graag advies! Per direct van borst naar fles

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door heppiedepeppie, 19 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Volgens mij wel want hij is al zo vaak door een arts onderzocht! Wat ik me kan herinneren is dat hij in de kraamweek ook onderzocht is door mijn huisarts bij het huisbezoek en zij heeft daar nog naar gevoeld volgens mij...

Nee dat is inderdaad niet zijn lies...maar mijn man is vorig jaar toevallig aan een dubbele liesbreuk geopereerd en die had op precies dezelfde plek ook verdikkingen zitten ;) het hoeft dus niet altijd in de lies te zijn!

2. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    nog ff vraagje over flessen schoonmaken...
    Ik heb Dr Brown flessen (smalle hals, 240ml). Hoe maak ik deze het beste schoon? Ik steriliseer ze na iedere keer drinken in de magnetron steralisator. Maar er blijft altijd zo'n vettig laagje achter (zeker op die ventiel die in de fles hangt.) Kan ik dit ook een keer met gewoon afwasmiddel schoonmaken??
    En de spenen doe ik daar ook altijd in, dat mag toch wel??

3. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Je hoeft niet na iedere keer drinken te steriliseren hoor. Gewoon na het drinken goed uitspoelen en op een rekje of schone theedoek te drogen zetten, en dan gewoon 1 keer per dag steriliseren.

Steriliseren is trouwens ook geen schoonmaken, idd blijft er dan snel zo'n vettig laagje achter. Gewoon regelmatig met afwasmiddel even schoonmaken (en heeeel goed uitspoelen natuurlijk ;)). Ze mogen zelfs in de vaatwasser.

4. Krekeltje

Krekeltje Niet meer actief

Nutriton = johannesbroodpitmeel (jhbpm) en dat kan wel een voldaner gevoel geven. De reden dat je ka er voorzichtig mee is, is omdat kindjes er gevoelig op kunnen reageren. Vooral als ze bijv kma hebben. Althans dat heb ik gehoord.

Liesbreuk: ik zie wel een verdikking idd, maar geen verstand van. Ik dacht ook even, zijn de balletjes wel ingedaald, maar daar is al naar gekeken. Een liesbreuk kan niet lang wachten wel?

Berg: jij hebt ook fotos van berg erop, en ik herken het van mijn dochter. Ik denk wel dat het berg is.

Bedje omhoog: rechtop houden is inderdaad effectiever, maar het bedje schuin zetten kan wel helpen. Niet altijd voldoende. mijn dochter heeft ook reflux en alleen schuin zetten was niet genoeg. Een draagdoek is wel heel fijn vond ik. En stokke heeft een bepaald wipstoelje wat me ook wel handig leek hiervoor. De bounce 'n sleep.

CB: wat een waardeloos buro!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik had ook een sectio en Raynauds. Reden genoeg om jeslap te voelen inderdaad. Maar ik had een heel lieve schoonmoeder die de eerste zes weken de Hele huishouding deed, ik hoefde alleen maar aan mezelf en de baby te denken.
    En ik voelde me juist stukken beter zonder zuivel, was ook al nooit een zuivelfan, maar mij was wijsgemaakt dat het zo goed voor me was...

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Flessen: elke dag afwassen, in sop of vaatwasser, echt met wasmiddel. Die vetlaag kan ranzig worden als je 'm niet weghaalt.

7. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    wat lief van je schoonmoeder!! En fijn dat je je op dat moment lekker kon focussen op je kindje!

Wat betreft het schoonmaken, fijn dat ik het nu weet, want ik deed het alleen in de steralisator, maar dan blijft er een vettig laagje.

Lucas vandaag gewogen op het CB, niet gemeten. Maar zijn gewicht was goed, hij weegt nu 4685 gram en is morgen 6 weken oud. Dus dat was netjes.
    Heb het nog even gehad over het eventueel toevoegen van jbpm. Lucas heeft vanmiddag een fles gedronken van 120/4. Hij dronk deze in 15 minuten leeg (maar de tijd voor boeren moet daar nog vanaf). Ik zet hem na het drinken altijd rechtop en toen kwamen er drie volle monden melk achter elkaar uit. Daarna begon hij ook flink te huilen....
    Op het CB zei ze dat ik het wel mocht proberen om een schepje aan een fles toe te voegen.
    Maar ik ben er een beetje huiverig voor, want Lucas heeft nu bijna geen krampjes meer en deze heeft hij extreem veel gehad. Als ik nu het jbpm toevoeg ben ik bang dat hij daar weer krampjes van krijgt....zou ik het kunnen proberen?
    Ik las op de pak dat je 1-2 schepjes per fles mag doen. Als ik nu 1 schepje doe, dan is het iets dikker maar ook weer niet té dik. Alleen heb ik voor mijn dr brown flessen nu alleen maar speen 1. En dat is misschien te klein...

