Wie ervaring met een HSG????

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Eliza23, 3 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eliza23

Eliza23 Lid

28 okt 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na mijn miskraam van vorig jaar zijn wij nog steeds niet zwanger! Een aantal maanden geleden ben ik bij de Gyn. geweest en toen moesten we het nog 3 maanden aankijken. Na 3 maanden dus niets... Vervolgens werd mijn bloed getest en het sperma van mijn man..en eigenlijk hoopte ik dat er "iets" te vinden was wat verklaarde dat het nog niet bingo was.
    Gisteren kregen wij de uitslag en alles was goed...meer dan goed zelfs...198 miljoen zwemmers en een goede voorraad eitjes. Perfect zouden veel mensen zeggen....maarja...wat nu????
    Volgens protocol moest zij mij naar huis sturen en na 3,5 jaar terug zien als het nog niet gelukt was....er is immers niets aan de hand. Maargoed dat vond ze zelf ook een beetje lang en dus spraken we af dat we over 3/4 jaar weer terug komen.
    Ik was zelf wel nog zo slim om toch te vragen of er geen vernauwingen of verklevingen konden zitten.....en om dat uit te sluiten gaan ze een HSG uitvoeren....

Spannend allemaal dus....

Heeft iemand ervaring met een HSG??????

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

hoi ik heb twee keer een HSG gehad, wat wil je weten? want dat kan ik er niet zo gauw uithalen. Hoe het gaat? of of het pijn doet? of of je sneller zwanger raakt? ;)

3. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Wat is HSG? Is dat dat ze je eierstokken doorspuiten? Een collega van me heeft dat gehad, heeft ze toevallig vanmorgen zitten vertellen. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat klopt ze spuiten je eierstokken door.:)

5. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Ook toevallig. Heb er nog nooit van gehoord. MIjn collega vertelt erover en op dezelfde dag op het forum vragen ze er naar. :)
    Maar zij vond het in ieder geval geen vervelende behandeling en was daarna binnen 3 maanden zwanger nadat ze eerst 15 maanden aangemodderd had. Al had ze in die periode wel vermoedelijk vaak naast de eisprong gezeten. Dus of het aan het doorspuiten lag, wie zal het zeggen. Kunnen ook best de ovusticks geweest zijn, die ze daarna ook gebruikt heeft.

6. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Heb er in september 1 gehad. Vond het heftig, maar te doen. Ik dacht in elk geval: kom op , ik heb ook al eens een bevalling gedaan, dan moet ik ook een onderzoekje van 10 minuten door kunnen staan... Dat heeft me er doorheen gesleept. Het ging bij mij niet soepel. Vloeistof wilde niet doorstromen, uiteindelijk (na een tweede lading) wel.. Dus de gyn was ervan overtuigd dat het zinvol was geweest.
    Verder is mijn verhaal zowat hetzelfde als bij jou. Mijn hormonen blijken prima, man meer dan goed (we hebben ook al een kind dus dat leek me een logische uitslag), alleen nu wel bijna 2 jaar na mijn miskraam nooit meer zwanger geweest. Tsja...
    Nu een half jaar zelf aan de gang en dan eventueel de volgende stap: inseminatie.
    Nu de derde ronde na de HSG, helaas nog niet zwanger.

Het schijnt dat je 6 maanden na de HSG extra vruchtbaar bent, dus daar hoop ik maar op. Wat mij in elk geval erg heeft geholpen is dat je door deze uitslagen nu zeker weet dat er niets lichamelijk mis is. Dat helpt om het los te laten en in denk dat dat misschien nog wel de meest belangrijke factor is om zwanger te worden!

Succes!
    Als ze zo'n onderzoek willen doen dan zou ik er voor gaan!

7. Eliza23

Eliza23 Lid

28 okt 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties.

Ik wik inderdaad graag weten hoe het gaat, hoe het voelt en of je inderdaad sneller zwanger raakt! Dat hoor/lees je heel veel.

Ik ben heel blij dat ik er zelf om gevraagd heb....ookal heb ik geen aanleiding voor verklevingen enz. Nu maar hopen dat het dan wel raak is.

Het is ook zo gek, je bent al eens zwanger geweest (miskraam) en dan duurt een volgende zo lang...maar er veel mee bezig zijn werkt ook niet echt geloof ik!

