Gr 6:Begrijpend lezen Cito blijft achter…

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 16 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.834
    113
    Genetisch bepaald, maar toch niet alleszeggend? En genen gaan verder dan alleen jij en je man. Mijn man zijn vader heeft een iq rond de 100, mijn man is hoogbegaafd. Omdat zijn ouders vwo onzin vinden ging hij naar het vmbo, heeft daarna mbo, hbo en wo gedaan. Als het erin zit komt het er wel uit.

Zoe123 vindt dit leuk.
  2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Precies, werkhouding, motivatie, doorzettingsvermogen zijn ook super belangrijk bij een vwo-advies. Ik ken meerdere mensen die qua iq het vwo aan konden, maar gewoon met andere dingen bezig waren (veel sporten bv, weinig aandacht voor school) en pas later ontdekten dat ze toch graag naar het wo wilden (en er via een omweg ook kwamen).
    En soms zit vwo er ook gewoon niet in, niks mis mee - ook dan kun je echt nog alle kanten op.

suus1983 vindt dit leuk.
  3. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    En laten we in dit hele verhaal niet vergeten dat VMBO'ers enorm belangrijk zijn in onze maatschappij!
    Denk aan winkelpersoneel, zorg, kinderopvang, bouwvakkers, kappers etc etc.
    Aan alleen VWO'ers heeft de maatschappij ook niks;).

TS, ik zou met school overleggen of en hoe je haar kan helpen als ze wil (op een leuke manier voor haar, niet dwingend!) , maar zou vooral niet proberen te vergeten dat iedereen anders is en zich anders ontwikkelt. En dat is allemaal goed.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #64 Zoe123, 30 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2022
    Hier ouders die beide gestudeerd hebben.
    We hebben een mavo-kind dat nu eindexamen doet, haar zusje gaat volgend jaar naar het gymnasium, en zoon..tja daar zijn we mee bezig ivm autisme en leerachterstand.
    Vergelijking maken heeft geen enkele zin. Je wordt geboren met een stel hersenen en daar doe je het mee. Ik snap geen ene snars van wiskunde, m’n ex ook niet.
    Dochter vind het ge-wel-dig!

Ook hier was/is begrijpend lezen een punt van aandacht.
    Oefenen oefenen oefenen.
    Betaald via bijvoorbeeld Squla, of anders even op internet zoeken.
    En lezen. Laat haar zelf leuke boeken uitzoeken in de bieb.
    Probeer het wel luchtig te houden. Ze is pas 9..

Ik snap het idee van verbeteren. Echter speelde dit wel een paar jaar later.
    Hier moest het niveau omhoog zodat oudste naar de Mavo (vmbo-t) kon ipv kader.
    Puur op begrijpend lezen, voor de andere vakken had ze havo niveau.
    Dat is gelukt en ze doet dit relatief makkelijk.
    Dus ik ben achteraf blij dat we er toch mee aan de slag zijn gegaan.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #65 Zoe123, 30 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2022
    Ik ben het wel met je eens maar…
    Niet elke situatie is hetzelfde.
    Oudste scoorde eigenlijk op alle vakken havo niveau behalve op begrijpend lezen.
    Hierdoor zou ze uiteindelijk dan terecht komen om vmbo kader.
    Dat is toch best een behoorlijk niveau verschil.
    En ook gewoon jammer, want het gaat uiteindelijk er om dat een kind op z’n niveau kan werken.
    Van vmbo naar vwo verbeteren, dat hoeft natuurlijk niet.
    Maar in dit geval ging het om een verbetering van 5 naar 4 in de Cito.
    Niet enorm groot dus maar wel van groot belang voor haar eindadvies.
    Ook omdat de school van haar keuze mavo/havo/vwo biedt en ze daar met een kader advies dus niet terecht kon. Het is gelukt en samen met een mooie brief van haar leerkracht kon ze naar de Mavo.

Kortom.
    Het ligt echt niet altijd zwart/wit.
    En aan dat half jaar intensief oefenen heeft ze helemaal niks over gehouden, of eigenlijk wel,
    namelijk een fijne schooltijd en straks een diploma, waarna ze doorstroomt naar de Havo.

6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.268
    25.736
    113
    Oh, dat het niet zwart-wit is ben ik met je eens. In mijn latere posts zeg ik ook dat je juist goed naar het kind moet kijken en niet alleen de scores.
    Het niveau wat bij je kind past is meer dan alleen een citoresultaat. Daar komt veel meer bij kijken, zoals werkhouding, doorzettingsvermogen, concentratievermogen, etc, etc.
    Alleen ts benoemde alleen de cito scores en het feit dat de rest in het gezin een vwo niveau heeft. Dat zou ik dus niet als basis gebruiken om te gaan oefenen. En dan zou ik al helemaal geen oude cito toetsen oefenen, of cito werkboeken oid. Aangezien cito een meetinstrument is.

En als je dan al naar scores kijkt, zou ik juist bij begrijpend lezen extra voorzichtig zijn. Als reken lager scoort dan de rest, dan is dat in de eerste jaren vooral bij wiskunde een probleem. Als begrijpend lezen lastiger is voor een kind, dan is dat niet Alleen bij Nederlands een probleem, maar ook bij andere talen en ook vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, e.d.
    Als een kind dus erg moet knokken om begrijpend lezen op te krikken naar een hoger niveau, dan zou dat kunnen betekenen dat die worsteling veel meer valken tot uiting komt op het vo. En altijd moeten worstelen om goede cijfers (voldoendes) te halen, is niet voor ieder kind een pretje.
    En als we dan toch niet zwart-wit kijken, dan zou het natuurlijk kunnen dat dit voor jou dochter niet geldt, maar wel voor andere kinderen. En dan neem ik eigenlijk ook aan dat jullie daarbij verder hebben gekeken dan alleen cito scores.

Deel Deze Pagina