Hoi allemaal, Eind april dit jaar ben ik moeder geworden van een prachtige zoon. Mijn man en ik zouden ook echt wel graag voor een tweede willen gaan, maar de vraag is wanneer? Ik ben 35 geworden in november. Van de eerste was ik heel snel zwanger, in twee maanden. Maar dat hoeft bij een tweede niet zo te zijn. Bovendien helpt mijn leeftijd ook niet mee. Wanneer ik tegen mijn man zeg laten we het proberen dan staat hij daar achter, dus dat is wel super fijn. Als ik 10 jaar jonger was geweest dan had ik zeker nog even gewacht, maar vanwege mijn leeftijd wil ik niet te lang wachten. Bovendien wil ik de optie openhouden voor eventueel een derde kindje. Ik ben gewoon bang dat het bij een tweede opeens wel heel erg lang duurt. Mensen met ervaring? Wanneer zouden jullie het weer gaan proberen?
Geen ervaring hier qua leeftijd, wel mogen wij ook niet te lang wachten ivm myomen, aangezien wij er ook 3 willen.Vandaar dat wij nu al voor een 2e gaan. Ik ben trouwens 'pas' 27. Is er een reden dat jullie nog willen wachten voordat jullie voor een 2e gaan? Nu kan het nog gezien je leeftijd zou ik niet lang meer wachten.
Ik zou meteen doorgaan voor een tweede. Hoe ouder je wordt, hoe meer kans op een kindje met bepaalde aandoeningen. En zeker als je nog een derde kindje zou willen, dan zou ik zeker nu doorgaan.
Ik was 33 toen de oudste geboren werd. Wij wilden ook niet te lang wachten, gezien mijn leeftijd. Toen ze 7 maanden hebben we besloten om ervoor te gaan, om in ieder geval de natuur haar gang te laten gaan . Een maand later was ik zwanger en schelen onze kindjes 17 maanden. Nu zijn ze 5 en 3,5 en ik ben hartstikke blij met deze keuze. De tropenjaren zijn nu voorbij, dus het is genieten
Lastig te zeggen voor een ander. Ik zou persoonlijk gek worden met een jaar verschil tussen de kinderen, al die verschillende slaaptijden enzo. Mijn zoontje is nu tweeenhalf en nu zou ik voor het eerst zeggen van ja nu zou ik het kunnen combineren als er nu een vierde kindje zou zijn. Wat dat betreft zou ik gaan proberen vanaf dat je kindje bijna twee is. Maar hee, elke situatie is uniek en elk kind en elk lichaam is anders. Als ik alleen naar je leeftijd kijk dan zou ik zeggen ga er gelijk voor, liever weinig verschil dan zometeen geen tweede omdat het niet meer lukt.
Ik was 34 bij de eerste en twee weken 39 bij de tweede. Wij hebben er bewust zo lang tussen gelaten ivm zeer bewerkelijke eerste. Dat je dan het risico loopt dat het niet meer lukt, hebben we ingecalculeerd, omdat we wisten dat eerder een tweede heel onverstandig zou zijn voor onze geestelijke en lichamelijke gesteldheid. Van beiden trouwens binnen drie maanden zwanger, geen miskramen gehad e.d. Natuurlijk zijn er de statistieken, maar hier op het forum zie ik wel dat sommige vrouwen onevenredig zwaar worden getroffen door pech en anderen minder tot niet. Wat dat betreft ging ik er vanuit dat familiegeschiedenis en eigen ervaring ook zwaar meetellen en dar ik aan de gunstige kant van de getallen zat. Voor mij bleek dat ook te kloppen: twee kerngezonde meiden van 4150 en maar liefst 4300 gram gekregen. Succes met beslissen!
Persoonlijk zou ik wachten tot de eerste 1 jaar is en pas daarna serieus gaan nadenken over een tweede (en wanneer enzo).
Ik was bijna 36 met mijn tweede. En 26 met mijn eerste. Nu ben ik 41 en kan ik op recht zeggen en ook uit de grond van mijn hart geen kindjes meer voor mij. Vind het super leuk en gezellig maar ook zwaar en emotioneel soms en merk wel je woord rustiger en toch lichamelijk trek ik het ook niet altijd. Van de week mijn moeder nog ik had er twee te gelijk bijna ik zeg mam jij was wel 21 en 22. Ik zeg ik ben toch een stuk ouder met een kleuter nog in huis. Soms vind ik het pittig. Dus als je voor een tweede en zelfs derde wilt gaan zou ik zeggen doe het dan nu. De rek gaat er uit kan niet uit leggen wat ik bedoel maar misschien klink ik nu als of ik de 50 al gepasseerd ben . Maar ik zeg je eerlijk ben wel blij dat mijn dochter straks rond mijn 50 ste ook groot is en ik weer een beetje mijn eigen leven terug gaat krijgen. Bedoel ik positief.