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

#8 mamabri, 3 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2012
    oke ga maar even zitten voor mijn verhaal:D

De eerste HSG heb ik 16 jaar geleden gehad, zal je de details besparen maar ging toen heel anders en was heeeeeeel erg pijnlijk. Kwam niks uit, maar was 3 mnd daarna spontaan zwanger, mijn zoon is nu 15.......

De tweede heb ik afgelopen juni gehad, nav een miskraam in mei. Ze wilden kijken of ik ook helemaal schoon was. Tegenwoordig doen ze het met een ballonnetje het inspuiten van de vloeistof is even pijnlijk, op het moment dat je denkt auw!! is het over. Moest bij mij 2 keer vloeistof ging niet helemaal goed, maar was goed te doen (in vergelijking met de eerste keer) Bij ons in het ziekenhuis krijg je gelegenheid je te wassen en je krijgt maandverband want je bloed erna een beetje (dag of 2).
    nog geen twee weken later testte ik positief en ben nu ruim 29 weken zwanger....

Bij mij helpt het dus zeker wel om zwanger te raken. Mijn gyn zei ook dat je 6 mnd lang 10% meer kans hebt. Ik hoop dat ik je heb geholpen met mijn verhaal.

9. Eliza23

Eliza23 Lid

28 okt 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van de meeste vrouwen die een HSG hebben gehad hoor ik positieve verhalen! maargoed...moet nu voor mij geen reden zijn om gelijk de slingers buiten te hangen!

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

nee dat niet direct, maar alle extra procentjes helpen wel natuurlijk. ik heb ook ovulatietesten erbij gebruikt. het resultaat is onderweg;)

11. Eliza23

Eliza23 Lid

28 okt 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik moet zeggen dat ik wel heel enthousiast wordt om na die HSG weer aan de slag te gaan! Gelukkig maar want de moed zat ergens onderin mijn schoenen! Zeker als dan blijkt dat alles goed is!

Maar gefeliciteerd hoor...lijkt me heerlijk om lekker zwanger te zijn!!!

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dank je wel. wij vinden het ook echt een wondertje hoor. Gyn viel bijna van zijn stoel toen ik vertelde dat ik weer in verwachting was. Dit is het derde kindje. Eer ik van de tweede in verwachting was, duurde veeeeeeeeeel langer, 5 jaar. Dus je kunt voor mij wel nagaan hoe ik over hsg denk als ik 2 keer na de hsg zwanger raak. Heel veel succes, ik hoop dat je gauw zwanger mag zijn.

13. Eliza23

Eliza23 Lid

28 okt 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zei gisteren nog tegen mijn man hoeveel succesverhalen ik nu hoor! Ik hoop echt dat het voor mij nu ook een succes mag zijn! Niet zwanger raken is al frustrerend genoeg...zeker als ze niets kunnen vinden!!!!

14. xxflowerxx

27 okt 2011
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Hier ook een HSG gehad. Na 1 jaar proberen en pijnlijke menstruatie allerlei onderzoeken gehad waaronder HSG maar niets uitgekomen. Nu nog een jaar proberen kans is volgens de ziekenhuis berekening erg groot dat het gaat lukken. Ik vind het ondertussen erg lang duren maar we gaan vrolijk door..
    HSG was bij mij was even pijnlijk moest echt even op m'n tanden bijten(het schijnt erg wisselend te zijn of het pijn doet) Onderzoek zelf duurde ongeveer een kwartiertje, daarna even lopen om de vloeistof eruit te laten lopen en controle foto of alle vloeistof terug kon lopen. Ik had van het ziekenhuis pijnstillers gekregen die ik van tevoren moest innemen. Na het onderzoek eigenlijk helemaal geen pijn.
    Ik ben blij te lezen dat het 6 maanden is dat je een iets hogere kans hebt. Ik dacht namelijk 3 maanden.

15. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

bij mij was de hsg zeer pijnlijk, ik zou goede pijnstillers slikken. Ik heb echt als erg pijnlijk ervaren. Vriendin van mij vond het wel meevallen....
    Ik vond de hsg veel pijnlijker dan de ivf! Maar is voor iedereen verschillend.
    Helaas heeft het bij ons geen zwangerschap opgeleverd, de ivf gelukkig wel.

