Zit je zoon/ dochter in gr 7 en ga je voor de eerste keer bij scholen kijken? Of in gr 8 en ben je vorig jaar al gaan kijken en heb je al scholen afgeschreven of weet je nog helemaal niks Schrijf hier mee, overigens heb je nog goede vragen voor de scholen kunnen we elkaar helpen.
hier ook 1 in groep 7, dus we gaan ook overal maar kijken. op www.vogids.nl staan allerlei open dagen wij wonen ergens met teveel verschillende scholen op een afstand van ca. 10 km. dus we hebben ook geen idee wat zoon leuk zou vinden. en weten ook zijn niveau niet. ik verwacht VMBO. maar zeker weten doe ik het niet. gymnasium scholen slaan we iiig over...
Groep 7 hier en wij gaan ook vast kijken wat de opties zijn. De school waar ik zelf vroeger 1 lang afschuwelijk jaar gezeten heb in de derde had ik al onmiddellijk afgeschreven, maar hoor ik nu wel positieve geluiden van. Ik moet mezelf dus even overwinnen en met een open blik gaan kijken, want ze hebben wel goede opties voor onze zoon.
Hier ook aan het kijken. De school die het beste bij zoon past is 25min rijden met de auto, 1 uur met de bus Ik denk dat ik hem de eerste jaren naar een school dichtbij laat gaan en dan vanaf het 3e of 5e naar die school laat gaan als dat dan nog zijn voorkeur is. Twijfel wel heel erg. De school die het beste bij hem past is een landbouwschool, tuinaanleg, dieren,... Hij moet vmbo basis doen, in België de b richting en daarbij zijn de keuzes heel erg beperkt. Metaal, hout, zorg, elektriciteit, auto mechanica,....wil hij allemaal niet doen . Hij wil met dieren werken. Hij komt nu al elke dinsdagavond mee naar het katten asiel dus dieren is echt zijn passie.
Hier zit de jongste net in de brugklas, dus vorig jaar hebben wij de open dagen etc bezocht. Als ik een tip mag geven: bezoek niet teveel scholen. Wij hebben er 4 bezocht en dat was meer dan genoeg, 2 vielen direct af, en bij de laatste 2 was er nu ook ruimte (qua tijd én in het hoofd) voor onze jongste om daar nog eens heen te gaan, les middag mee te pakken, etc. Dat gaf wel rust. Dit hoorde ik ook van veel ouders om me heen. Ze krijgen echt veel indrukken en dan overzien ze het niet meer. Probeer zelf vooraf (online) informatie in te winnen, ook praktisch zoals reistijd etc. Soms ken je mensen die hun kinderen op een bepaalde school hebben zitten, vraag naar hun ervaring. Want alle scholen zullen zich op de open dagen van hun beste kant laten zien en dat is helaas niet altijd een juiste weergave van hoe het er werkelijk aan toe gaat
Bij ons viel een school daardoor juist af, naast dat je qua lesstof de aansluiting moet vinden op een andere school speelde voor ons vooral het sociale aspect mee, dan moeten ze weer opnieuw beginnen. Maar goed, dat zal per kind verschillen!
Ik heb zelfs al gekeken naar appartement in de buurt van die school maar de huurprijs wat ik nu betaal vind ik never nooit meer. Zou jij je kind dan naar de school verder weg laten gaan vanaf het eerste middelbaar of toch een school die iets minder goed past? Meeste wat hij wil doen is volwassenonderwijs . Katten trimmer, katten gedragstherapeut, fokken, asiel,...
Ik heb nog geen idee welk niveau ze gaan geven. Rekenen en begrijpend lezen is hoog, maar de spelling is laag. We moeten ook nog de uitslag krijgen van een onderzoek naar dyslexie etc. Voor nu heb ik alleen op mijn lijstje dat ik een niet al te grote school zoek waar alles overzichtelijk is. En waar ruimte is om even tot rust te komen. Praktisch gezien is het misschien ook wel fijn als de kinderen niet al te ver weg van elkaar op school komen. Vooral voor dagen met flinke regen en wind.
Waar hij het beste op zijn plek zit, dus dan verder weg. Goed in je vel zitten en het naar je zin hebben is zo enorm belangrijk. (En sorry, je vroeg het niet aan mij natuurlijk)
Dochter zit in groep 7, maar ik denk dat wij volgend jaar pas gaan kijken. Twee scholen heb ik sowieso al doorgestreept, dan blijft de school waar de oudste op zit over, en nog een paar in een stad waar we nog niet hebben gekeken omdat zoon daar geen interesse in had (die wilde Technasium doen - 3 scholen in een straal van 20km). Ik denk dat we dochter in groep 8 volgend jaar de toelatingstoets voor het verrijkt vwo laten doen, net als zoon, en dan zien of ze daar zou passen. Ondertussen wel gewoon de scholen in de stad bekijken en dan zien we wel wat zij wil.
Wij hebben gekozen voor een school die past, oudste moet daardoor ook met de bus, maar die vindt dat geen enkel probleem. Is van huis naar school ook ruim een uur onderweg, waarvan 3 kwartier in de bus. Het moet qua lestijden natuurlijk wel te doen zijn, en dat was bij haar school geen probleem.
Aanvulling: bezoek er wel meer dan 1! Soms zijn kinderen zo overtuigd van een school dat ze nergens anders meer willen kijken, dan is het vaak toch goed om ook een andere school te bezoeken, al was het maar ter bevestiging. Alhoewel een klasgenootje van mijn dochter ineens inzag dat de school waar ze altijd heen wou het toch niet was, en de school die ze van haar ouders moest bekijken veel beter bij haar paste (ouders wouden overigens niet perse die school, maar gewoon dat ze nog een andere school ging bekijken, zodat ze wel meer had gezien)
Dat dachten wij ook, maar kind zit nu op een hele grote scholengemeenschap, waar alle afdelingen binnen school een soort van "school in de school" zijn, waardoor het juist heel overzichtelijk is. En doordat niveaus bij elkaar zitten, heeft kind juist makkelijker aansluiting kunnen vinden.
Hoop dat je het niet erg vind dat ik meeschrijf, aangezien ik geen groep 7/8-er meer heb, maar dan weer wel de ervaring met hoe het uit kan pakken
Hier gaan we met dochter in groep 7 op een paar scholen kijken dit jaar, puur voor een globaal beeld van de scholen, en dan volgend jaar meer toegespitst op haar advies.
Wij gaan dit jaar in groep 7 wel kijken. Kijken wat überhaupt de opties zijn, aangezien zoon zo jong naar de middelbare school zal gaan. Waarschijnlijk zullen ze hier in het dorp niet kunnen bieden wat hij nodig heeft, dus zal het drie kwartier fietsen de ene kant op, of een uur in de bus de andere kant op worden. Maar wil toch ook wel op de scholen in het dorp kijken. Verder geen idee wat er passend is, gymnasium ligt mij zelf niet, maar hij moet erheen en ik niet. Al denk ik dat tweetalig ook wel heel goed zou passen. Maar daar zijn de opties weer heel beperkt in. Maar ik vind het wel gek, voor m’n gevoel is hij pas net begonnen op school.
Natuurlijk!! Ook de positieve verhalen maar ook de negatieve verhalen zijn belangrijk! Dus nu heel benieuwd naar je verhaal Heeft iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan, krijgt geen melding van mijn eigen topic, en ik maar denken dat mensen er geen behoefte aan hadden
Eerder was dat probleem opgelost als je even uit en in logt. Maar ik krijg al heel lang geen meldingen meer van nieuwe reacties.