Wel of geen hsg doen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door JackyiRo, 29 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JackyiRo

JackyiRo Actief lid

23 mrt 2012
    218
    1
    0
    NULL
    NULL
    In juli zijn we bij de gyn geweest omdat we inmiddels ruim een jaar bezig zijn voor een tweede. Over 2 weken moeten we terug en krijgen we uitslag van de onderzoeken. Tijdens het eerste gesprek gaf de gyn aan dat ik zelf mag weten of ik een hsg wil laten doen. Mijn cyclus is regelmatig (28-30 dg) en ik weet dmv ovulatietesten en tempmethode dat ik vrijwel zeker een eisprong heb. Niks geks dus. Bovendien was tijdens de echo niks bijzonders te zien en de gyn zei ook geen verstopte eileiders te verwachten. Daarom mag ik het zelf weten. Nu ben ik geen piepert maar ik weet dat een hsg geen pretje is. Aan de andere kant hoor ik ook dat er regelmatig zwangerschappen ontstaan na een hsg. Bovendien heb ik daarna zekerheid. Kortom, ik twijfel wat te doen. Hebben jullie tips of wat zouden jullie doen?

2. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Is je partner al onderzocht? Misschien dat eerst afwachten?

3. JackyiRo

JackyiRo Actief lid

23 mrt 2012
    218
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja, daar horen we in het komende bezoek uit de uitslag van.

4. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik zou ook even de uitslagen afwachten. Als dat goed is, dan zou ik wel hsg laten doen..
    Mijn ervaring is dat je je anders toch af blijft vragen of daar het probleem dan ligt. Ookal is de kans klein dat er wat mis is, die onzekerheid kun je dan iig wel uit de weg helpen.

Verstopte eileiders zijn overigens niet op een echo te zien en je cyclus heeft er ook geen invloed op.

De pijn moet je ff doorheen bijten, maar het is zeker te doen. Van te voren goede pijnstillers nemen :)

5. Celia2

Celia2 Actief lid

22 apr 2009
    204
    0
    0
    Het onderzoek is idd geen pretje maar als de andere onderzoeken allemaal niets opleveren dan zou ik het ook doen.
    Ik heb vorig jaar ook een HSG gehad ondanks dat alles op de echo goed leek, maar er bleek toch een grote poliep te zitten die mijn hele baarmoeder vulde. Op de HSG was een grote bal te zien, op de echo niets. Omdat de gyn dit niet eerder had meegemaakt daarna nog een hysteroscopie gehad (met cameraatje naar binnen) en toen bleek het dus een poliep te zijn. Dus ik zou het zeker doen!
    Succes en sterkte met alles!

Ps: 5 jaar geleden heb ik ook HSG gehad tijdens kijkoperatie ivm endometriose en 2 maanden later was ik zwanger!

6. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Is jou eerste bevalling misschien een keizersnee geweest of heb je een andere buikoperatie gehad ooit? Dan heb je kans op verklevingen of propjes. Dan kan je cyclus goed zijn en je zoveel eisprongen hebben als je maar wilt, maar de zaadjes komen dan niet bij het eitje.

Ze kunnen idd niet alles zien op een echo en daarbij blijft het fertiliteitsprobleem altijd een kwestie van uitsluiten. Telkens verschillende onderzoeken om die vervolgens weer af te vinken.

De hsg op zich valt best reuze mee hoor. Ik zou het zo weer doen als het moest want ben de ronde daarna zwanger geworden! Zeker omdat ik dit onderzoek zelf aangekaard had! Dit is natuurlijk geen garantie. Heb geen pijn gehad tijdens het onderzoek, alleen de instrumenten plaatsen deed wat zeer, maar dat was alles. Het is zo gebeurd, 10 min. Max!

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb ook een hsg gehad en vond het een ingreep van niets. Het hangt van de methode af die ze gebruiken schijnbaar. De hsg was 28 december. 12 februari testte ik positief, helaas werd dat een heel vroege miskraam. Maand daarna gelijk weer zwanger... hij heet Rijk en is inmiddels bijna 10 maanden oud!

Het is geen wondermiddel maar een onderzoek die (als bijwerking) ook wat kan "doen".

oja, bij mij was alles goed (scheelt ook in de pijn...)

8. JackyiRo

JackyiRo Actief lid

23 mrt 2012
    218
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! En gefeliciteerd aan mama's to be!

Mijn eerste zwangerschap was inderdaad een keizersnede, had daar nog niets een gedacht. Ik wacht de uitslag van de onderzoeken iid even af, die krijgen we over 2 weken en mocht dat allemaal oke zijn, dan overweeg ik denk ik toch om het te doen. Ik vond het alleen een beetje raar dat de gyn er heel laconiek over deed. Zo van, zelf weten maar ik denk niet dat het iets oplevert..:(

9. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Dat deed mijn gyn ook hoor. Die vond t ook niet nodig, ondanks dat ik jaren geleden een buikoperatie gehad heb. Zo zie je maar weer. Tja en baad het niet, dan schaad het niet. Succes verder!

10. junior1

junior1 Bekend lid

21 feb 2010
    649
    1
    18
    Hoi meid, mocht je in de buurt van Hoofddorp wonen toevallig, dan kan je naar het Spaarne Ziekenhuis. Daar doen ze ipv een HSG een schuimecho. Heeft dezelfde voordelen, maar doet geen pijn.

Misschien heb je er iets aan... Succes in ieder geval!

11. JackyiRo

JackyiRo Actief lid

23 mrt 2012
    218
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nee helaas.. maar een schuimecho? Wat is dat dan?

Deel Deze Pagina