36 jaar of ouder; extra controle bij verloskundige?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MiaMaria, 5 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Misschien n rare vraag maar... Ik ben nu net zwanger van m'n derde en ik ben ook net 36 geworden. Word je nou vanaf die leeftijd ook extra gecontroleerd of zo? Bijvoorbeeld door de verloskundige, of extra echo's? Is bijvoorbeeld de combitest verplicht?
    Kun je die bloedtest (nipt) trouwens inmiddels ook gewoon doen in Nederland? Was bij mijn vorige zwangerschap namelijk nog niet zo..

Graag jullie ervaringen :)

2. tiktak15

tiktak15 Actief lid

20 jun 2015
    112
    0
    0
    NULL
    NULL
    I just turned 37. You do not get extra check ups per se (only if there is an indication for it) and also you can get NIPT but only if it turns out you are high risk from combination test. They have actually reduced care you were getting before if 36 or older (when I was pregnant with my daughter 5 years ago, I was 32 then, anyone older than 36 could opt directly for amnio and CSV (vlokkentest) and now this is no longer possible, also combination test was covered by insurance for ladies older thna 36. Now you have to pay for it from your own pocket regardless the age.
    Congratulations on your pregnancy btw xx

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee, nooit gehad. Terwijl ik bij de laatste twee ook al 36+ was
    Combinatietest is niet verplicht. Maar als je een nipt vergoed wilt krijgen moet je hem wel eerst laten doen.

4. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Okee dank jullie wel :) Duidelijk!

5. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Ik was bij mn tweede zwangerschap 37 en ik heb geen extra controles gehad. Ook nergens voor nodig want het liep allemaal prima.
    Testen zijn nooit verplicht, controles trouwens ook niet.

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

6. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Testen zijn idd nooit verplicht, evenals controles. Ik ben zelf 39 en krijg ook geen extra controles (tot op heden) oid, verloskundige heeft hier ook nooit iets over gezegd.
    NIPT wordt in Nederland nog niet direct gedaan/vergoed. Als uit combinatietest verhoogd risico blijkt, dan krijg je NIPT wel vergoed, mits je vervolgens ook nog vlokkentest of vruchtwaterpunctie doet als óók uit NIPT blijkt dat er een afwijking is.
    Wij hebben ervoor gekozen, zowel ivm leeftijd als ivm duur van een traject als je eerst combitest, vervolgens NIPT en vervolgens vruchtwaterpunctie/vlokkentest laat doen, om direct (op eigen kosten) NIPT via Antwerpen/Amerika te laten doen.

7. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ik heb nooit extra controles gehad en was bij mijn tweede zoontje 42 jaar. Liep ook gewoon bij de verloskundige.

Deel Deze Pagina