Ja, dat zou ik ook doen. Dat kleine leeftijdsverschil is maar even zwaar, daarna lijkt het mij juist heel handig.
Als jullie over een derde denken, zou ik absoluut niet te lang wachten. Het ligt denk ik ook aan je eerste kindje. Ons meisje is zo super makkelijk, dat we wat dat betreft er meteen voor zouden gaan! Bij ons liggen er echter andere redenen om hier nog mee te wachten, waaronder dat manlief er nog niet uit is of hij een tweede zou willen en dat onze dochter geboren is na een keizersnede (raden toch wel een jaar aan om te wachten)
Ik was 32 bij de eerste en 38 bij de 2de tevens laatste. De eerste is dmv achteraf een niet zo moeilijk medische molen ontstaan, de 2 de vanzelf. Ik wilde niet meer de mmm doorlopen voor n 2 de. Ik werd n heks door de hormonen en dat wilde ik mijn dochter niet aan doen. Ik heb altijd gezegd tot mijn 38 ste mag de 2 de komen , daarna gaat er n knoop in. En warempel net na mijn verjaardag bleek ik zwanger te zijn. Het leeftijdsverschil van 6 jaar heeft voor en nadelen, maar ook als ze minder in leeftijd schelen heeft dat voor en nadelen. Gezien je leeftijd zou ik niet te lang wachten en maar zien wat je gegund is. En tuurlijk had ik ook liever een kleiner leeftijdsverschil gezien tussen onze kinderen, maar ja je hebt t niet voor het zeggen. En ook kende ik mijn man niet al met mijn 25 ste , anders had ik ook veel eerder aan kinderen begonnen.
Ons dochtertje is nu bijna 15 maanoen en wij zijn sinds eind mei bezig voor een tweede. Begin augustus een vroege miskraam gehad. Nog steeds niet zwanger. Ik had gehoopt dat dit al eerder zo zou zijn... Ik ben ook 35 jaar. Van de eerste vrij snel zwanger, eerste ronde proberen maar wel al zeven maanden gestopt met de pil. Nu ook bijna zeven maanden gestopt. Hopelijk lukt het snel. Anders gaan we volgend jaar toch maar eens naar de huisarts..
Mijn tweede is nu net 9 maanden en ik ben nu 2 maanden zwanger van de derde. Ik zelf ben nooit echt een voorstander geweest van kinderen dicht op elkaar krijgen, maar omdat mijn wens altijd een groot gezin is heb ik gewoon maar gekeken wanneer ik weer zwanger zou worden. In jou situatie zou ik er ook voor gaan. Geloof dat het in het begin best zwaar zal worden.
Kunnen jullie het geestelijk en lichamelijk aan ga er dan voor. 2 kindjes kort op elkaar is goed te doen hoor. Ik heb er zelf 4 kort op elkaar de oudste is 7 tweede 6 derde 5 en de jongste 4. Mijn laatste 2 zwangerschappen waren niet gepland maar wel zeer welkom. Het waren best pittige jaren, slapeloze nachten en weinig tijd voor jezelf. Maar als ik nu naar mijn 4 kids kijk was het de pittige jaren zeker waard. Ik ben zelf 34 en mijn jongste is nu 4. Mijn kinderen hebben iig heel veel aan elkaar en zijn onafscheidelijk. Dus als je het beiden graag wilt en het aan kan gewoon doen.
Hoi ts, Ik vind voor mezelf dat het kind dat er al is en het kind dat hopelijk gaat komen, er beiden recht op hebben om heel gewenst te zijn door beide ouders. En ik vind ook dat wij als ouders in moeten schatten of we het zien zitten. Want je kind(eren) mogen er niet de dupe van worden dat je het te zwaar vind. Daarom hebben wij er, ondanks mijn leeftijd, voor gekozen om langer te wachten...Maar over een korte tijd gaan we er weer voor