Slaaponderzoek kind

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MamaChantal, 29 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Onze zoon is altijd al een slechte slaper geweest, vanaf zijn geboorte af aan.
    Nu is hij bijna elke nacht wakker en kan moeilijk weer in slaap komen.
    Laatste maanden is het gewoon niet leuk meer voor hem, omdat hij overdag zo moe is. Soms ligt hij uren wakker:(

Nu gaat de huisarts uitzoeken of er een slaaponderzoek mogelijk is bij hem, om inzicht te krijgen in zijn slaapritme.

Heeft iemand daar ervaring mee?

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Geen ervaring met slaaponderzoek maar gebruiken jullie melatonine? Dat was na jaren struggelen hier een verademing. Sindsdien slaapt hij zoveel beter. Tijdens wintertijd wil hij nog wel regelmatig een keer wakker worden maar hij slaapt veel beter weer in. Nu met de zomertijd slaapt hij door en uit ( nou ja, tot 7 maar das hier uitslapen)

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Ja daardoor slaapt hij 's avonds wel goed in gelukkig.
    Zonder melatonine slaapt hij rond 22 a 23u.
    Hij krijgt maar 0.4 geloof ik, maar dat is voor hem genoeg om in slaap te komen.
    Huisarts dacht dat verhogen nog een optie was, zodat er meer melatonine in zijn lichaam zat en hij dan mogelijk de nacht beter doorkomt.

Het "probleem" is nu vooral dat hij 's nachts wakker worden en dan moeilijk weer in slaap komt. Zelf geeft hij aan heel vaak lang wakker te zijn snachts.
    Soms maakt hij mij wakker, of word ik wakker van zijn gedraai. Hij komt altijd naar mij toe en kruipt naast mij in bed.

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Geef je gewone melatonine of time release? Met gewone lukte doorslapen hier ook niet. Nu met 0.1 gewone en 0,3 timerelease wel. Het was hier ook ff zoeken en soms moeten we ineens weer even dosis aanpassen. Hiet slaapt hij ook nooit zelf wel in als hij wakker word in de nacht helaas. Kind moe, wij moe

5. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Ti
    We hebben die time release, krijgt daar 2 tabletjes van, soms 3.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    En melatonine met gereguleerde afgifte? *edit, die krijgt hij dus al...

Ik heb geen ervaring met een slaaponderzoek bij een kind, alleen bij mezelf.

Hebben jullie al eens een verzwaringsdeken geprobeerd? Zal niet bij iedereen werken natuurlijk, maar sinds ik die gebruik, slaap ik veel beter door (wordt nog wel wakker 's nachts, maar nu de meeste nachten 2 keer ipv 10+).

7. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Ja, dat werkte helaas ook niet.
    Hij heeft een lagere spierspanning waardoor dat niet fijn is voor hem helaas.
    Een slaaptunnel,verzwaringsvest en drukvest hielpen ook niet.

Het enige wat we kunnen doen is hem 's avonds al bij ons in bed leggen, dan slaapt hij volgensmij wel eens door.
    Hij is dan wel onrustig in zijn slaap, en heeft mij dan ook echt nodig. Komt strak tegen mij aan liggen/op mij/in mijn armen. Dat doet hij ook als hij snachts naar mij toe komt.

8. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik heb geen ervaring met een slaaponderzoek en gelukkig heeft ons kind alleen bij vlagen slaapproblemen. Als er weer zo’n periode is dan doorbreken wij dit door haar meteen in ons bed te leggen als ze gaat slapen. Gek genoeg slaapt zij hier dus ook goed als ze samen slaapt. Als ze eenmaal haar slaap in heeft gelopen dan kan ze weer terug naar haar eigen bed en gaat het weer weken goed. Mijn man of ik slapen dan dus een paar nachten in een ander bed.

MamaChantal vindt dit leuk.
  9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Dat doen wij ook regelmatig. Met name de oudste slaapt vaak bij mij (of ik bij haar). Zo krijgen we allemaal genoeg slaap.

