graag even meedenken;-)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door juffie roos, 2 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Onze mannetje van nu 7 maanden oud slaapt al een aantal weken weer erg onrustig in de nacht. De ene keer komt hij gewoon 1 keer zoals altijd (rond 3-4) maar hij komt nu ook al een aantal nachten echt 5 keer in de 2 uur....Dan ben ik van 23 tot 2 gewoon constant met hem in de weer.
    Op zich kan het best een fase zijn hoor maar wil even mijn schema voorleggen om te kijken of ik een beetje op de goede weg zit;)

Meneer drinkt nog erg veel en we zijn sinds dat hij 6 maanden is met vaste voeding begonnen. Eerder lukte niet omdat hij erg last van zijn buikje had. Nog steeds heeft hij last en hij krijgt dan ook lactulose (4 ml) om hem een beetje te helpen.
    Ook komt er bovenin 1 tand door (misschien de 2e ook maar zie ik nog niet)...onderin zijn ze al door.
    Daarbij is hij vorig weekend 3 nachtjes bij mijn schoonouders geweest omdat wij weg waren.
    Al met al best een aantal dingetjes die mee kunnen spelen...
    Wat ik vooral 'lastig' vind, is dat hij eigenlijk alleen gaat slapen met een flesje melk en aangezien hij overdag al op 800 cc zit, kan ik er 's nachts niet teveel bij gaan doen...
    Ik weet ook niet of het echt honger is, misschien krijgt hij juist wel teveel...vind het zo'n gepuzzel:D
    Hier het schema (wat een verhaal:;))

7.30 fles 180+6 (voeding 6-10 mnd)

9.00 fruit (1 stuk)

11.30 fles 150+5 (sinds kort iets kleiner, voeding 0-6 mnd)

12.00 boterham zonder korstjes met klein beetje boter

14.30 fles 150+5 (sinds kort ook iets kleiner, voeding 0-6 mnd)

16.00 klein koekje en wat water

17.30 groente met aardappel

19.00 fles 180+6 (voeding 6-10 mnd)

nacht nog in ieder geval fles 120+4 maar meestal nog wel meer

Meneer is aardig lang...zo'n 73 cm en zo'n 8,5 kilo:D

alvast bedankt voor het meedenken!

2. tuc

tuc Niet meer actief

Dat hij s avonds voor het slapen gaan een fles krijgt is normaal hoor.

Qua schema zou ik wel wat dingetjes veranderen:
    Tussen de middag 11.30/12.00 uur eerst een boterham met korstjes en daarna aanvullen met melk.
    En s middags zou de fles eraf mogen, een koekje voegt voor een baby nog niet zoveel toe, ik zou een extra stuk fruit geven, dat vult ook veel meer.

En ik zou gewoon de nummer 2 voeding geven, waarom geef je nummer 1?

3. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18

Omdat hij meer drinkt dan 800 cc...van voeding 2 mag je maar 800 cc. Vandaar dat ik de eerste en de laatste fles nummer 2 geef en de rest nummer 1...

4. tuc

tuc Niet meer actief

Als je die middagfles schrapt dan ben je al een eind.

5. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18

Ben dan alleen zo bang dat hij niet genoeg heeft en in de nacht nog meer wilt...

6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.739
    113
    Mijn zoontje zat nog op 5 flessen met 6 mnd. Ik ben wel overgestapt op opvolgmelk en gaf dan 3 van de 5 flessen verdund. Ochtend en 23u fles waren 180/6, de drie daar tussenin 180/4. Dus daar kan je ook naar kijken, dat je wel volledig op opvelgmelk overstapt met evt iets verdunde flessen.

Met 7 mnd liet hij uit zichzelf 2 flessen vallen (15u en 23u).

