Gr 6:Begrijpend lezen Cito blijft achter…

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 16 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    En idd nieuwsbegrip! Niet online te vinden hè? Evenals oude Cito toetsen? Dan hoef ik de juf er niet mee lastig te vallen

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Wij gingen verhuizen met die eerste lockdown, dus ik had weinig tijd om in de gaten te houden wat mijn zoon deed. Na een aantal weken belde de juf me om te vertellen dat hij geen enkele keer Nieuwsbegrip had gemaakt.
    Hij had er een hekel aan en haalde ook niet echt goede cijfers. Toen ben ik samen met hem gaan zitten om te kijken hoe hij dat deed. Nou, hij las de tekst niet, zocht sommige antwoorden op en sommige antwoorden schatte hij gewoon.
    De rest samen gedaan op deze manier en elke toets/tekst ging hij met sprongen vooruit.

3. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.607
    8.358
    113
    Vrouw
    Hier hebben de kinderen toegang tot 'Nieuwsbegrip' via een online portaal. Is dat bij jullie niet het geval?

4. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Ja ik zie het….

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik vind de manier waarop ze Nieuwsbegrip (en andere vakken) tegenwoordig aanbieden op school heel slecht. De kinderen moeten het zelf nakijken daarna een keer een toets maken en er wordt helemaal niet meer klassikaal op teruggekomen. Als ze begrijpend lezen zo belangrijk vinden (en dat is het), moeten ze er écht aandacht voor hebben en niet allemaal apart op de computer als afvinkvak.
    Het onderwijs van nu lijkt veel meer te gaan over het afkrijgen van je weektaak.

Jo79 vindt dit leuk.
  6. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Op de oude school van zoon deden ze dat ook zo. Op de nieuwe school wordt nieuwsbegrip met de tutor en de juf gemaakt dus veel meer aandacht voor de inhoud! Wat ik wil zeggen, het wisselt zo per school hoe vakken behandeld worden. En dit zal ook gevolgen hebben voor de kwaliteit van begrijpend lezen.

Lynx vindt dit leuk.
  7. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf na de scheiding van mijn ouders vanaf mavo/havo naar vmbo kader gegaan. Met als resultaat dat ik dus echt niks meer deed. Wel gehaald met allemaal zesjes. Een te hoog niveau is niet goed maar te laag ook absoluut. Zelf zie ik mijn dochter echt een havo kind. Dan zou ik kiezen voor havo/vwo brugklas en zeker niet de mavo/havo klas. Dat van als ze havo kan komt het er vanzelf uit vind ik duw niet. Met 11 of 12 jaar kun je nog niet alles zelf overzien. En opstromen in een dakpanklas lijkt me best pittig icm de overgang naar de middelbare.

8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Maar dan mis je dus mijn hele punt…
    Niet alleen de cognitieve ontwikkeling bepaalt het niveau. Daar komt veel meer bij kijken. Dus als een kind qua cito scores havo aan zou kunnen, betekent dat niet automatisch dat dat ook het juiste niveau is.

Zoe123, Anna009, NiekeKris en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Uhm nou dat is echt wel school afhankelijk dan hoor. Wat je omschrijft is echt niet hoe "ze" in het algemeen "tegenwoordig" begrijpend lezen aanbieden. Ik herken het totaal niet!

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Op zich ook logisch, het zijn immers actuele teksten. En als alles volledig online te vinden is, koopt niemand het meer, dus vanuit commercieel oogpunt ook wel te begrijpen. Er is trouwens best veel te vinden mbt begrijpend lezen in het algemeen, online (niet Nieuwsbegrip of CITO), maar ook in de bieb, daar kun je gewoon oefenboekjes lenen.

Maar ik zou de juf er juíst mee 'lastig vallen', alleen zou ik het niet zien als lastig vallen. Je wilt, logisch, weten hoe het met je kind gaat en als het mogelijk is je kind ondersteunen. Ik zou dat juist in overleg met de leerkracht doen, daar zijn ze ook voor. Hier zet de juf na overleg met een aantal ouders bv. wekelijks een extra les begrijpend lezen klaar in de online omgeving. Kinderen kunnen die, als ze willen of als ouders dat willen, met hun ouders maken, maar de juf heeft ook zicht op hoe en wat ed en kan dus zo nodig ook extra actie ondernemen. Ik zou ook vooral op leesplezier gaan zitten trouwens, hoe meer een kind leest, hoe beter het vaak wordt, zeker als een kind normaal weinig/niet leest. Daarnaast kunnen strategieën handig zijn, maar dan moet je in sommige gevallen weten weten wat je doet (als het een kwestie is van dat een kind niet goed leest of nadenkt voordat het antwoord ed, dan is het natuurlijk simpel, maar soms is het een stuk complexer).

11. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Gelukkig maar.

12. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Wij hebben een abonnement op Junior Einstein, puur voor begrijpend lezen. Nu wachten we op wel/geen toestemming voor de dyslexietesten dus oefenen we even heel bewust niets.

Maar zodra ze de testen gehad heeft doen wij 4x per week een oefentekstje. Ze zijn niet heel groot, maar als je dat samen oefent leren ze wel de leesstrategien.

13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.023
    14.679
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens!
    Hier ook allerlei niveaus in huis. Van VWO-TTO tot VMBO. En van MBO tot universiteit. Allemaal hun eigen plekje, waar ze als een vis in het water zijn.
    Wij als ouders staan klaar voor onze kinderen, helpen, stimuleren waar nodig, maar een kind zal het op school uiteindelijk toch allemaal zelf moeten doen en kunnen.
    Ik kan voor mijn kinderen geen grotere straf bedenken dan op hun vrije dag extra schoolwerk te moeten gaan doen voor een vak waar ze wat lager voor scoren.
    Natuurlijk wordt hier huiswerk gemaakt, wordt er gestimuleerd om te lezen etc.
    En als er vanuit school geadviseerd wordt om voor een bepaald onderdeel even extra te oefenen wordt dat ook gedaan. Natuurlijk!
    Maar er is zoveel meer dan alleen een cito-score om naar te kijken om het schoolniveau te bepalen.
    Een van onze zoons heeft VMBO-G gedaan. Volgens zijn Cito score had hij ook naar de havo gekund. Maar thuis had hij echt 0,0 motivatie om huiswerk te doen. Al vanaf groep 6 voerden wij dagelijks strijd om dat door hem gedaan te krijgen. Hij zei gewoon dat hij het kende, maar zodra je hem overhoorde bleek hij er niks van te kennen. Hij bleek uiteindelijk een lichte vorm van dyslexie te hebben. Toen kwam hij met het verhaal dat hij maar 1 blz hoefde te maken, want dat was zo voor iedereen met dyslexie. Bij navraag bij de meester bleek dat echt niet waar te zijn.
    Dus zagen wij voor hem (en onszelf;)) de havo echt niet zitten.
    Hij ging naar VMBO-G. Vorig jaar zijn diploma gehaald met prachtige cijfers en veel lovende woorden van school: hij was een harde werker, deed altijd goed zijn best etc.:thumup:

Zoon van 10 zit in groep 7, heeft mooie cijfers, gaat goed op school, maar ook hij is geen theorie kind. Ook hij zal hoogstwaarschijnlijk naar het vmbo gaan. Hij wil op dit moment archeoloog worden. Dan zal hij nog wel even moeten doorleren:D
    Maar er zijn veel wegen die naar Rome leiden. Dan liever met een (kleine) omweg en met een vrolijk en gemotiveerd kind, dan perse de kortste route willen volgen en dat met veel strijd en ellende.

@bunchy als je echt met je kind zou willen oefenen op begrijpend lezen dan zou ik bij de leerkracht om advies vragen. Begrijpend lezen is een belangrijk iets wat ze bij zoveel dingen nodig zullen hebben. En ik denk dat de leerkracht je de juiste handvatten kan geven om juist datgene wat je kind het moeilijkst vind extra te oefenen.
    Persoonlijk zou ik er geen beloning aan ophangen. Dan maak je het voor mijn gevoel iets heel groots van. En je kind is nog jong, het kan echt nog alle kanten op.

Adje en Roanna vinden dit leuk.
  14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Ja precies!
    Ik ben ook niet per se tegen oefenen an sich, maar daarbij zou ik altijd in de gaten houden wat het doel is. En cito scores zijn voor mij nooit een doel geweest en zullen het ook nooit worden. Ook als juf zag ik ze als objectief meetmoment, waarbij je de toetsen kan analyseren om te kijken wat de onderwijsbehoefte is, zodat je een kind de juiste stof aan kan bieden, en daardoor gericht aan hun kennis en vaardigheden kan werken. En dan niet als doel om een score op te krikken, maar om bij de ontwikkeling van het kind te blijven.

En inderdaad: er zijn vele wegen naar Rome. En dan heb je imo als ouder de taak om te kijken wat de best mogelijke route is. En niet per se de snelste of ‘hoogste’ route.