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Hij begint 3 dagen in de week bij ons (op zwem en opblijfdagen) en dan slaapt mijn man in zijn bed.
    De andere 4 begint hij in zijn eigen bed en komt hij snachts naar ons toe.
    Ik denk dat hij tot nu toe max 5 hele nachten in zijn eigen bed heeft geslapen, in 6.5 jaar tijd.
    Bij meer prikkels overdag is het sowieso al niks savonds en snachts, dus dan slaapt hij ook gelijk bij ons. Bij een uitje/verjaardag e.d.

Maargoed, ook bij ons word hij wakker, al heb ik het idee dat dat wel minder is.
    Misschien omdat ik hem dan gelijk hoor/voel en hem dan bij me neem ofzo.
    Maar er zijn bij mij in bed ook nachten dat hij uren wakker is:( van de week gewoon 3uur lang wakker:rolleyes: ik was er wel klaar mee.
    Hij is ook zo moe overdag, dat is gewoon sneu , ook na goede nachten.
    We kunnen het niet "doorbreken" of ergens nog iets in veranderen denk ik.
    Dus vandaar toch eens kijken voor een slaaponderzoek:)

11. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik bedoelde ook zeker niet dag je geen slaaponderzoek moest doen hoor! Zou ik zeker doen. Kind die overdag niet kan functioneren door slaapgebrek is natuurlijk echt niet oké.

Bij ons komt ze nooit zelf uit bed en slaap inhalen 2 nachten is eens per 3 maanden dus dat is ook echt een hele andere situatie.

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.000
    113
    Je gebruikt geen puffers als flixotide voor m? Daar begon t drama met mn dochter mee namelijk. Eerder een prima slaper maar sindsdien werd t bal met doorslapen.

Melatonine helpt helaas ook niet daarvoor. Ik ben overigens zelf ook een nachtuil dus toen ik kon lezen ging ik dat maar doen en uiteindelijk viel ik dan wel in slaap.

Een wat ouder kind kan je evt met ademhalingsoefeningen helpen. Dochter heeft van mij de oefening gekregen dat ze in dr hoofd moet denken aan de sterren in de lucht (is ze helemaal in love mee) en die dan proberen te tellen. Nu is ze nog 5 dus dat is geen succes, maar het begin is in elk geval gelegd en gaandweg wordt ze er mogelijk beter in.

13. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Nee hij gebruikt niks, alleen dan melatonine.

Ademhalingsoefeningen ga ik proberen :thumup:

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.000
    113
    Bij kleine kinderen is er nog een deens leesboek die je volgens bepaalde instructie moet voorlezen.

Het konijntje dat niet slapen wilde/kon maar er zijn verschillende varianten dieren.

Allicht dat t ook helpt met zelf lezen? Heb een paar pagina's kunnen inkijken bij die blauwe bolle, maar zat zelf al snel te gapen. Maar zag mezelf niet midden in de nacht nog ff uitgebreid een boek voorlezen.

15. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Dit was bij ons juist van de melatonine. Mijn dochter heeft een tijd 0.3 mg gebruikt om idd makkelijker in te slapen. Maar hoe langer ze het gebruikte, hoe meer ze van dit soort spooknachten kreeg. Het kwam regelmatig voor dat ze om 1:00 uur in nacht al wakker werd en daarna echt niet meer kon slapen. Soms sliep ze maar 3 uur (en ik dus ook...).

Melatonine is niet onschuldig en kan ook juist slaapproblemen veroorzaken. De dosering en tijdstip van inname zijn maatwerk, wat bepaald moet worden op basis van hoeveel (en wanneer) je lijf zelf melatonine maakt. Ik zou dus zeker daar onderzoek naar doen.

Wij zijn gestopt met melatonine en het is nu weer 'normaal': ze slaapt moeilijk in (tussen 22:00-23:00 uur), maar slaapt wel de hele nacht door. Dat heb ik dan toch liever dan dat eindeloze gespook in nacht, want dat was echt slopend.

Sterkte!

Deel Deze Pagina