Beste Ik loop al maanden rond met zoveel vragen over eventuele zwangerschap. Dokters draaien rond de pot en zeggen volgens mij niet waarop het staat. Ik had nu toch even van jullie een antwoord op enkele van mijn vragen. Op 21 oktober 2007 ben ik opgenomen in het ziekenhuis met het CMV-virus, venaportatrombose en longembolen. Sinds dien ben ik aan de bloedverdunners meerbepaald marcoumar. Aanvankelijk moest ik deze medicijnen slikken voor minstens 6 maand. Bijkomende tests hebben uitgewezen dat factor VIII van de stollingscascade bij mij serieus hoog staat nl. 233 ipv 150 als ik mij niet vergis. Ondanks het feit dat ik de bloedverdunners al 6 maand slik. Door het slikken van deze bloedverdunners kunnen we niet beginnen aan kindjes. De Marcoumar blijkt in de moederkoek te dringen. Mijn vragen zijn de volgende: Kan ik zonder problemen en risico voor mezelf en het ongeboren kind overschakelen op fraxiparine? We willen mijn leven niet op het spel zetten. We willen geen kind op de wereld zetten met afwijkingen door de medicijnen die ik moet nemen. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen Met vriendelijke groeten.
hoi, als je graag zwanger wilt worden moet je inderdaad overschakelen op andere medicijnen. Dat is geen probleem als je het doet in overleg met je arts en op tijd begint, dus ruim voor een eventuele zwangerschap overschakelen zodat je kunt zien hoe jouw bloed erop reageert. Bespreek je zwangerschapswens met je arts en vraag zonodig nu al een consult aan bij de gynaecoloog voor advies. Je zult de hele zwangerschap in het ziekenhuis begeleid worden door een gynaecoloog en de internist die je nu begeleidt. Ook zul je in het ziekenhuis bevallen. Nogmaals: bespreek het met hen! Omdat het allemaal nog niet zolang geleden is kan het zijn dat ze je aanraden nog een aantal maanden te wachten. Mirjam