Tegelijk dag en nacht zindelijkheid proberen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 31 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik heb een vraagje over het zindelijk worden:
    Zodra jullie kindje zindelijk was overdag, lieten jullie dan ook de luier snachts weg of pas een hele tijd later ? Zo ja hoeveel later? Ik vraag me af of het beter is dit tegelijk te doen om meer duidelijkheid te creëren of dat dit echt nog te moeilijk is voor ze. Ik zie het ook niet echt zitten hem wakker te maken voor een plasje voor ik naar bed ga want hij is wel een typetje dat daarna dan niet meer wil slapen of alleen bij papa en mama..! Op welke leeftijd was jullie zoontje zindelijk? Mijn zoontje is nu bijna 25 maanden en probeer een beetje meer het onderwerp aan te snijden/uit te leggen en hem zo nu en dan op de wc bril verkleiner van Mickey mouse te zetten, maar hij wil nog niet zo :) wel bij een vriendin van ons die een zoontje van 3 heeft en het hem zag doen! Had meneer zo drie plasjes in een paar uur tijd op de wc gedaan. Thuis helaas nog niet

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Je laat de luier voor de nacht weg als je kindje al een paar dagen steeds droog blijft.
    Nachtzonderlijkheid kun je verder eigenlijk niet trainen.
    Signaal herkennen dat de blaas vol is en er wakker van worden komt vanzelf.
    Zeker met 25 maanden kun je zo iets niet forceren.

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier verschilde het. De oudste was wat later zindelijk, maar toen ook gelijk dag en nacht. De middelste was vroeger zindelijk maar heeft nog best een tijd in bed een luier om gehad. Ze wilde echt heel graag zonder, maar het lukte niet. Ze mocht van mij zonder als ze 3 dagen geen natte luier had gehad. Toen het zo ver was (met 3,5) heb ik daarna ooit 1 nat bed gehad en verder niet.
    Onze jongste zoon is ongeveer net zo oud als die van jou, maar moet nog niets van de wc hebben. Boeit hem niet.

4. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Mijn dochter was in 1x dag en nacht zindelijk.
    Vanaf 2,5 jaar was ze 's nachts vaak droog, overdag plaste ze heel veel in 1x (de 1e Ochtendplas was soms zoveel dat ze tot haar sokken nat was).
    Over een potje of luier hoefde ik niet te beginnen, grote paniek.
    Toen ze 3 jaar werd vroeg ik aan haar wanneer ze zonder luier ging lopen. Zaterdag zei ze. Vanaf die dag geen luier meer. In de loop van de dag 2 ongelukjes gehad. 3e plasje op het potje en toen was het goed.
    Voor de zekerheid nog wel een week 's nachts een luier om gedaan maar die bleven droog, dus een beetje zonde ;)

Nou heb ik ook een dochter die maar 3 a 4 keer per dag plast, dus dat scheelt ook wel.

Dit zal niet bij elk kind zo makkelijk gaan. Volgens mij zijn de meeste kinderen eerst overdag zindelijk en later pas 's nachts.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nachtzindelijkheid gaat onbewust. Dat kan je niet oefenen. Mijn dochter was overdag zindelijk op 22 maand maar 's nachts pas op 4,5 jaar. Ze voelde het gewoon niet in haar slaap. Daar kan je niet boos om zijn en je kan het ook niet trainen.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    En wat je zoontje betreft: misschien vindt hij de verkleiner eng en gaat het beter met een potje? Dat kan je ook gewoon in de woonkamer zetten, zodat je er sneller bij bent.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.868
    113
    Ik ben erg van 'ze geven het zelf wel aan'. Zeker wat betreft de nacht kun je het niet oefenen, denk ik, wat Shakes ook al schrijft.

Hier twee meiden en ze waren allebei rond hun derde verjaardag zindelijk. De oudste meteen dag en nacht (die had overdag geen luier aan en was zelf van mening dat ze dat dan 's nachts ook niet hoefde, uiteindelijk maar gewoon geprobeerd en ging meteen goed), de jongste eerst overdag en na een week of drie ook 's nachts.

8. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ja dat is idd toch anders, overdag en snachts. Dan dus misschien beter eerst even aankijken hoe het overdag gaat en wat hij er zelf van vindt/over zegt? Het wordt hier binnenkort wel steeds beter weer dus dan kunnen we ook wat beter oefenen gewoon zonder broek rond te lopen en langzaam kijken hoe dat gaat. Ik ben zeker ook van mening dat ze er zelf klaar voor moeten zijn! Heel belangrijk. Potje hebben we ook vast gekocht en laten zien (dat had ik voor de wc verkleiner-tot die vriendin me vertelde dat hij bij hun op de verkleiner had geplast). Maar t potje vindt ie helemaal niks, veel te laag op de grond en ongemakkelijk. Heb wel andere gezien hier bij de Chinese winkel, soort stoeltje met een bakje er in verwerkt (oa van paw patrol :)). En dat is wat hoger dus kan ik ook nog proberen, of ie dat misschien fijner vindt. Maar dat koop ik dan pas als we er echt mee gaan oefenen, anders is tegen die tijd het nieuwe en leuke er al weer van af

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Zoontje is hier nu een dikke maand zindelijk overdag. Ook eigenlijk gelijk een paar nachten droog, dus luier afgelaten s nachts maar dat ging toch mis. Daarna nog een paar keer in z'n luier geplast en nu alweer 2 weken s nachts droog. Hij draagt nog steeds een luier broekje in de nacht, misschien eind deze week weer eens zonder proberen.
    Maar zindelijkheid overdag of 's nachts staat inderdaad los van elkaar. Hier geeft een luier om 's nachts ook geen onduidelijkheid. Zodra hij s morgens wakker wordt gaat hij naar de wc en gaat 't luier broekje weer uit.

10. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Ik lees mee, wij zijn ook bezig.

11. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Kleine is al vanaf 2 jaar dag zindelijk
    Maar heeft nupas regelmatig droge luiers smorgens
    Af en toe proberen we met onderbroek maar het werkt nog niet helemaal
    Komt vanzelf

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Gebruikelijk is dat je eerst wacht tot het overdag helemaal goed gaat. Dan kun je daarna als je wilt, verder met de nachtzindelijkheid. Bij mijn dochter zat er 2 jaar tussen. Ze was met precies 2,5 jaar helemaal zindelijk overdag, maar voor de nacht duurde het tot 4,5 jaar. We hebben het wel eerder geprobeerd, maar het ging niet.

Het is niet verwarrend. Je zegt gewoon dat ze voor het slapen een luier omkrijgen en klaar. Als ze het zonder willen proberen, hoor je het wel. Maar ik zou het niet toestaan voor het overdag gelukt is.

13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit.
    Onze zoon is al vanaf 2 en half overdag zindelijk, maar heeft snachts nog steeds een volgeplaste luier dus heeft weinig zin om deze af te laten snachts.

14. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Mijn dochter was bijna 3,5 toen ze overdag zindelijk was. Ze is nu ruim 4,5 en snachts nog steeds luierbroekje aan. Ik vind het moeilijk, ze slaapt erg diep en heeft het niet door. We praten er op het moment weer wel veel over. Voordat ze gaat slapen goed plassen en als ze wakker is dat ze dan ook gelijk moet gaan plassen. Dit lukt wel alleen toch nog 1 plasje in de nacht.
    Wakker maken als ik ga slapen lukt niet ze is dan heel chag en wordt ontzettend boos...

15. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Oke wij moeten dus nog steeds geduld hebben. Zat al te denken om toch die luier uit te laten maar is toch niet handig dus? Ze is nog geen 1 keer snachts helemaal droog geweest...

16. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Onze oudste was met ruim 2,5 jaar zindelijk en na 1 week ook 's nachts de luier uitgelaten en dat ging gelijk goed.

Onze oudste is bijna 2,5 en die heeft sinds 2 weken geen luier meer overdag aan en sinds 1 week 's nachts ook geen luier meer (ze was al wel een tijdje droog 's ochtends en gaf aan dat ze moest plassen wat ze dan ook op de wc doet)

17. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Eerst zorgen dat het overdag goed gaat. Als hij nu overdag al niet op het potje/wc wil dan heeft het echt nog geen zin om je druk te gaan maken over de nachten. Dat komt heus wel.

18. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Emma86, heb je gelijk in hoor. Maar ik zat er over na te denken en stelde daarom de vraag maar vast omdat ik eigenlijk geen idee heb of het overdag zindelijk worden totaal los staat van snachts of niet. Uit de meningen hier is het duidelijk dat vaak pas later de luier snachts ook afgedaan wordt

19. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Om het jullie gemakkelijker te maken zou ik eerst overdag proberen. Voor de nacht moet je goed je aandrang voelen en er ook wakker van worden. Dus het werkt een beetje anders. Je kunt het proberen wanneer de luiers 's ochtends droog zijn. Dochter was hier rond 4 jaar nachtzindelijk, nadat ze het zelf had aangegeven dat ze alleen in onderbroek wilde slapen.

Deel Deze Pagina