16. joyce29

joyce29 Lid

8 jan 2012
    84
    36
    18
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik heb een half jaar geleden een HSG gehad, het verliep niet soepel, het gehele onderzoek duurde dik een uur, maar heel erg pijnlijk vond ik het niet, ik had van te voren wel 2 sterke pijnstillers gekregen.

Ze hebben eerst geprobeerd om de vloeistof in te spuiten met een slangetje en een ballonnetje, dat lukte niet omdat mijn baarmoeder naar achteren ligt, daarom kreeg ik daarna een vacuumpompje op mijn baarmoedermond, dat ging een stuk beter, was wel iets gevoeliger omdat het de hele tijd aan het pompen is (zuigt op je baarmoedermond).

Bij mij was de uitslag niet zo positief, tijdens de HSG bleek dat ik een afwijkende baarmoeder heb (hartvormig), mijn rechtereileider was niet toegankelijk en mijn linkereierstok liep voledig vol met de vloeistof, dit liep ook niet meer weg (heb daarna een uur buiten moeten lopen en springen, in de hoop dat het weer weg liep).

Omdat ik zo een slechte uitslag had hebben ze vorige maand een kijkoperatie uitgevoerd en daaruit bleek dat mijn eileiders en eierstokken voledig verkleeft waren, vorige week ben ik geopereerd en hebben ze de verklevingen losgesneden ( blijkbaar heb ik tien jaar geleden een eileiderontsteking gehad), bleek nogal gecompliceerd maar over de rechterkant zijn ze tevreden, over links niet want er zit nog vocht in mijn eileider dus die moet er waarschijnlijk ook nog uit. Maar al met al is er nog steeds hoop dat ik toch nog zwanger kan worden.

Zo dat was een heel verhaal, sorry moest het even kwijt. Maar waar het op neer komt de HSG is me ontzettend mee gevallen, succes.

Groetjes,

17. Eliza23

Eliza23 Lid

28 okt 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is ook een verhaal zeg...tja ik zie wel dat het ook flink tegen kan vallen! Een kennis van mij had dit ook maar werd niet geopereerd. Er werd gelijk met IVF gestart! Maar inderdaad mooi dat er hoop is op een zwangerschap. Konden ze die afwijking aan je baarmoeder niet op een echo zien???

18. irisje

irisje Actief lid

9 jan 2012
    117
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb de hsg als best pijnlijk ervaren ik had 3 dagen nadien er nog een beetje bloedverlies van. Tegen ons zeiden ze ook dat we de komende 6 maanden extra vruchtbaar waren. We hebben de hsg begin november gehad. En nu nog steeds niks. Omdat wij al ruim 2,5 jaar bezig zijn mochten we deze maand starten met iui. We hopen maar dat dit zal lukken!

19. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    heb t jaren geleden gehad. ik wist dat het pijn kon doen maar . ging er blanco heen...ik kan goed tegen pijn. uitstrijkjes inwendige onderzoeken tandarts, kan er goed tegen. tot ik dus op die koude 'tafel' lag, doos open (sorry maar zo was het) en er werd dus vloeistof ingespoten. het deed zeer...ondanks de pijnstiller die ze vooraf geven. (neem je zelf in) het duurt een kwartiertje geloof ik. maar ik zei tegen mezelf: je moet ook een bevalling uithouden dus niet zeuren en toen ging t. t is dus doorbijten maar schijnt dat t ook schoonmaakt en het gebeurt vaker dat vrouwen daarna zwanger raken...bij ons niet ondanks dat de doorgankelijkheid heel prima was...uiteindelijk bij ons ook geen p;robleem, en anderhalf jaar geleden bevallen van een pittig mannetje!

ow en daarna had ik geen last meer, ook niet een dag erna ofzo bloedverlies...ik heb de zenuwen van de uitslag als erger ervaren naderhand!;)

20. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    vergeet ik nog wat: mijn menstruatie was wel veel sneller over na deze behandeling...het brak meteen door en duurde niet meer zo slepend lang!en dit ook weer na mn bevalling.

ik kan me niets van lopen om de vloeistof eruit te laten lopen herinneren, maar ik weet wel dat bij de eerste foto de vloeistof al overal zat omdat mn eileiders zo 'schoon' waren. dat was dus al het probleem niet van niet zwanger raken (wij hebben er dus alles bij elkaar ruim 5 jaar over gedaan)

sterkte maar we zijn vrouwen en het is een goede generale voor bevallen haha!

Deel Deze Pagina