Hoi dames, Bij onze eerste heb ik geen borstvoeding gegeven omdat het simpelweg niet goed voelde en niet bij mij past. Nu ben ik in verwachting van de 2de (en laatste) en wil ik de borstvoeding toch gaan proberen! Ik wil het in ieder geval een keer geprobeerd/ meegemaakt hebben en vind nu de voordelen opwegen tegen mijn "negatieve" gevoel. Je wordt overal waar je nu mee te maken krijgt; verloskundige, kraamzorg ed. doodgegooid met de mogelijkheid om een borstvoedingscursus te volgen. Ik vraag me echter, als ik de programma's bekijk, af of dit wel echt zooo ontzettend belangrijk is. Theoretisch ben ik al behoorlijk goed ingelezen en weet ik wat er allemaal bij komt kijken/ kan gebeuren... Ik sta er ook heel nuchter in en zal niet snel gestrest raken als het niet allemaal zo vlot loopt... en al loopt het niet vlot, dan is er ook zo de nodige hulp ingeschakeld natuurlijk... Wat adviseren jullie; cursus wel of niet volgen?? En niet geheel onbelangrijk; waarom wel?
Ik ben wel naar een infoavond gegaan en ben daar blij mee. Je hoort nog even van een anders hoe een en ander precies gaat. Je wordt er nooit slechter van! Ik geef al ruim 13 maanden borstvoeding en heb nooit ergens problemen mee gehad.
Ik zou ook zeggen, als je er tijd voor hebt en er is er een bij je in de buurt, altijd gaan gezien je er nooit slechter van zal worden en je kan er enkel weer dingen van opsteken! Misschien zelfs je ervaringen delen, maar juist ook je gedachten omtrent het geven van borstvoeding bespreken. Wel moet ik daarbij zeggen dat ik niet ben geweest, dat ik wel borstvoeding gegeven heb/nog steeds geef, maar af en toe bij de oudste twee weleens gedacht heb als ik toch naar een bijeenkomst/cursus was geweest had ik misschien net iets meer geweten, was ik minder onzeker geweest en had het wellicht beter gelopen. Maar dat weet je natuurlijk nooit.
Bedankt voor jullie reacties so far! Het is hier 2 avonden van 20.00 tot 22.00 uur en dat is voor mij wel een beetje een nekkenbreker... 20.00 uur wordt al krap omdat manlief op die dag altijd wat later thuis is en daar komt bij dat ik 2 x 2 uur best veel vind, aangezien ik al vanaf 5 weken zwangerschap zo'n beetje op mijn tandvlees loop en in de ZW zit... De argumenten tot nu toe, trekken me niet echt over de streep. (wat niet wil zeggen dat ik jullie reacties niet waardeer hoor!! )
Ik zou het ook zeker doen als je de mogelijkheid hebt. Ik wilde ook naar een info-avond, maar was te laat met inschrijven en dus was er geen plek meer. Ik baalde echt! Het is uiteindelijk wel goed gekomen en ik heb 7 maanden gevoed, maar ik had het tóch wel fijn gevonden als ik al wat extra info had gehad van te voren.
Ik heb het niet gedaan (was te ver weg) maar je zal er niet slechter van worden! Miss ook gewoon hartstikke gezellig al die nieuwe mama's bij elkaar!
Ik ben naar een info avond geweest van borstvoeding natuurlijk, deze bestond uit twee delen. Ben blij dat ik deze avonden gevolgd heb, ondanks dat ik geen problemen heb gehad met borstvoeding. Ik vond het prettig om te horen wat je er precies van kon verwachten. Wat gek is en niet gek zeg maar. Waar je op moet letten en wat er allemaal mis kan gaan. Door deze info avonden ben ik wel een stuk zekerder en sterker geworden en wist ik zeker dat ik het wilde proberen. In mijn vriendenkring zijn een aantal meiden die wel gestart zijn met borstvoeden en het uiteindelijk toch hebben moeten opgeven door wat dan ook... deze meiden zijn waarschijnlijk niet goed geholpen door de kraamzorg etc.. Dat vind ik dan jammer..
Om goed geïnformeerd te zijn hoef je niet per se naar zo'n avond te gaan. Wel makkelijk, maar je kunt ook een boek lezen. Stefan Kleintjes is populair, zelf heb ik Borstvoeding geven van Adrienne de Reede-Dunselman in de kast. Geen cursus gevolgd, ook nooit gemist.
Ik had het boek van Stefan Kleintjes en Mary Broekhuizen gelezen, al voordat ik naar de info-avond ging. Ik heb daar alleen maar dingen gehoord die ik al wist. Voor mijn man vond ik het wel handig, had ie de hoogtepunten toch gehoord. Ik denk wel dat het handig is om al wat te weten over bv. Je zult toch wel te maken krijgeme onzekere / moeilijke momenten. En er worden helaas veel verkeerde adviezen gegeven, ook door mensen waarvan je zou verwachten dat je ze klakkeloos kunt geloven. Het is dus wel handig als je bepaalde dingen wel vast weet. O.a. over goed annleggen, wanneer / hoe vaak / hoe lang voeden en hoe weet je of je kind genoeg binnen krijgt. Maar of je die informatie nu krijgt uit een boek, cursus, website of forum maakt denk ik niet veel uit.
Een must niet handig ja zeker, alle feiten en fabels op een rij en veel info over aanleggen. Alle valkuilen goed uitgelicht. Ik heb er veel asn gehad polak had ik me al suf gelezen over bv. Ik ben naar een cursus van vbn geweest heb daar veel tips gekregen, op veel problemen werd uitgebreid in gegaan. En dan de ervaring van de dame die de avond gaf, was wel het meest nuttig, gewoon kleine huis tuin en keuken tips die goed werken en je zelf nooit op zou komen heerlijk reflext met thee en een koekje, heel ongedwongen. Zou zeker gaan.
Ik zou het doen. Ik heb zelf de kans niet gehad (niet eens de tijd om me in te lezen, ons ukje kwam wat te vroeg). Ik had geen idee hoe moest, gelukkig had ik veel lieve en hulpvaardige verpleging om me heen die me hielpen, en een lactatiekundige. Uiteindelijk drinkt hij fulltime aan mn borst, maar dan alleen met tepelhoedje waar hij zijn mondje omheen schuift, happen heeft hij nooit geleerd! Voor een tweede kindje ga ik zeker een cursus volgen, om te zien hoe het nou "echt" moet!
Cursus heb ik ook niet gedaan maar ben wel naar de info avond gegaan. Ben blij dat ik gegaan ben want er kwamen toch echt heel wat dingen voorbij waar ik nog niets over had gelezen.