Gr 6:Begrijpend lezen Cito blijft achter…

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 16 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Dag,
    Dochter van 9 is een heerlijk kind!
    Ze heeft nooit van lezen gehouden. We proberen haar er wel toe te stimuleren en lezen veel voor..
    Wij, ouders, lezen zelf gaaf..
    Op Cito begrijpend lezen scoort ze 4-tjes structureel en soms zelfs 5 jes
    Verder zit ze op 2-jes…
    Op school zien ze wel dat ze snel afgeleid is, ietwat impulsief, moeite met focus..
    ze heeft buisjes, ontdekten pas op 6e dat gehoor niet goed was..

Tja… zo zonde als begrijpend lezen zo achterblijft. Wij, ouders, allebei vwo en broer ook.. kunnen het niet helemaal plaatsen..

tja wat doen? Willen toch eigenlijk wel proberen eea te stimuleren op een leuke manier. Iemand ervaring met Cito op papier oefenen?
    Ze snapt verwijswoorden etc niet heb ik het idee…
    School biedt extra aandacht aan lezen. Dat ze ergens apart zit en ook voor moet lezen etc.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Sowieso is ouders en broer met VWO geen garantie uiteraard. Er kunnen allerlei factoren mee spelen.

Maar hoe scoort ze op de methode begrijpend lezen? Dus het rapportcijfer?
    Ik herken wel dat focus en snel afgeleid zijn als eerste invloed heeft op juist begrijpend lezen. Dat is toch een vak apart waar concentratie en focus juist belangrijk is. Zien ze het op school enkel bij begrijpend lezen, of ook algemeen bij alle vakken? Heb je ook op school gevraagd wat zij daar aan willen doen, of wat ze jullie adviseren daarmee te doen?

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Wat mijn voorganger ook schrijft de meeste op het vwo is geen garantie dat ze ook die kant op gaat.

Als lezen niet je ding is dan is begrijpend lezen juist extra moeilijk. Lezen jullie nog voor?

Je zou ook samen kunnen lezen. Ieder een stuk en dat je af en toen vraagt waar het over gaat. Of vragen stelt wie bedoelen ze met hij of zij etc.

Hoeveel leest ze nu per dag en wat leest ze wel graag? Donald ducks, andere strips, bepaalde thema's waar ze over wil weten?

Zara75 vindt dit leuk.
  4. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    ze bladert regelmatig een Tina door. Sowieso veel onrust, nooit lekker met een boekje op de bank maar spelen, spellen, spelen (buiten veelal)
    Nieuwsbegrip vindt ze ook lastig. Technisch lezen gaat wel goed.
    Concentratie / focus bij rekenen gaat wel goed.. de tafels kan ze als de beste. verder wel scherp: altijd op tijd, vergeet nooit iets etc..
    enorm oog voor detail, ziet alle kleine veranderingen maar dat leidt haar mogelijk ook af. Wat er in de klas gebeurt vindt ze reuze interessant, zo zegt de juf.

5. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    En ja we lezen veel voor en stellen vragen etc…

misschien toch Cito aanschaffen en gaan oefenen heel gericht en beloning tegenover stellen als bepalen die dag wat we gaan eten (uit twee dingen kiezen).
    Daar denken wij nu aan..

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.607
    8.358
    113
    Vrouw
    Zijn jullie het eens met dat beeld of is het thuis anders? Met andere woorden: zit het probleem echt in het begrijpend lezen?

Oog voor details is soms handig, maar het vult het hoofd ook met informatie. Waardoor er minder ruimte over kan blijven voor dingen die wellicht minder leuk gevonden worden.

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Persoonlijk ben ik groot voorstander van intrinsieke motivatie. Dus cito thuis oefenen en dan belonen zou ik nooit doen. Daarbij zou ik oefenen sowieso zo speels mogelijk houden en dus gewoon blijven voorlezen en gesprekjes over het verhaal hebben. Zeker als een kind iets al moeilijk vind, en daardoor misschien ook niet leuk. Dan is het op school al een worsteling en kan het thuis daarmee verder. En dat terwijl (buiten)spelen net zo leerzaam is, zij het op een ander gebied.

En het is soms ook goed om je te realiseren dat een kind gewoon niet overal goed in hoeft te zijn. Niet iedereen kan of hoeft naar het vwo. Maar die verwachting kan een kind wel voelen en onzeker maken.
    Nou zeg ik niet dat jij dat doet. Maar uit je verhaal proef ik toch dat dat vwo wel een ding is.En daar zou ik voorzichtig mee zijn.

olleke, chrystel73, smax en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Die van ons ziet en hoort ook alles. Maar zodra het interessant is kan hij zich goed concentreren.
    Als het saai is doet hij van alles er naast

9. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Begrijpend lezen is vaak ook een andere benadering. Dus lees eerst de vragen en dan de tekst. Haal je antwoord uit de tekst en lees terug om je antwoord te controleren. Dat kan al behoorlijk helpen. En zijn het ook nog multiple choice vragen.

10. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik ben het met je eens wat betreft de intrinsieke motivatie maar of een kind van nog geen 10 alle motivatie uitzichzelf kan halen betwijfel ik en al helemaal of ze de gevolgen van bepaalde zaken kunnen overzien. Als de dochter van ts over de hele breedte I of II scoort en dan voor begrijpend lezen zoveel minder is dat gewoon hartstikke zonde. Ik zou ook proberen omdat wat bij te spijkeren. Hier een dochter met alles op A en voor rekenen een B of soms een C. Wij doen nu elke zondag even extra rekenen en ze schiet vooruit. Rekenen gaat minder van zelf en heeft ze wat extra instructie voor nodig. Daar is met 27 kinderen niet altijd tijd voor. Ik vraag dan aan de juf wat het punt is en ga daar mee aan de slag. Hier waren de minsommen het probleem, geld, klokkijken, tafels etc is ruim voldoende. Nou dan besteden we daat wat extra aandacht aan. Nu dochter ook ziet dat het helpt vindt ze het ook prima.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Waarom zou je dat doen? Niet ieder kind hoeft naar het VWO.
    Misschien is ze er wel gewoon niet zo goed in.
    Mijn oudste 2 zitten ook op vwo. De jongste gaat dat waarschijnlijk niet doen. Prima. Komt niet in mijn hoofd op om te gaan oefenen voor een hogere score.

Overigens is het volgens mij wel vaker zo dat kinderen in groep 6 (tijdelijk) lager scoren op de cito.

Ik zou het vooral leuk houden en als het je dwars zit en ze het zelf ook anders wil spelenderwijs oefenen, maar zeker geen beloningen efc er aan vast gaan knopen. Waarom zo'n druk op een kind leggen?

olleke, bosi333, Anouk2005 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Ja maar dan? Misschien scoort je dochter straks hoger op rekenen op de cito en wat is dan het vervolg/doel? Een hoger uitstroomadvies? Een kind dat op zijn/haar tenen loopt?

chrystel73, tuc en Adje vinden dit leuk.
  13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Intrinsieke motivatie krijgt een kind in ieder geval niet door het belonen van het doen van schoolwerk. Dus als een kind niet die motivatie uit zichzelf kan vinden, dan zou ik dat op een andere manier stimuleren dan beloningen in te zetten. Want daarmee ondermijn je de intrinsieke motivatie sowieso.
    Dan zijn succeservaringen veel waardevoller. En dan zou ik kijken naar wat daarbij de mogelijkheden zijn.

Als een kind het niet erg vind om thuis wat extra te oefenen, helemaal prima. Maar als een kind op school al worstelt met een vak en dat thuis nog eens kan voortzetten, vind ik dat juist zonde.

Ik snap niet zo goed waarom er altijd maar alles aan gedaan moet worden om een zo hoog mogelijk uitstroomadvies te krijgen. Of waarom het zonde is als een kind minder goed is in 1 vak.
    Ik koester liever de talenten die mijn kinderen wel hebben en accepteer de dingen waar ze minder goed in zijn. Voor mij hoeft dat niet allemaal gelijk getrokken te worden.
    En cito is voor mij een meetinstrument, niet meer en niet minder. Dus cito oefenen zou ik sowieso nooit doen.

En even als voorbeeld:
    Hoeveel ouders zouden heel erg gaan oefenen met knutselen als hun kind daar slecht in is. Gaan ze dan ook iedere middag of iedere week aan de knutsel. En dan beginnen voor hun knutselwerk. Volgens mij vrijwel niemand. Dan wordt toch meestal geaccepteerd dat dat iets is waar een kind minder goed kan en niet leuk vind.

Dubbelgeluk, Ienemine, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.412
    113
    Hier werd gezegd dat in groep 6 begrijpend lezen ook weer wat anders wordt afgenomen dan in groep 5 (aparte boekjes voor de teksten en vragen bv). Daarnaast is de vraagstelling bij cito hier anders dan bij de methodetoetsen - daarom gaan ze hier op school wel oefenen met die cito-structuur.

Intrinsiek motiveren vind ik heel mooi, maar is ontzettend lastig als je extrinsiek gedemotiveerd wordt (door bv lage resultaten, ook al deed je echt je best). Ons hele schoolsysteem met cijfers halen etc stoelt ongelooflijk op extrinsieke motivatie; dat begint al bij de peuters met een sticker verdienen als je je kralenwerkje af hebt. Ik zou zeker proberen die intrinsieke motivatie aan te boren, maar extrinsieke overreding lijkt me geen probleem.

