hoi binnen een maandje komt ons kindje. nu leven wij op een ruim appartement waar het altijd net aangenaam is van temperatuur zonder de verwarming op te zetten(behalve putje winter dan) nu is het dus zonder verwarming zo een 20-22 graden in huis. is dit niet teveel voor een kindje? en hoe/hoeveel dek ik hem dan toe op dat moment? slaapt de eerste maanden bij ons in zijn wieg. ik heb een puckagogo slaapzak, dekentje ,laken pyjama, rompertje ,muts. welke moet ik allemaal gebruiken in dat geval. verlagen kunnen we natuurlijk niet van temperatuur... zelf als we verluchten dan doet dit niks. in putje winter is het meestal iets van een 18 graden in huis als we niets opzetten. groetjes!
20/22 graden is niet te warm hoor! Zeker niet voor een pasgeboren kindje. Hoe veel kleding/bedden goed je gebruikt hangt echt van je kindje af en of het zich in het begin al goed op temperatuur kan houden zelf. Hoe eerder ze dit zelf kunnen hoe eerder het mutje in huis af mag (veel temp gaat verloren via het hoofdje). En daarnaast zweet de ene baby heel snel en de ander is wat kouder aangelegd (ja je echte mini mensjes ). Te warm zal het in ieder geval niet zijn, en de rest kom je vanzelf achter!
Een goede temperauur van de babykamer is volgens mij iets van 16-18 graden. Dus het is zeker niet te koud, missch zelfs nog een beetje te wam Maar het ligt helemaal aan je kindje zelf. Onze zoon en dochter bijvoorbeeld verschillen behoorlijk. Onze zoon heeft het snel warm n onze dochter is echt koukleum. Onze zoon had alleen eerste dag een kruik nodig (juni 2010 was warm maar niet heel erg) en van onze dochter ben ik op de (bijna) heetste dag van de eeuw bevallen en die heeft echt nog heeeeel lang een kruik in dr bed gehad. In de winter van 2010 was mn zoon 5maanden en die had genoeg aan zn pyama met slaapzak en onze dochter haar eerste winter (3/4maanden) lag ze in een slaapzak met twee dekens dubbel geslagen omdat ze zo koud was. (babykamer was hetzelfde zoon is vehuist toen dochter kwam) Zoon ligt nu in een soort zomer achtige pyama onder een dekbed (halverwege nacht bovenop dekbed) en die is heerlijk warm altijd en dochter die voelt niet echt warm en ligt in een flanellenpyama in een winterslaapzak. Hahaha wereld van verschil dus!
@sassie25 16 graden is echt te weinig! De babyfoon doet niets als het tussen de 18-22 graden is. 17 is te koud en 23 is te warm.
Hier werd ons aangeraden om de slaapkamer rond de 17 à 18 graden te voorzien. Kleintjes kunnen blijkbaar beter met kou om dat met warmte. Wiegendood komt meestal ook door een te warme kamer. Omdat baby's héél moeilijk warmte verliezen. Hierdoor gaan ze trager ademen en kan de ademhaling hierdoor stilvallen. Dit is ook maar wat kind en gezin ons wist te vertellen . De woonkamer is hier ook standaard 20 graden hoor . En de slaapkamer moet rond de 17 à 18 graden schommelen, is het kouder dan slaapt onze kleine meid bijna niet . Is het te warm dan is het gewoon niet zo veilig meer (volgens kind en gezin).
Vanuit de protocollen wordt een kamertemperatuur tussen de 16 en 18 graden aangeraden. Dat is dus niet te koud. Je kleedt een kind daarnaar. Dus liever een extra deken dan de verwarming aan. Te koud is dat dus niet. Verder kan een pasgeborene best op een kamer van 20 graden liggen. Tussendoor lekker ventileren en je kleintje niet te dik inpakken. Je voelt aan de nek en voetjes wel of een kind de goede temperatuur heeft. Je kunt ook niet veel anders, dus geen probleem
Ow haha hier op het cb vonden ze 20graden veel te warm voor een babykamer en volgens hun is het onmogelijk dat onze dochter wakker wordt van de kou ... Volgens mij wilde ze echt dat ik het raam open zou zetten op haar kamer om het af te laten koelen! Paar weken terug heb ik haar in bed genomen omdat ze echt een ijsblokje was. Ze kroop ook echt helemaal in me en merkte echt duidelijk dat ze het koud had. Toen ze helemaal opgewarmd was ging ze zonder problemen weer terug in dr bed terwijl dat daarvoor echt niet lukte!
Roos was de eerste periode erg gevoelig voor onderkoeling. Zij lag in de box met een mutsje op,badcape om zich heen en dan nog in een deken gewikkeld met een kruik bij haar in de box.. Haar wiegje werd altijd voorverwarmd met een kruik,zo ook de kinderwagen. Wij moesten s'nachts zelfs een warme kruik in haar wiegje leggen als ze eruit ging voor haar fles. Als we haar in een koud wiegje terug legden was het meteen huilen,was het wiegje warm: meteen slapen Ook in bed lag ze met mutsje op en in de badcape gewikkeld. Daar overheen een lakentje met dubbel dekentje. Man man,wij hebben wat kruiken gevuld. Iedere nacht 2 keer met een slaperig hoofd bij die waterkoker staan.. Maar ja,alles voor t jong eej
De beste temp voor een baby is tussen de 16-18 graden. Bij ons is het nu 17 graden. Toen Levi net geboren was, was het rond het vriespunt. Hij had toen een rompertje (korte of lange mouw, een pakje, sokjes, mutsje en een puckababy piep aan. En dan onder een lakentje en twee dekentjes in zijn wiegje. De kraamhulp helpt je daar ook mee. Ik kreeg de tip om in het nekje van de baby te voelen. Als dat klam van het zweet aanvoelde, dan had de kleine het te warm. Dan kun je er een dekentje vanaf halen ofzo.
Denk je dat die babyfoon zo slim is? Dat kun je namelijk zelf instellen 16-18 graden is inderdaad het advies voor de slaapkamer.
Op Ivan zijn kamer is het standaard 20 graden Dat is voor hem echt goed hoor! Als het kouder wordt dan moet ik hem echt ontzettend dik inpakken
In de tropen worden ook babietjes geboren... je kraamhulp weet er alles van, dus zou me er nog niet al te druk om maken!