Wat denken jullie?

8. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Veel problemen die jij hebt komen me erg bekend voor! Als je de fles iets eerder en heter klaarmaakt en je laat het even staan met schepje jbpm dikt het wat meer in dan wanneer je het meteen geeft. Hier friso comfort, daar zit het ook in. Heb een keer gehad dat hij snachts kwam en ineen weer diep sliep toen de fles klaar was. Maar weer gaan liggen en toen kwam hij 1,5 uur later, het leek wel pap zo dik... Ennuh hoe bevalt die dr brown fles? Henlb nu difrax s, maar blijft veel boeren en winden. En waar kan je die kopen?

9. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik vind de dr.brown fles echt super!!! Op aanraden van de verpleegkundigen van het ziekenhuis hebben we deze gekocht. De difrax S werd ook genoemd hoor, dus die is ook prima!
    Ik heb zelf de fles met de smalle hals/speen. Lucas kon nl de avent flessen niet goed vacuum zuigen.
    Met deze flessen drinkt hij super, zuigt goed vacuum en heel echt bijna geen last meer van krampjes, terwijl hij dat heel erg had (maar dat was ook wel van mijn BV en de KMA...).
    Ik heb deze flessen bij de Prenatal gekocht in Arnhem, maar normaal hebben ze daar alleen de brede hals fles van dr brown. Ze hadden er nu toevallig 2 staan.
    Waar ik ook regelmatig heen ga, maar dat is ook in Arnhem, is schatteboutjes. Zij hebben alles van Dr. Brown, ook losse spenen, de brede en de smalle flessen, de sterilisator enz. Je kunt het ook online bestellen, moet je ff googlen op schatteboutjes!

De flessen zijn rond de 10 euro per stuk en het ventiel in de fles zorgt voor minder boeren, krampjes enz. Ik ben heel tevreden in ieder geval! :)

10. adi

adi Niet meer actief

Dr brown fles is echt super idd! Maar niet echt geschikt voor pap of jbpm, dat komt niet goed door die (anti)luchbuis.

Ik was ook huiverig voor jbpm, mijn zoon kreeg daar vreselijke kramp van. Wat hier hielp was:
    - baby zowat in de zithouding houden tijdens het voeden;
    - op de helft stoppen (niet ineens, maar de fles steeds krommer houden dat de melkstroom afneemt en dan even pauzeren);
    - laten boeren en 5min rechtop houden;
    - de rest geven en daarna een half uur rechtop houden.

En hoe schuin heb je het bedje staan? Hier ging het pas goed toen we 4 dikke boeken onder elke bedpoot hadden gezet. Hoofdzijde staat hier ong 40cm omhoog.

11. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik heb nu twee grote dikke mappen onder zijn matras liggen maar mijn broer komt dit weekend, is timmerman en heeft een plaat gemaakt die oploopt van 0-12 cm in totaal. Dus dan ligt hij aardig schuin.

Goede tip dat de Dr. Brown flessen niet werken met de nutriton. Ik heb het vandaag nog niet gebruikt, wil toch even aankijken hoe het zonder blijft gaan. De flessen van vanmiddag/ vanavond gingen weer goed. Ik laat Lucas ook erg recht zitten. Als ik de fles halverwege er even uithaal, zet hij het op een schreeuwen, dan is meneer boos hahaha.
    Hij laat trouwens wel echt harde boeren zeg, dat deed hij met borstvoeding nooit :)

Morgen 8 uur naar de huisarts voor zijn mogelijke liesbreuk, ben beniewud!
    Heb net nog een nieuwe foto gemaakt, deze is toch wel echt overduidelijk lijkt me. Ik dacht ineens dat ik veel foto;s moest maken, want als hij morgen niet huilt bij de dokter dan zie je er niks van....

Bekijk bijlage 217817

12. Krekeltje

Krekeltje Niet meer actief

Jeetje wat een verdikking!! Hoe was het bij de huisarts???
    Jhbpm kan niet door een gewone speen. Ik heb avent, en dan hebben we de 1-2-3 speen. Maar ik weet niet hoe dit is met de dr brown fles, sorry.

13. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    de huisarts kon niets zien of voelen dus ik was blij dat ik foto's gemaakt had, want daarop zei ze dat ze inderdaad dacht dat het een breuk is.
    Omdat ik 17 febr. naar de KA moet voor de controle op de voeding voor KMA en reflux, ging ze vragen of het dan samen kon met die afspraak. Maar ik twijfel zelf of we zo lang moeten wachten.

