graag een 2e kindje maar pas wanneer 1e de leeftijd heeft dat ze er bewust van is..,

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door chanti1990, 7 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.177
    3.055
    113
    Nederland
    Wij gaan als alles mee zit begin 2015 proberen voor een 2e kindje. Dochter is dan 2,5 en het mooist zou zijn dat ze dan 3,5 is als de 2e baby zou komen. Valt allemaal niet te plannen alleen. Ik wil er bewust veel tijd tussen ivm de kosten van het kdv, en dat dochter dan bijna naar school gaat en ik voor baby 2 dus weer alle tijd heb.

2. chanti1990

chanti1990 Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.099
    6
    38
    Gelderland
    Ja zat ik ook aan te denken, maar het lijkt me ook weer erg lastig dat je je dan aan de schooltijden moet houden.., lijkt me lastig combineren met een baby.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mijn zus gaf aan dat een tweede op KDV bijna niks meer kost, omdat je dan veel meer toeslag krijgt... Dus dat hoeft geen argument te zijn :)

4. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.227
    1.298
    113
    Centrum België
    Hier op 2 dagen na 2 jaar verschil. Vanaf het begin kon de oudste al wat helpen (bv luiertje aangeven, speentje zoeken...). Nu zijn ze bijna 2 en 4 en is de oudste soms een echt moedertje naar de jongste toe. Echt leuk om te observeren :)

5. chanti1990

chanti1990 Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.099
    6
    38
    Gelderland
    Leuk zeg! ! Wij hebben uiteindelijk besloten om er nu voor te gaan. Dus als alles mee zit, zit er straks ongeveer 2jaar tussen. Dus leuk om te horen dat het bij jou met2 jaar verschil zo goed gaat! Heeft de oudste al last van de peuterpuberteit? Is dat een beetje te doen met een baby erbij?

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Mijn oudste was bijna 2 toen ik weer zwanger was, ruim 2,5 toen de tweede geboren was. Dit was prima! Ze begreep het aardig goed, vond het leuk om een zusje te krijgen en kon in die zin 'helpen' dat ze het idee had dat ze er bij betrokken werd. Ik denk dat dat voordat ze 2 zijn niet echt aan de orde is, ondanks dat ze het broertje/zusje dan wel lief/leuk vinden. En hoe ouder ze dan weer zijn, hoe meer ze écht kunnen helpen. Als 2-jarige helpen ze meer met een luier aangeven of een speeltje geven, maar als 4 jarige kunnen ze een baby ook wat meer zelf vasthouden, kinderwagen duwen, etc.

Kijk ook naar wat je wilt aanschaffen voor 2 kindjes. Vind je het vervelend om een duowagen te moeten kopen, dan zou ik idd niet eerder dan dat de oudste 2,5 is een tweede kindje willen verwachten. Ook met babykamertje etc is dat een ding. Vind je dat niet erg (of juist leuk), dan kun je het eerder doen. Zo zijn er nog 100 dingen waar je praktisch aan kunt denken.

En als je gewoon eerlijk bent, kijk ook gewoon naar wat je wilt. Wil je nu graag een tweede? Gewoon lekker voor gaan, alles lost zich uiteindelijk best op!

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Dat is eigenlijk met een jonge baby juist gemakkelijker dan met een peuter! S. slaapt vrij strakke slaapjes, terwijl mijn oppasbaby's veel minder problemen hebben met het heen en weer gaan naar school, want die slapen onderweg ook. Nou slaapt S. niet veel (2 uur ofzo), maar dat moet wel precies tussen 1 en 3. Met een baby is dat flexibeler en kun je ze gewoon in de wagen laten slapen!

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier zit er straks 3 jaar en 4 maanden tussen, we hadden liever dichter op elkaar gehad maarja helaas besliste moeder natuur anders...

Onze dochter is er heel bewust mee bezig dat ze een zusje krijgt, dat is wel leuk om te zien...

Ik denk dat elk leeftijdsverschil voordelen en nadelen heeft...

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.864
    19.281
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon was 3 jaar en 2 mnd toen de baby werd geboren. Hij heeft het allemaal vrij bewust meegekregen. Hij mocht bij de verloskundige 'meehelpen' met de controles, we hebben regelmatig boekjes erover voorgelezen om hem voor te bereiden en hij heeft van mijn ouders zelfs een pop gekregen.
    Ik vind het fijne van deze leeftijd ook dat onze zoon zich vrij goed kan uitdrukken, zelf naar de wc kan, zelf kan traplopen, zelf zijn jas en schoenen aan en uit kan doen enzovoorts. Ik kan hem dus al wat laten doen, terwijl ik nog even met de baby bezig ben.

Ik was bang dat hij misschien jaloers zou zijn, omdat hij natuurlijk al drie jaar alle aandacht voor zichzelf heeft. Maar dat valt me heel erg mee. Hij vindt de baby erg lief en knuffelt er graag mee. Hij snapt zelfs ook wel dat hij soms even moet wachten. Omgekeerd laat ik de baby trouwens ook soms op hem wachten en dat benoem ik dan ook.

Wat betreft dingen doen met onze oudste (wegbrengen naar gastouder bijv.) vind ik de baby geen 'belemmering' ofzo. Maar we zijn geloof ik voor de tweede keer gezegend met een makkelijk kind. Ik neem hem gewoon overal mee naar toe. In de wandelwagen of draagdoek valt hij vanzelf wel in slaap.

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Jawel hoor! Maar op de een of andere manier luistert ze redelijk goed en ze zeurt wel als ze het iets wel of niet wil maar als wij volhouden accepteert ze het uiteindelijk wel.
    Wat heel goed werkt is haar de hemel in prijzen als ze ons helpt of lief is voor haar zusje. Als ze iets niet zelf wilde proberen, het na aandringen van ons dan toch probeert en het dan ook lukt. Positieve aandacht is hier een succes.
    Natuurlijk heeft ze haar nukken en zoals vandaag dat ze om alles huilt als het niet gaat zoals ze wil of het niet lukt. Maar dat hoort erbij.

11. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Wij hebben bewust gewacht tot mijn zoontje naar school ging dus ze schelen straks 4 jaar en 9 maanden. Mijn zoontje is een heel makkelijk kind zeker als het aankomt op aandacht verdelen enz. Dus dat zal goed komen. Ik zie wel op tegen het ritme dat je er niet in krijgt als je oudeste naar school gaat. Maar ik heb een buurvrouw die ook zwanger is en onze jongens zitten op dezelfde school dus dat komt wel goed. Even een goeie babyfoon kopen.

Deel Deze Pagina