Graag even advies van de ervaren bv mama's

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mama van Isabella, 3 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Hoi meiden,

ik had gister ook een topic geplaatst over dat ons zoontje vaak zo hongerig is 's avonds. Nu vanavond was dat weer het geval. 100 x aangelegd (bij wijze van) en steeds niet genoeg terwijl hij de rest van de dag/nacht hartstikke tevreden is. Daarna nog 20 cc bv uit een flesje gedronken en toen was het klaar.

Maar goed, nu heb ik dus een vraagje. Ik ben de laatste tijd erg moe en we hebben nog een kleine meid rondlopen. Ik kolf nu af rond 22 uur en ga dan slapen. En dan geeft mijn vriend deze voeding zo tussen 23.00 en 24.00 zodat ik wat langer kan slapen. Nu sliep hij vannacht voor het eerst door tot maar liefst 5.30!! Dus heb ik niet zelf gevoed van 22.00 tot 5.30. Mijn borsten stonden natuurlijk op knappen en vervolgens dronk hij om 5.30 ook maar 1 borst. De andere wilde hij met geen mogelijkheid drinken. Omdat mijn borsten zo op spanning stonden ben ik maar naar beneden gegaan en heb ik van 1 borst nog maar even 60 cc afgekolfd. Ik ben ook veel te bang dat mijn produktie terugloopt want het borstvoeden gaat zo ontzettend goed en ik wil het nog een hele tijd doen. Nu zijn mijn vraagjes dus eigenlijk.

- kan je borstvoeden teruglopen wanneer je kindje al zolang doorslaapt? Hij sliep nu tot 5.30 maar stel nou als hij tot 7 uur doorslaapt en ik voed niet meer vanaf 22 uur de vorige avond?
    - als hij maar 1 borst drinkt 's ochtends moet ik dan de andere leegkolfen of kan ik het gewoon zo laten?
    - vandaag heeft ons zoontje over de hele dag best weinig gedronken (voor mijn gevoel). Hij kwam om de 4 uren en dronk soms maar 5 minuutjes aan 1 borst. Moet ik de borsten dan nog leegkolven?

Ik ben zo bang dat door al deze vragen mijn produktie terugloopt en ik straks niet meer borstvoeding kan geven omdat het juist zo goed gaat. Of geeft ons zoontje dit allemaal wel zelf aan en regelt de natuur dit goed?

2. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Ik ben er altijd vanuit gegaan dat m'n kindje dit zelf prima kan regelen. Als m'n borst erg vol zat en m'n dochter had al genoeg kolfde ik, dat ging fijn in de vriezer. Als m'n dochter 2 nachten lang slaapt merk ik dat wel in de productie, maar dat krikt ze tot nog toe altijd zelf weer op als dat nodig is. Dat hij 's avonds vaak wil drinken is ook een bekend fenomeen, dat heet 'clusteren'. M'n dochter(s) hebben het ook allebei gedaan, ik probeerde dan gewoon met kindje op het voedingskussen wat tv te kijken dan kon ze drinken als ze wilde en kon ik ook nog wat ontspannen. Tussendoor sliep ze vaak gewoon even. Kolven om m'n man de fles te laten geven zodat ik kon slapen heb ik overigens nooit gedaan, dus of dat wel/niet uitmaakt durf ik niet te zeggen. Ik ben er voor mezelf een voorstander van om m'n kindje zelf te laten drinken bij me en kolf alleen bij stuwing of als ik aan het werk ben. Succes!

3. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ik zou gewoon kijken hoe het gaat! Als hij structureel gaat doorslapen en je merkt dit in je productie, zou ik gewoon stoppen met kolven 's avonds en je man vragen je zoon bij je te brengen als jij al op een oor ligt. Als je zoontje doorslaapt heb je zelf ook wat meer energie zodat je de late voeding misschien wel erbij kunt doen (als hij je zoon bij je brengt en weer terugbrengt).
    Kolven zou ik zo min mogelijk doen, maar ik ben er dan ook geen fan van (kolf fulltime). Mocht je het niet erg vinden en je productie dipt wat, dan kun je wel extra kolven als je dat okee vindt, maar liever zou ik hem gewoon extra aanleggen als dat gaat! Ze regelen het zelf hoor, komt echt wel goed!

4. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Overigens, over je titel: Weet niet of ik mezelf ervaren mag noemen, maar hierboven toch maar mijn antwoord ;)

5. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    1 Je borstvoeding kan inderdaad teruglopen in de zin van dat de productie op de behoefte van je kindje ingesteld wordt en je niet meer 's ochtends ploft. Dit kan wel even duren en dan moet het doorslapen wel redelijk structureel zijn.

Kyra sliep vrij snel door (helaas duurde dat maar tot de 4 maanden) en ik kolfde alleen als ik echt op ploffen stond, meestal zo rond 4 uur 's nachts. Het heeft verder geen invloed gehad in de zin dat de productie teveel terugliep en toen Kyra weer voor nachtvoedingen begon te komen was het snel genoeg weer opgekrikt.

2 en 3 Kolven zou ik alleen doen als je borsten onprettig aanvoelen. Het heeft verder geen invloed als je kindje de ene dag wat minder drinkt als de andere dag, zolang het maar niet structureel is. Verder kunnen kindjes heel erg effectief drinken en vrij veel binnenkrijgen in korte tijd. Zolang het aantal plasluiers/poepluiers gewoon goed is en Tomas een alerte indruk maakt zit het goed.

Deel Deze Pagina