Ons schema:
    7.00 fles 180/6 met boterham
    9.30 fruit (en wat water, maar gaat nog niet van harte)
    12.00 fles 180/6 en boterham
    15.00 fruit en water (of soms rijstewafel oid met klein flesje melk 90/3)
    17.00 avondeten
    19.00 fles 210/7

Je zou iig bij het ontbijt ook brood erbij kunnen geven. En wat tuc zegt, de fles van 14.30 schrappen en vervangen voor extra fruit. En idd eerst brood en dan melk, dan heeft hij misschien minder behoefte aan melk.
    Dat laatste doe ik zelf nog niet, omdat hij verder nauwelijks water of thee drinkt en ik wil wel dat hij genoeg vocht binnen krijgt.
    Maar als het jou lukt om zo op 3 flessen te komen, heb je ook nog wat speling om evt een nachtflesje te geven. Die kan je trouwens ook nog verdund geven, als je denkt dat het een gewoonte wordt ipv echte honger (bv 120/2)

7. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18

Bedankt voor de tips!
    Hij is wel echt een hongerlap...heeft nog nooit een fles niet leeggedronken:D
    Hoe liet hij bij jou de nachtfles vallen? Liet jij hem voor die fles zelf komen of maakte je hem wakker?
    Inderdaad een idee om de fles verdund te gaan geven.
    Hier vindt hij water drinken leuk, vooral uit een gewone beker...

8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.739
    113
    Hij werd er zelf voor wakker en dronk hem dan helemaal leeg. Maar was uiteindelijk wel een gewoonte ipv honger denk ik, omdat hij er ook zo opeens mee stopte en ook opeens de 15 uur fles ging weigeren.

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier een zoontje die op die leeftijd ook alles op at en op dronk wat we aanboden, al werden de flessen toen wel iets minder, die fase was hij net wat jonger, maar toen we minder gaven bleek hij ook prima met minder toe te kunnen.
    Ons schema met 6-7 maanden was zo:

8.00 fles 180/6
    10.00 fruithap 200gram
    12.00 fles 180/6
    13.00 1 boterham met een beetje boter
    Wij gaven bewust wel eerst de fles en dan de boterham, omdat hij anders z'n fles niet meer dronk.
    15.00 rijstwafel o.i.d. met een beetje lauwe thee, soms oefenden we dan met fruit in stukjes
    17.00/17.30 groente met aardappel zo'n 200gram of een 6+ potje
    20.00 fles 180/6

Als hij dan nog 's nachts kwam kreeg hij 150/3. Rond deze leeftijd sliep hij precies even door, maar rond de 8-9 maanden kwam hij weer 's nachts.
    Ik zou ook de fles van 14.30 laten vallen.

10. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Ik ben vanochtend begonnen met een fles en daarna een boterham omdat hij in de ochtend toch nog iets teveel trek heeft om het geduld te hebben van een broodje:D
    Ga dan in de middag wel met een boterham beginnen en het koekje om te ruilen voor fruit;)
    Ben benieuwd
    Fles in de middag weglaten is een idee; ben wel heel benieuwd hoe hij daarop gaat reageren...

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.739
    113
    Ik ben ook benieuwd! Gaat vast goed komen. En je kan altijd nog een klein flesje aanbieden bij het fruit als je denkt dat het niet genoeg is, bv 60/2 of 90/3. Een beetje speels omgaan met de hoeveelheden kan altijd, zolang je in de gaten houdt dat je dus niet structureel over de 800 ml gaat. En zelfs een enkele keer op iets meer uitkomen is echt geen ramp hoor.
    Mijn zoontje had met 5 flessen overdag soms toch nog 's nachts trek, en dan gaf ik een klein flesje. Zat hij wel over de 24 schepjes heen. Maar zolang dat niet structureel is kan dat dus best.

En ik bedenk me net dat je ook nog 2 boterhammetjes kan geven bij de lunch, als hij brood lekker vindt en goed eet.

12. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18

Gaat wel snel opeens hoor...
    Een maand terug dronk hij alleen nog maar melk hahaha
    Vanochtend een boterham na zijn fles vond hij heerlijk.
    Hoop dat hij er goed op reageert...de ontlasting wordt toch vaak ook wat zachter door brood?

Deel Deze Pagina