Tandje? En heeft dentinox toegevoegde waarde als je al paracetamol hebt gegeven?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Janna, Sep 10, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

De titel zegt het eigenlijk al.

Mijn dochter heeft vannacht uren liggen krijsen. Echt verschrikkelijk. Om 2 uur vond ik dat nog zielig voor mezelf, in verband met mijn eigen slaap, maar om 4 uur was ik daar wel overheen en kon ik wel huilen omdat ze zo duidelijk aan het krijsen was van de pijn, terwijl ze doodmoe was en we niks voor haar konden doen... :(

We hebben het vermoeden dat het misschien door een tandje komt, maar misschien ook niet:

Wel omdat:
    - we wat gespannen tandvlees zien in haar bovenkaak en in ieder geval aan één kant naast haar voortandjes iets dachten te zien zitten... (ze liet ons niet echt toe goed te kijken, we waren slaperig en 't was ook donker vannacht...)
    - we niet weten waarom ze anders zo zou huilen.

Niet omdat:
    - we de afgelopen dagen helemaal geen extra gekwijl op hebben gemerkt;
    - ze wel heel graag haar speen wil en dat wilde ze bij haar vorige tandjes juist absoluut niet!
    - we haar vannacht 2x (!) paracetamol hebben gegeven (2e keer op aanraden van hap), maar ze nog steeds krijste van de pijn. Bij de vorige tandjes was ze meestal na een tijdje wel te troosten, evt. met wat gengigel, en als we paracetamol gaven, sliep ze daarna ook echt de hele nacht door.

Ze is wel alert, in de zin dat ze op ons reageert, maar ze is heel hangerig en stilletjes. Al kan dat natuurlijk ook door de moeheid komen, want zij zal 'm ook wel voelen zitten! ;)

Iemand een idee wat het anders zou kunnen zijn dan het tandje?

Als paracetamol de pijn niet lijkt te verdoven, heeft het dan nog zin om dentinox te geven?

2. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Het zouden tandjes kunnen zijn, en dentinox helpt maar 10 minuten of zo. Ik gad het meestal samen met de paracetamol, zodat het in iedergeval iets minder zeer deed terwijl de paracetamol inwerkte.

Maargoed ik heb hier de ervaring met mijn zoontje dat als hij niet stil te krijgen was snachts, hij oorontsteking had. Hij had er dan wel al een paar dagen verhoging van of koorts.

Want bij tandjes sliep hij wel weer goed als de paracetamol zijn werk deed.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat deed ik idd ook: dentinox erop en tegelijk paracetamol geven. Tegen de tijd dat de dentinox niks meer deed, werkte de paracetamol dan een beetje.
    Hier enorme drama's gehad met de tanden en kiezen, maar dat ging vaak gepaard met oorontsteking. Een enkele paracetamol hielp dan niet, dan moest er echt een spiegel opgebouwd worden in haar bloed, en dat deden we dan door dus 3 keer per dag paracetamol te geven.
    Als je twijfelt, zou je even langs je huisarts kunnen gaan om te kijken of er bijvoorbeeld niets met de oortjes is.

4. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Ik deed altijd eerst dentinox op het tandvlees (helpt/verdooft meteen) en gaf ze dan een paracetamol. Tegen de tijd dat de dentinox niet meer hielp begon de paracetamol te werken.

5. Janna

Janna Fanatiek lid

Bedankt voor jullie reacties!

Het idee van dentinox tijdens het inwerken van de paracetamol had ik nog niet aan gedacht! Dat is wel een goede!

Als er iets met de oortjes is, kun je daar dan iets aan doen?

Ik ben vanochtend bij de ha geweest, maar die kon niet zien of er iets met de oortjes was, omdat er blijkbaar te veel oorsmeer voor het trommelvlies zat. :( Zij vindt dat we het nog even moeten aankijken en als het eind van de week nog zo is, dan gaat ze uit van een oorontsteking en krijgen we ab.

Maar als "aankijken" betekent dat we nog drie zulke nachten als vannacht krijgen... tja, daar zit ik niet echt op te wachten. Ik vind het zo zielig voor m'n dochter, echt hartverscheurend, en bovendien moeten we zelf gewoon werken, dus dat trekken we op een gegeven moment ook niet meer. Vandaar dat ik aan het kijken ben ik of ik andere dingen kan bedenken om de pijn voor mijn dochter te verminderen.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Bij oorontsteking geven ze sowieso niet direct AB. Altijd eerst kijken of het vanzelf wegtrekt. Gebeurt dat niet, dan krijg je dus alsnog AB.
    Je wilt ook niet te snel AB, want als ze het te vaak krijgen, kunnen ze er immuun voor worden en als je dan echt hele vervelende dingen hebt waar je AB voor nodig hebt, zit je daar niet op te wachten :(

Die oorsmeer zou idd wel een aanwijzing kunnen zijn voor oorontsteking, dus wat je dan kunt doen, is elke 8 uur paracetamol. Verder hoofdeinde van het bedje ophogen en dan kun je weinig anders dan het uitzingen :(

7. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    ik zou nog even bij de apotheek neusdruppeltjes halen en oordruppels.
    voordat ze gaat slapen hoofdeinde al stukje omhoog en pcm geven en neusspray.
    vannacht als ze wakker wordt weer neusspray, pcm en dan de druppeltjes in haar oren doen. dit helpt goed als het oorpijn is.
    als er etter uit haar oortje komt (loopoor) dan de druppels niet meer geven.
    beterschap voor je meisje

8. Janna

Janna Fanatiek lid

Hoofdeinde hebben we vannacht al omhoog gezet, ook op aanraden van de hap. En ook met neusdruppels zijn we al begonnen. Oordruppels nog niet, dus daar ga ik dan zo even voor naar de apotheek. Dan neem ik meteen dentinox mee.

Ondertussen heeft ze ook koorts. Ze heeft wel wat gegeten. (Ik heb haar pap gegeven i.p.v. brood, vanwege het vocht, en een beetje peer.)

@Rozemarijke: Het is trouwens niet waar dat je immuun kunt worden voor ab. Wat er kan gebeuren is dat een bacterie-stam immuun wordt voor de ab. In dat geval werkt de ab bij geen enkele patiënt, die met die resistente stam geïnfecteerd is. Het advies om niet te snel ab te geven is dus bedoeld om de bevolking als geheel te beschermen tegen resistente ziekteverwekkers; niet om direct de desbetreffende patiënt te beschermen. (Wat overigens niet wil zeggen dat het slecht advies is en ik mijn dochter vol wil proppen met ab!)

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik weet wat ik wilde weten.

Share This Page