Zxcvb vindt dit leuk.
  15. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Dank jullie wel voor jullie fijne, uitgebreide reacties!
    Junior Einstein zal ik mij in gaan verdiepen en wil het allerminst dat het een ding voor haar gaat worden… dus een beloning er tegen over stellen lijkt mij een slecht plan…

Maar is het heel gek dat ik toch wel verrast ben dat dochter (waarschijnlijk) niet haar eind diploma vwo zal behalen terwijl ouders maar ook ooms en tantes allemaal wel vwo hebben..? Genetisch heeft ze dit dan toch wel mee gekregen? mij ben steeds aan het bedenken of er opvallend heden waren bij de bevalling, zwangerschap wat het mogelijk ‘ adhd’- achtige beeld kan verklaren…

16. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.023
    14.679
    113
    Vrouw
    Ach hier in de familie zit van alles qua niveau. Ik heb zelf MBO, man heeft MBO en nog een korte studie op HBO niveau gedaan. Wij waren juist weer verbaasd over onze oudste: zij deed VWO-TTO en zit nu op de universiteit. Veel hoger dan wijzelf. De eerste in mijn mans en mijn familie die op de uni zit.

Aan de ene kant kan ik me wel een beetje voorstellen dat als echt iedereen vwo heeft gedaan dat het dan wat van zelfsprekemd kan lijken dat je kinderen dat ook gaan doen. Maar zo zie je maar. Het hoeft helemaal niet;)
    Geef haar de kans om zichzelf te zijn. Ook al is dat misschien 'maar' Havo of 'slechts' Mavo.

Dubbelgeluk en Adje vinden dit leuk.
  17. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    O joh, zo bedoel ik het niet. Ik zie het niet als slechts of maar maar ben gewoon enkel beetje verbaasd… hoe dat kan.

Zxcvb vindt dit leuk.
  18. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113

https://www.zobegaafd.nl/is-het-iq-erfelijk/

Eerste alinea. :)
    Dus de erfelijke factoren spelen zeker een rol, maar zeker geen 100%

Zxcvb vindt dit leuk.
  19. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Volgens mij is intelligentie maar deels genetisch bepaald, en dan nog hoeft het natuurlijk niet altijd exact hetzelfde doorgegeven te worden. En daarbij spelen ook de ‘randvoorwaarden’ nog steeds een rol, zoals werkhouding, doorzettingsvermogen, etc.
    Ik en mijn man hebben beiden vwo, mijn broer en zus ook. Mijn zus heeft ook vier kinderen (allemaal op het vo) en ook daar zie je toch verschil in niveau, zowel op gebied van intelligentie als bv werkhouding.

Mijn oudste dochter, die mavo heeft gedaan, lijkt heel erg op mij wat betreft school. School was vooral gezellig en ik wilde zeker niet te veel moeite er voor hoeven doen. Verschil tussen ons is dan wel dat ik heel makkelijk kon leren. Het kwam me redelijk aanwaaien. Ik ben blijven zitten in 5V omdat ik toen echt geen klap uitvoerde. Had ik toen maar net een 5-je teveel en was daardoor zelfs nog een bespreekgeval.

Maar mijn dochter kan nou eenmaal niet zo makkelijk leren. Dus met de werkhouding die zij had, was havo geen doen, laat staan vwo. Nu inmiddels heeft ze wel een fantastische werkhouding, omdat ze een opleiding doet (onderwijsassistent) die ze heel leuk vindt en lekker praktijkgericht is. Past gewoon beter bij haar. Bij mij eigenlijk ook, want universiteit was voor mij dus geen succes. Ik heb uiteindelijk pabo gedaan. En hoe vaak ik toen niet gehoord heb hoe zonde dat was, terwijl ik eindelijk iets had gevonden wat ik echt leuk vond.
    Dus er zit wel erfelijkheid bij, maar in dit geval net niet datgene wat ik wilde doorgeven :roflmao:

En mijn middelse dochter, lijkt op haar vader. Heel serieus, veel intrinsieke motivatie, harde werker, goede planner, etc. En ze kan toevallig ook makkelijk leren en dus gaat vwo haar ook goed af.

Mijn jongste dochter is niet biologisch eigen, zoals ze dat noemen. Dus haar genen komen ergens anders vandaan.

En mijn zoon is nog maar 5 jaar, dus daar kan ik niet zo veel over zeggen. Behalve dat hij wel opvallend goed kan rekenen en dat vooral zichzelf aanleert. Zit bv al tafels op te zeggen. Geen idee wat hij daar leuk aan vindt :roflmao:

20. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.607
    8.358
    113
    Vrouw
    Ik hoop dat hun bronnen beter zijn dan de iq test die eronder staat.

Deel Deze Pagina