Ik zou verder op school vragen of ze tips hebben. Natuurlijk gaat het niet om het hoogste uitstroomadvies willen krijgen, maar als bv de aanpak van zo’n tekst eenvoudig wat verbeterd kan worden - waarom niet? Daar pluk je op ieder niveau de vruchten van uiteindelijk.

15. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.932
    113
    Als ze op de andere vakken II scores haalt gaat ze het VWO niet redden hoor. Dan zit je meer op Havo niveau. Maar met een lagere score op Begrijpend lezen wordt ook dat lastig.

Begrijpend lezen is best een belangrijk vak, maar wel iets wat sommige kinderen echt moeten leren. Cito oefenen is het slechtste plan ooit. Daarvan leer je beter cito toetsen maken maar je kunt je afvragen of je begrijpend lezen skills er echt beter van worden.
    Ik zou het lezen thuis stimuleren. Abonnement op een leuk tijdschrift, regelmatig naar de bieb om zelf boeken uit te zoeken. Ga dat eventueel belonen als ze thuis elke dag even leest.

Snel afgeleid zijn en moeite hebben met focus zijn slechte ingredienten voor een goede score op begrijpend lezen, helemaal Cito. Daarvoor heb je echt wel lange tijd focus nodig. Als je daar moeite mee hebt is zo'n citotoets een vreselijke bevalling.
    Maar laten we eerlijk zijn, als je echt moeite hebt je langere tijd te focussen op een tekst/boek, dan wordt je waarschijnlijk niet echt gelukkig op het VWO.

olleke, suus1983 en NiekeKris vinden dit leuk.
  16. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Niet zozeer een hoger advies wel dat je met hard werken soms ergens beter in kan worden dan vooraf gedacht. Mijn dochter is een talig kind. Voor rekenen moet ze meer moeite doen. Daar help ik haar bij. De juf heeft niet altijd tijd voor een stukje extra aandacht voor een kind wat altijd gemiddeld of bovengemiddeld scoort.

17. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Nee, het gaat mij geheel niet over het behalen van vwo niveau!
    Maar als ze met alles het goed doet (havo niveau simpel gezegd) en begrijpend lezen zo achterblijft terwijl het op zich best een pienter kind is maar nog speels en focus mist dan vind ik het zonde…
    Ze snapt volgens mij niet van die signaal woorden in een tekst en denk dat we haar hier bij kunnen helpen …
    Niet tegen heug en meug maar niks doen en afwachten vind ik ook zonde… ik denk dat ze het nog leuk vindt ook!

18. tuc

tuc Niet meer actief

Waarom is dat zonde? Je ziet dat toch heel vaak: dat kinderen die goed mee komen in 1 ding minder goed zijn? Je hoeft toch ook niet overal goed in te zijn?

suus1983 vindt dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Ze is 9... en je kunt niet overal goed in zijn. Is niet zonde, ze heeft genoeg andere dingen waar ze goed in is vermoed ik zo.
    Als je denkt dat er een specifieke oorzaak is en ze echt beter zou moeten kunnen, tja, zou je er naar kunnen kijken, maar ik zou het er zelf lekker bij laten of in elk geval even afwachten wat de eindcito groep 6 laat zien. Kan wel eens heel anders zijn.

20. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Ja, ik denk dat we meer in zit en vind het zonde om dit niet nader te bekijken met haar en haar bij te helpen.
    je wilt toch het beste voor je kind en daar hoort niet perse een betere schoolprestatie bij maar zou het zonde vinden als ze op vmbo beland terwijl er meer in zit. Als havo wel goed te doen blijkt dan heeft ze vervolgens wel meer kansen qua werk/opleidingen etc. Daarbij zit ze in een klas met bijna allemaal kinderen die vermoedelijk naar havo vwo zullen gaan (als ik naar uitstroom
    Gegevens kijk van onze school is dat een feit) dus wel fijner om mee te kunnen gaan in de stroom, ook voor haar zelfbeeld etc.
    ik merk dat ze het soms best lastig vindt om een grote broer te hebben bij wie het zo gemakkelijk af gaat, die niet hoeft te leren voor toetsen etc terwijl zij echt wel tijd er aan moet besteden etc.. en dat haar kleine broertje van 7 moeilijkere boeken leest dan zij nu..
    Wij, ouders, benadrukken juist dat iedereen zijn talenten heeft, dat het ons niks uitmaakt als je je best maar doet etc
    Maar toch….

Ik denk dat heeeeeel veel ouders we hetzelfde over denken hoor!!

Deel Deze Pagina