht is, moet het wel goed en netjes gebeuren. Bij mij is een moedervlek boven m'n borst bij de huisarts gewoon weg gesneden. Maar is echt een lelijke plek/litteken geworden. Dus ik zou denk ik voor laseren kiezen dan. Maar laat je goed informeren, iig!
ik heb er 1 in mijn elleboog door de dermatoloog weg laten snijden.. nou ja snijden, hij werd eruit gewipt. is ook een lelijk litteken geworden doordat de hechting soort van ingroeide. ik heb dus een kruisje ipv een streepje. zou goed kijken waar je het mooist van wordt qua verwijderen
Het verwijderen zal wel mogen, bij mij is er een verwijderd op mijn buik tijdens de zwangerschap maar dit was omdat deze zo onrustig werd dat de dermatoloog het niet vertrouwde. Hou er rekening mee dat je huid heel anders kan reageren onder invloed van hormonen, als de moedervlek echt zo in zicht zit zou ik persoonlijk wachten tot de zwangerschap voorbij is maar mijn keuze daarin is gebaseerd op hoe het litteken bij mij is genezen tijdens de zwangerschap...
Je kan in de zwangerschap iets minder mooie littekens maken, met wat meer pigment. Daarnaast is er een risico dat je gezicht voller wordt en dat er zo teveel rek op het litteken komt te staan. Het grootste deel van hoe een litteken eruit komt te zien ligt aan factoren bij jou en niet aan degene die het uitvoert. Aan veel dingen kun je niets doen, sommige mensen maken nu eenmaal mooiere littekens dan anderen, ligt bijv. ook aan etniciteit. Maar dingen zoals rek op je litteken en goede hygiëne zijn (kleine) dingen waar je wel invloed op hebt. En die paar dingen waar je invloed op kunt hebben zijn niet optimaal nu, dus ik zou wachten tot na de zwangerschap.
Ik heb er een aantal weg laten halen. 2 op mijn buik toen ik tiener was. Dit heeft een plastisch chirurg gedaan.is keurig geworden. Was toen niet zwanger. En 3 later X door de huisarts zijn ook vrij netjes. 1 heeft de huisarts weggebrand. Dit doe ik nooit weer. Was erg pijnlijk ook lang er na. Tis een raar klontje gebleven met zelfs weer puntje bruin erin. Ivm met jou zwangerschap zou ik wachten en mijn advies omdat het in je aangezicht is. Ga naar een plastische chirurg.
Bedankt voor alle reacties! Het beste is om toch even te wachten dus, dan ga ik dat zeker doen en niet het risico lopen op een lelijk(er) litteken. Ik ga ook zeker even informeren naar het laseren. Het is echt een kleine moedervlek trouwens, aan de zijkant van mijn gezicht (met haar los zie je het amper), maar hij is een beetje bol en dat vind ik niet mooi.
Bij mij zijn twee door de huisarts weggesneden. Het hangt van de vorm van je moedervlek af. Eentje zat was plat en zacht echt in de huid, dit is ook een lelijke plek geworden. Een andere moedervlek stak meer uit, het litteken is heel netjes geworden. Ik zou het in je gezicht niet door een huisarts laten doen.