graag advies! Per direct van borst naar fles

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door heppiedepeppie, 19 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je moet je niet schuldig voelen hoor, daar heb je niets aan!

Je doet wat je aankunt. Punt uit.

Wat het kolven betreft: dat is een stuk minder pijnlijk als je de kolftrechter eerst goed warm maakt onder de warme kraan (voordeel is dat door de warmte de melk er ook makkelijker uitkomt).

Ben het niet eens met je kinderarts: een week is echt te kort om geschil te zien, zeker als nog niet echt zeker is wat de allergenen zijn. En al helemaal als er ook sprake is van reflux, allergie en reflux kunnen elkaar versterken, en als een reflux goed aangepakt is is een dieet soms minder nodig. Terwijl aan de andere kant bij een dieet de reflux soms minder wordt...lastig maar heel veel dingen hangen samen.

Ik hoop dat Zogelukkig nog even reageert, want die weet vrij veel over het omhoog komen van moedermelk VS ander eten.

2. Krekeltje

Krekeltje Niet meer actief

Ja en schijnbaar wordt sommige reflux veroorzaakt door kma

3. Krekeltje

Je borsten masseren onder een warme douche helpt ook tegen stuwing. Wist je dat al?

4. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

@ Krekeltje
    :D

5. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    jah, ik leg nu op advies van de lactatiekundige (in het ziekenhuis) een luier met heet water op mijn borst (zeker als er echt knobbels inzitten) en dat werkt heel goed!

Zo maar weer even kolven, dan de fles en dan naar bed :)

6. Partyrocker

Ja.. maandverbandje in de vriezer werkt ook goed en witte koolbladeren ook. Ik deed toen ik stopte afkolven. En afkoelen hahaha.

7. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Als eerst even reactie op dnize: mijn kraamvezorgster raadde koeelen juist erg af. Helpt wel tegen de pijn maar kan borstonsteking veroorzaken... Geen aanval, maar misschien tip voor ts ;).

Over een schema, vind ten eerste dat hij ook erg weinig krijgt. Zat, en zit hier op 150+5 en dat 6x. Cb vindt ook dat we naar 180+6 moeten en dan 5x, maar waarom zou ik. Heb een spugertje en het is net minder, dus zie niet in waarom.ik dat zou doen. Heb jij weinig aan, maar even om te zeggen volg je gevoel. Denk dat het lijkt dat hij veel aankomt omdat hij minder poept, dat weegt natuurlijk ook mee. Wij hadden hier na overstap van bv naar fv met 5 weken ook best even moeite net het vinden van een ritme. Wat we hebben gedaan en nu nog doen is de laatste fles op een vast tijdstip zetten. Wij hebben gekozen voor 23.00 uur. Hij kreeg dus 6 flessen ( vind 5 echt weinig hoor) en het dag schema werd gebouwd op hoe laat hij in de nacht kwam. Dus 23.00, toen vaak 3 uur in het begin, dan 7, 11, 15, 7 en 23. Op een gegeven moment ging hij steeds langer slapen na 23.00 en schoof ik op de dag zo in dat we op 23.00 uitkwamen. Ik lette echt niet op een kwartier hoor, maar bij wijze varn. Hij zit nu nog op 6 flessen en slaapt van 23.00 tot tussen half 6 en half 7. Daar bouw ik evengoed op door. Heb een keer geprobeerd om rond 10 een kleinere fles geven om beter in te schuiven, mar toen kwan hij snachts ineens weer om 3.30, dus hij heeft die opbouw overdag echt nodig om snachts lekker te slapen. Hoop dat je er iets aan hebt, succes!

8. Partyrocker

Haha vat t ook niet op als een aanval hoor. Dat wist ik alleen niet. tnx dan weet ik dat ook voor de toekomst

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze heeft Raynauds. Als je dan gaat koelen dan ga je echt door de grond. Goed warm houden, vermindert de pijn bij Raynauds. En voorkomt blokkades.

10. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    bedankt voor jullie adviezen!! Het koelen werkt idd bij mij niet! Warmte daarentegen wel!

