Hoi dames, Omdat het me gemakkelijk lijkt en ook beter voor het milieu heb ik een paar maanden geleden een Diva Cup gekocht. Ik vond het wat eng om hem te proberen, dus heb ik gewacht tot mijn menstruatie samenviel met een paar dagen vrij. Dit keer was dat het geval, dus vooruit met de geit! Eerst de cup en mijn handen goed gewassen met de Diva Wash en uitgespoeld, toen in een "gemakkelijke houding" gaan zitten, ding dubbelgevouwen en zo horizontaal mogelijk ingebracht terwijl ik op mijn knie de gebruiksaanwijzing had liggen. Nou, dat viel mee, dacht ik nog. Totdat ik punt 4 van de gebruiksaanwijzing las: Je moet hem ook nog 365 graden draaien! Hoe in vredesnaam draai je het ding een volle slag in deze houding, zonder hem los te laten en zonder je pols een volle slag te verdraaien?! Dus heb ik hem eruit gehaald (dat gedeelte heb ik alvast onder de knie) en opnieuw geprobeerd tot 2 keer toe. Lukte mij niet om hem 365 graden te draaien zoner hem los te laten. Uiteindelijk heb ik besloten dat het vast de bedoeling was dat ik hem losliet en het ding zich ontvouwde. Ik heb even gecontroleerd en voor zover ik kan bepalen is hij volledig open. Maar nu komen de twijfels: heb ik het wel goed gedaan? Gaat hij niet lekken? Kan hij eruit vallen? Voor de zekerheid maak ik ook gebruik van maandverband. Ik voel de cup of het steeltje niet zitten, dat is vast een goed teken. Uiteindelijk hoop ik dat hij 10 uur kan blijven zitten, zo ja dan kan ik er overmorgen mee naar mijn werk. Ik ga namelijk geen cup uitspoelen aan een gedeelde wastafel Ik ben op zoek naar ervaren gebruiksters die mij kunnen vertellen of dit goed is gegaan, en doe dan ook maar even een recensie, zodat ik een idee heb hoe het anderen bevalt, zo'n diva cup. Komt u maar!
Bedankt voor jullie reacties. Purk, blij dat je van mijn verhaal hebt genoten. Mamavanmini: Ik ben dus niet helemaal gek dat ik het niet voor elkaar kreeg. Dat is alvast meegenomen! Och, dit is natuurlijk ook waarom ik de cup niet voor het eerst wilde proberen op een werkdag: Dan zou ik onnodige stress hebben gehad. Tenzij ik het idee heb dat er iets verkeerd heb gedaan, blijft ie zitten tot ik naar bed ga. Ik woon in Canada, het is hier 6 uur vroeger dan bij jullie, dus dat duurt nog wel even. Dan kan ik tenminste zeggen dat ik hem echt heb getest!
meenemen naar je werk, en hem daar deponeren...als toefje op de koffie. haha ik vond het ook een grapig verhaal, klinkt als een heel gedoe zeg!
Ach dat leken tampons ook... Tot ik na 1x gebruiken niks anders meer wilde. Klinkt wel handig als het ook echt goed werkt.... Maar ik heb toch een beetje een vreemd gevoel bij het eruit halen en schoonmaken? Is dat geen geweldige vieze kliederboel?
@Saskia:Ja precies. Tampons is ook even wennen, dat weet ik nog van toen ik 13 was! Als alles is goed gegaan met inbrengen, is het alleszins meegevallen en hoef ik de volgende keer de gebruiksaanwijzing er niet meer bij te hebben. Het was me alleen niet helemaal duidelijk met dat 365 graden draaien... Ik zat echt even gek te kijken toen ik dacht dat ik klaar was, tot ik verder las in de gebruiksaanwijzing..! Qua kliederboel: ik heb gehoord dat ook dat meevalt. Ik neem aan dat het bloed sowieso aan de binnenkant van de cup terecht komt. En dan moet je hem leeggooien in de WC en uitspoelen. Aangezien de cup volgens de gebruiksaanwijzing zo'n 12 uur kan blijven zitten, wil ik er die 2 keer per dag ook wel wat extra tijd in steken. Ik zal laten weten hoe het eruit halen, leeggooien en schoonmaken gaat. Als ik dan het plafond opnieuw heb moeten witten, weten jullie dat er iets is mis gegaan. @moontje: Haha, en dat ik dan toch de cup eruit haal op mijn werk, en dat de dames die de handen staan te wassen heel hard *PLOP* horen!!! @rica: Het lijkt mij een ideale mal voor roomsoesjes He ja, laten we eens verzinnen waar je de Diva Cup nog meer voor kunt gebruiken!
Ik denk eerder dat ze een *SPLASHHHH* krijgen te horen....met allerlei lugubere taferelen... : Hmm niet mijn ding zo te lezen.
Tijdens het niezen voelde ik opeens een lekje. En jawel hoor, ik was een klein drupje gelekt! Ding eruit gehaald, zat verbazend vol na 3 uur, misschien omdat dit mijn zwaarste dag is? Ding leeggegooid en uitgespoeld. De knoeiboel viel mee, alleen het doorspoelen zag er spectaculair uit. Meteen maar weer ingebracht, dit keer echt goed horizontaal en voor de zekerheid 2 slagen gedraaid. Heb nu toch wel behoefte aan een ervaringsdeskundige.
Ik heb er wel eens over gelezen en het leek me ook wel wat, maar is er nooit van gekomen. Nu ik dit zo lees, krijg ik toch wel zin om het ook eens te proberen, mocht mijn spiraal er daadwerkelijk uitgaan (waardoor ik weer 'normale' menstruaties zal krijgen)... Het lijkt me best wat, eigenlijk. Ik krijg van tampons altijd nog ergere buikpijn (en de normale buikpijn is bij mij al hels), dus het lijkt mij ideaal als dit zou werken. Kan je nu dus niet helpen, maar bedankt voor de reminder dat dit bestaat!
Al jaren maak ik gebruik van de Fleur cup(soort gelijk aan Diva cup maar iets andere maatvoering) Ik vind maandverband ronduit smerig en tampons geven mij geen zeker gevoel. De bedoeling is dat de je cup vouwt inbrengt en laat ontvouwen, als het goed is zuigt hij dan vacuum. Vervolgens kan je hem een rondje draaien(dit is om te checken of hij goed zit). Doordat de cup vaccuum zuigt geen lekkage. Mocht het vacuum zuigen niet lukken stukje naar beneden trekken en weer omhoog drukken. Als hij volledig ontvouwen is zit ie goed. Op zwaare dagen leeg ik hem max 2 á 3x per dag. Op normale dagen om de 12 uur. Is even wennen maar voor mij ideaal. Je kan er verder alles mee zwemmen sporten noem maar op. Het steeltje kan je bij irritatie een stukje afknippen. Ik heb een jaar de diva cup gehad uiteindelijk overgestapt op Fleur cup. Steeltje is daar iets soepeler.
Dames, ik had jullie graag een update gegeven hoe het deze maand gaat met de Diva Cup. Helaas helaas, de divacup kan de kast in! Zie banner!