Hij heeft vanmiddag ineens uit het niets weer anderhalf uur echt hard gehuild, zoals hij deed voordat we van voeding veranderde en hij opgenomen was.....daar schrok ik een beetje van omdat hij dat al anderhalve week niet meer gedaan had. Dus ik was bang dat het met de liesbreuk te maken had. Maar ik wil weer niet zo'n zeur bij de huisarts zijn. Voel me zo snel een overbezorgd mens als ik WEER moet gaan bellen naar de huisarts of ziekenhuis....maar ja het is wel mijn mannetje!
    Ik had opnames gemaakt met mijn mobiel van het huilen alleen zit er op de een of andere rare manier geen geluid bij....

Heeft iemand overigens nog tips tegen borstontsteking? Ik ben dus per direct gestopt met BV en kolf nu af. Nog 3x per dag maar nu heb ik me toch een knoeperd van een schijf in mijn borst zitten en ik krijg hem niet weggekolft! Heb er al een warmtekompress op gehad maar dat helpt niet en hij gaat zeer doen! Ik ben zo bang dat het een ontsteking wordt en dat wil ik echt niet want ik heb begrepen dat je daar echt ziek van kunt worden....

14. adi

adi Niet meer actief

Hoe was de bult tijdens het huilen?

Jij bent echt geen zeur, want toen de kinderchirurg bij ons liesbreuk constateerde, kregen we een heel protocool over hoe te handelen als hij huilt en als de bult weer zichtbaar wordt.

15. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    net zo dik als op de foto of nog dikker, zeker als hij echt hard huilt...

Ik twijfel dus ook of ik wel moet wachten tot 17 febr. Ik moet zelf naar het ziekenhuis bellen morgen om te vragen of de afspraak gecombineerd kan worden. Misschien moet ik even overleggen of ik toch niet eerder kan komen...

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als hij weer zo huilt, ga je gewoon een keer naar de hap. Ik vind dat je afgewimpeld wordt door ha en cb en ass-kinderarts, bah, laat die mensen toch eens 1 lijn trekken!

17. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Hij huilt sowieso altijd een 10 minuutjes na iedere fles. Of dat nou van mopperen is omdat hij nog meer wil, of dat dat toch wat reflux klachten zijn weet ik niet zeker...

We hebben het directe nummer van de mediumcare van het ziekenhuis, dus als ik het echt te gek vind bel ik daar gewoon weer heen. Daar heb ik vorige week ook naar gebeld toen Lucas opgenomen werd.

Je wordt vaak door al deze mensen gezien als overbezorgd of als zeur, tenminste zo voelt dat voor mij. Maar telkens als ik belde of naar de HA ging was er ook echt wat....

Wij worden hier nu ook een beetje onzeker, want die anderhalf uur dat hij huilde vanmiddag, is dat dan omdat hij pijn aan zijn breuk heeft of is dat gewoon een jengel uur....ik heb de filmpjes op mijn computer gezet, helaas geen geluid erbij (weet niet hoe dat komt).

Net nog een keer gekolft maar er komt echt niks meer uit mijn borst....probeer het vanavond nog, ik hoop zo dat het nog lukt...

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ben 4,5 maand afgewimpeld totdat mijn zoontje met spoed werd opgenomen met een slokdarmontsteking. Heb zelf de kinderafdeling gebeld aan het einde van de middag, niks geen verwijzing huisarts, gewoon gegaan.

Probeer onder je douche met je hand je borst te ondersteunen en wrijf dan zachtjes met je duim over de plek richting tepel. Ik weet niet of je dat snapt zo, ik ben daar nooit zo goed in om dat uit te leggen op papier.

19. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Goed dat je dat gedaan hebt! Ik denk soms ook wel eens dat Lucas last heeft van zijn slokdarm. Maar het gekke is dat hij overdag veel meer 'last' lijkt te hebben van zijn melk. Dan geeft hij altijd melk terug, hikt veel en je hoort de melk omhoog en omlaag schieten. Dit heeft hij echter in de nacht nooit....dan drinkt hij zijn fles, laat een boer en gaat weer verder slapen.

Ik heb vanmorgen toch wel weer wat kunnen kolven en nu ook wel 20 cc. Het is niet veel maar dan komt er tenminste weer wat uit! Ik ga straks onder de douche proberen! Ik heb ook al de tip gekregen om mijn borst in een bakje warm water te hangen..ben benieuwd, alle tips zijn welkom! Gisterenavond om half 11 deed mijn kolf het ineens niet meer. Ik schrok me echt rot en dacht meteen shit hoe moet ik nu de nacht in, ik heb twee mega volle borsten.
    Gelukkig deed hij het later weer, ik had even in de handleiding gekeken of ik iets over het hoofd had gezien...

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je je borsten niet goed leeg krijgt, bel de huisarts voor syntocinonspray!

Deel Deze Pagina