Ik ga dinsdag direct naar het CB om te wegen en te meten, en dan bel ik gewoon even met het CB (je kunt het nl niet vragen bij het inloopuurtje, dat is puur om te wegen) om te vragen of ik kan ophogen. Ik heb ook besloten dat we hem gewoon geven wat hij vraagt, dus ik heb altijd klaar staan voor een 6e voeding per dag. (ik maak iedere avond zo'n torentje met voeding klaar voor een hele dag, maak nu dus 6 porties).
    Ik denk dat de verwarring is ontstaan in het ziekenhuis onder de verpleegkundigen.

Lucas heeft daar de eerste nacht en dag zoveel geslapen om te in halen, dat ze die dagen maar op 5 voedingen uit kwamen. Hij kreeg nl daarvoor altijd 6x de borst van mij. Op zich komt hij nu prima uit met 5 voedingen maar de hoeveelheid is weinig. Eigenlijk moest ik 135 klaarmaken (120/4) en er dan nog 15 uitgooien. Nou dat doe ik niet, die 15 ml krijgt ie sowieso gewoon erbij.

Vraag me nl ook af of hij wat langer door zou slapen als we hem meer zouden geven. Nu had hij gisterenavond om 19.45 uur zijn laatste voeding, ging om 21 uur slapen en meldde zich vannacht weer om 2.00 uur. Niet erg hoor, maar ik wil gaan proberen om die laatste voeding naar 23 uur te trekken zodat hij langer gaat doorslapen.

Ik heb alleen nog niet echt een idee hoe ik dat moet aanpakken. Hij heeft vandaag deze tijden:
    2.00 / 6.00 / 9.45 /
    en ik hoop dan nog te krijgen vandaag:
    14.00 / 18.00 / 22.00

Is natuurlijk bij benadering maar dit wil ik een beetje gaan proberen te doen (afhankelijk natuurlijk van de eerste voeding 's morgens...)

11. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    overigens heeft Lucas net om 9.45 uur een fles gehad en werd net huilend wakker....mijn moeder is nu hier en die zei net ook dat hij gewoon zichtbaar honger heeft....

Dus ik denk dat ik hem gewoon 5x150/5 ga geven hoor! Hij weegt ruim 4,5 kilo dan mag dat toch gewoon? En dan bel ik maandag wel even naar het CB om te kijken wat zei zeggen.
    Ik kan de KA hiervoor toch niet bellen....

12. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik wilde net reageren, ik vind 135 ook echt te weinig, daar trekt hij het nooit 4 uur op. Lijkt me goed om naar 150+5 te gaan, en dan 5 of 6 flessen, net waar hij om vraagt. Ik heb nu dit schema, heeft tijd gekost, heb zoontje laten bepalen maar hier doet hij het prima op...

23.00
    06.00
    09.30
    12.30
    16.00
    19.30

In iedere fles 1 schep Friso Extra, in de laatste 2 scheppen....

Misschien heb je er wat aan. Denk ook dat als je zoals je schrijft de laatste fles om 23 doet je eerder van de nacht af ben. Bij ons was het eerst 3 uur, toen kwart over 3 en zo verder. Nu was het vanmorgen half 7 :)

13. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Bedankt voor je reactie! Jah we gaan hem meer geven. We hebben hem net nog een beetje gegeven na 1,5 uur (hij had toen 120/4 op) en hebben hem net nog 60/2 bijgegeven, dit dronk hij heel gulzig op! Nu slaapt hij weer lekker.
    Ik ga hem ook een beetje laten leiden hoe het schema eruit komt te zien, ik probeer het gewoon een klein beetje te sturen....

14. Purk

Purk Niet meer actief

Sluit me aan bij sallie, gewoon ophogen, tuurlijk is overleg goed, maar jij bent zijn mama en jij hebt heel goed door waar zijn behoeftes liggen! Hij hoeft niet onnodig honger te hebben

15. Krekeltje

Nee, als hij honger heeft, moet je hem gewoon een fles geven. Zeker tot je advies hebt van het CB.
    Dan kan je nog altijd kijken wat zij zeggen, bijv door voeding te geven voor hongerige kindjes ofzo.

16. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    hij heeft vandaag ook 1 fles meer gehad.
    Voeding voor hongerige kindjes mag denk ik niet ivm zijn KMA. We gebruiken nu Pepti, maar ik heb ook wel eens gehoord dat dit snel verteerd omdat het 'dunne' melk is?? En dat kindjes daarom sneller trek hebben??
    Ik heb hier wel nutriton maar de KA wilde dat liever niet gebruiken als het niet nodig was. En volgens mij is dat ook niet dat baby;s zich daar voller van voelen of wel?

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat, krijgt hij alleen maar gewone pepti?
    Nou dan had je dieet echt genoeg moeten zijn...ik kreeg de indruk uit wat je vertelde dat hij op iets veel sterkers zat zoals Nutramigen ofzo! Denk dat dan eerder betere refluxbehandeling voor tevredener kind zorgt en niet zozeer de voeding!

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hoi!

Wat vervelend dat je zoontje opgenomen is geweest en last heeft van KMA en verborgen reflux.

Ik kom nooit in deze sectie, maar iemand vroeg mij hier even langs te komen. Als ik je kan helpen, graag, maar ik weet niet of dat gewenst is.

Je geeft nu kv. Ben je daar tevreden over of zou je diep in je hartje je kindje terug willen aan de borst? Dat kan namelijk gewoon met KMA; je geeft namelijk moedermelk en geen koemelk. Je hebt nu maar een kleine week melk en melksporen uit je dieet gehaald, dat is te kort om schoon te zijn. Als je kindje echt een grondige KMA heeft, moet je langer elimineren, zegge minimaal 2 weken, liefst 3 om goed resultaat te zien.
    Ik had je al eerder geadviseerd om naar een bv-vriendelijke dietist te gaan. Die had je kunnen helpen hoe te elimineren.

Je hebt een erg onrustige baby lees ik overal. Die onrust hoeft niet alleen door KMA te komen. Hij heeft ook verborgen reflux, die zorgt ook voor onrust. Mijn zoontje had ook v.reflux (en nog wat andere dingetjes) maar had geen KMA. Onrust kan je aanpakken door rust en regelmaat toe te passen, je baby tegen je aan te houden en lekker te masseren en/of naar de osteopaat te gaan.
    En vooral te ontspannen als moeder; laat de boel de boel en rust goed uit. Je bent nog maar een paar weken geleden bevallen hè; voor ontzwangeren staat minimaal 9 maanden!

Mag ik vragen hoe de kinderarts de KMA heeft geconstateerd? Ik snap het advies niet om te stoppen met de borstvoeding en over te stappen op.... koemelk. Want daarvan is de Pepti nog steeds gemaakt. Moedermelk kan helemaal vrij zijn van koemelkeiwit en dan is dat de zuiverste melk die je kan geven natuurlijk!

Mijn zoontje had zeer ernstige verborgen reflux die bij 4,5 maand resulteerde in een slokdarmontsteking. Toch ben ik altijd blijven voeden. Dat kan gewoon. Sommige ka-en vinden van niet. Ik had er eerst ook zo eentje en die heb ik weggestuurd, dat was heel makkelijk voor mij. De tweede -borstvoedingvriendelijke- ka keek mee hoe mijn kindje dronk en toen hebben we een paar kleine aanpassingen gedaan.

Maar wsl is dit allemaal achteraf gepraat, want wil je je kindje wel terug aan de borst? Zo niet, dan niet; je moet doen waar jij en je kindje het beste door voelen en op doen.

Verder weet ik niks van schema's en kunstvoedinghoeveelheden. Sterkte met afbouwen, zorg dat je dat niet te snel en wel goed doet. Wat je kolft (indien km-vrij) kan je nog gewoon aan je baby geven; goede antistoffen zijn nooit weg!

Succes met alles, ontspan en vergeet niet te genieten van je baby!;)

19. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    @zogelukkig:
    bedankt voor je reactie!
    De beslissing om te stoppen met BV is wel van mezelf uit gekomen. Het is geen advies geweest van de KA, echter heeft hij na het horen van mijn verhaal, me geadviseerd Lucas in het ziekenhuis Pepti te laten drinken en dat ik thuis goed zou nadenken over wat ik zou willen met de BV. Omdat ik er helemaal klaar mee was, geestelijk maar ook lichamelijk (klachten rondom de BV), hebben mijn man en ik besloten dat ik zou stoppen en de KA was het daarmee eens.

