Donderdag 12 juli hebben wij de sleuteloverdracht van onze huidige woning, maar wij hebben pas 1 oktober de overdracht van de woning die wij gekocht hebben. Wij mogen tijdelijk bij mijn schoonouders komen wonen. Echter kan ik nergens vinden wat je dan allemaal moet regelen. Ook wat betreft de post en overschrijven naar een andere gemeente. Wie kan mij helpen?
Even de gemeente en belasting dienst bellen. Ook ivm evt toeslagen die je krijgt voor de kinderen. Weet niet of je schoonouders nu mee tellen daarin? Succes met de verhuizing en het samenwonen
Post ga je 2 keer moeten regelen, misschien kun je tijdelijk alles laten toekomen in een postbus oid. Schrijf de 1e keer ook op als je merkt dat je iets vergeten was, zodat je de 2e keer makkelijker alle adressen kunt aanpassen. Voor dingen die maar 1 keer per jaar komen (belastingaangifte oid) kun je rechtstreeks het nieuwe adres geven misschien, afhankelijk van wanneer je de post verwacht. Of anders afspreken met de huidige bewoners van jouw nieuwe huis dat zij de post tijdelijk apart houden voor jou? Verder: alles in verhuisdozen en de dozen markeren met naar welke kamer ze moeten in het nieuwe huis. Hiervoor ga je opslag nodig hebben vermoed ik. 1 koffer met kleding en basisbenodigheden per persoon apart houden. Voor de kinderen ook zomerspeelgoed. Veel plezier in de nieuwe woning.
Het belangrijkste is oorkleppen kopen zodat je niet elke keer je schoonmoeder hoort. Verder gewoon alles wat je anders ook zou hebben moeten regelen als je was gaan verhuizen plus misschien nog wel opslag regelen?
Oordopjes en kalmeringsmiddel. Even serieus. Weet niet of je recht hebt op toeslagen maar vergeet niet na te gaan of deze gewoon door kunnen blijven lopen. Je woont nu immers met meer in 1 huis en geen idee of er dan naar het inkomen van alle inwoners gekeken wordt.
Belangrijk!! Even de belastingdienst bellen omdat ze je kunnen zien als toeslag partners en dit een heel groot effect kan hebben op jullir toeslagen en die van je schoonouders, alsmede de IB belasting (denk aan gederfde huur ed)
En niet vergeten! Je inboedelverzekering ! Waar staat je inboedel? Opgeslagen? Of bij je schoonouders ? Elders? Deels hier deels daar. Overleg echt hierover met je verzekeraar hoe je spullen nu verzekerd moeten worden.
Als je samen met je partner bij je schoonouders gaat wonen hou je recht op toeslagen. Aangezien je maar 1 toeslagpartner kan hebben . Toen ik met mijn kinderen bij mijn ouders woonde kreeg ik dit gewoon. Het enige is misschien als zij huurtoeslag hebben dan is het nog even de vraag
Wij hebben van afgelopen september tot eind februari bij mijn schoonouders gewoond. Hadden wel al de sleutel van t nieuwe huis dus met administratieve dingen kan ik je niet helpen. Wil je wel veel sterkte toewensen. Hoe leuk je schoonouders ook zijn( mijne zijn echt fantastisch) je gaat irritaties krijgen. Dus probeer dingen in huis goed te regelen financieel, huishouden, boodschappen, tijden van t douchen, eten komen etc. Hier heel goed gehad bij schoonouders maar zooo blij dat ik er weg kon..
Allemaal bedankt voor de tips. We gaan 7 juli richting mijn schoonouders en we hopen voor de verjaardag van Mia in ons nieuwe huis te zitten. Mijn schoonouders hebben een koopwoning, dus gelukkig geen problemen met huurtoeslag. Opslag hebben we geregeld inclusief verzekering, maar waarschijnlijk kan daar niet alles naartoe en doen we ook wat dozen bij mijn ouders op zolder. Ik zal dan even navragen hoe het zit met verzekering. Nog meer tips zijn welkom. @zonnetje2015 het is dan wel handig om even met mijn schoonouders en schoonzusje (die er nog bij in woont) even wat afspraken op een rij te zetten.
Ik zou alvast alternatieve woonruimte regelen... Zonder gekheid: Wij hebben het ooit ook geprobeerd, met de beste intenties. En de relatie met schoonouders was altijd gewoon prima. En na een week of twee gaf mijn schoonmoeder aan dat ze het niet meer trok en of we konden vertrekken. Nou had ik het zelf na een dag of twee al helemaal gehad, dus wij hebben toen tijdelijk iets gehuurd. Het was wel jammer dat al ons meubilair al naar het buitenland was verhuisd inmiddels en we dus voor vier maanden ofzo alle noodzakelijke spullen opnieuw moesten kopen. Dus wees voorbereid...
Laat je inschrijven in de basisregistratie personen bij de gemeente op het adres van je ouders, ook bij een tijdelijk verblijf moet dat (langer dan 3 maanden, dacht ik). Instanties als de belastingdienst hebben dan ook automatisch je juiste adres.
Ik vond het ook heftig, wij woonden 2weken bij mijn ouders en ik vond het geen succes. Gelukkig waren het twee weken gewoon werken en schilderen in het nieuwe huis dus we zagen elkaar niet teveel maar zelfs dan. Administratief hebben wij niks hoeven regelen omdat het zo kort was, maar ik zou idd goede afspraken maken over hoe en wat en ook tijd inplannen om te gaan zitten om die afspraken te evalueren als jullie er eenmaal zijn.
Wat al is aangegeven maak goede afspraken van te voren. Mijn schoonouders waren fantastische mensen maar er bij inwonen is echt wel andere koek. En dan hadden wij nog geen kinderen dus de automatische bemoeienis ging naar ons en niet naar onze opvoeding. Maar als er wel al kinderen waren geweest was dit zonder twijfel gebeurd. Verder stonden onze spullen in de opslag en moesten we de post en gemeentelijke registratie regelen. Toeslagen e.d. hadden we niet dus daar kan ik ook niets over zeggen. Eigenlijk doe je 't zelfde als met een verhuizing alleen trek je bij andere mensen in.