We gaan met Lucas al naar een osteopaat, die voelde direct dat zijn schouders/armen en handjes erg gespannen zijn. Lucas vind het bijv. ook erg vervelend als we bovenkleding moeten uit en aantrekken. Ook heeft hij zijn handjes bijna altijd gespannen in vuistjes en die krijg je op dat moment echt niet open! De laatste dagen ontspant hij deze steeds meer merken we.
    Ook ligt hij 's nachts in een puckababy, al vanaf de 2e week. Slaapt hij hier niet in, dan maait hij de dekens in 5 min van zich af en slaat hij zichzelf steeds wakker....in het begin vond hij het niet leuk, nu gaat het steeds beter.

De constatering of het echt KMA is, kan een KA nog niet geven. Dit kan pas zeker na een provocatietest, deze moeten we over 3 maanden komen doen in het ziekenhuis.

Maar alle klachten die Lucas had, verminderde sterk nadat hij Pepti ging drinken. Ze hebben hem 3 nachten en 4 dagen geobserveerd en hij ging dagelijks zienderogen vooruit.

Nu merken wij thuis dat hij nog steeds af en toe flinke krampjes heeft, gisterenavond ook weer. Dan huilt hij toch nog wel anderhalf uur aan één stuk. Maar hij oogt zoveel tevredener, hij lacht, hij speelt, het is gewoon een ander kindje....
    Genieten doen we absoluut!!!!

Wij zijn op de adviezen in het ziekenhuis afgegaan, of het echt KMA is weten wij ook niet, maar als ze dat in het ziekenhuis denken, ga ik niet zeggen dat dat niet zo is. Zij hebben ons deze adviezen gegeven en we merken verbetering, dus zijn we blij!
    De BV ben ik aan het afbouwen, ik kolf nu. De melk bewaar ik niet aangezien ik niet meer op het KMA-dieet zit. Dat vind ik wel jammer, maar het is niet anders....

Gisterenavond merkten we trouwens nog iets anders:
    Tijdens het huilen hebben we even gekeken of hij niet toevallig een volle luier had. We zagen toen dat als hij hard huilde, hij boven zijn piemeltje een bult had zitten aan de linkerkant. Nu is mijn man in jan. 2011 geopereerd aan een dubbele liesbreuk en ik moet zeggen dat het daar wel een beetje op leek. Als hij niet huilt is het niet echt zichtbaar, maar bij huilen wordt het dus echt een flinke verdikking....ik kijk er vandaag nog even een paar keer goed naar en anders bel ik morgen de HA.

Hopelijk niet want dan moeten we straks weer naar het zkh. Voel me daar ook erg vervelend bij, want het lijkt wel alsof er steeds iets is. Ben dan bang dat mensen dadelijk denken dat wij ons aanstellen of over onszelf afroepen of zo. Terwijl we alleen maar willen genieten van ons manneke, want het is zo'n ontzettende scheet!

Als laatste nog een vraagje over de voeding:
    Hij krijgt nu van ons 5x150/5 maar we merken dat hij 5 flessen nog niet goed verdeeld krijgt over de dag, omdat hij 's nachts nog komt. Hij heeft dus eigenlijk 6 flessen nodig. Moeten we dan 5x165 ml delen door 6 flessen? Of kunnen we dan beter terug gaan naar 6x120/4 ?? Hij drinkt de 165 ml overigens prima, alleen vanmorgen liet hij 25 ml staan.

Zal hier even een foto bijvoegen (hij staat hier wel compleet onder de uitslag, ook iets waarvan de KA zei dat dat bij de KMA hoort overigens)
    Bekijk bijlage 216968

20. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    overigens twijfelden ze in het ziekenhuis over reflux....eerst dachten ze van wel, toen weer niet, daarom hebben ze ook zo gestoeid met wel/geen nutriton.
    Heb hem wel in huis maar we gebruiken hem dus nu niet.

Zijn matrasje staat wel omhoog en na het drinken moeten we min. 15 minuten hem rechtop laten zitten. Medicijnen of zo heeft hij niet. Wel vinden we dat hij nog veel slikt en nu met de FV geeft hij ook wel steeds best wel wat mondjes terug.

Deel Deze Pagina