Graag even reactie...thuis blijven school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door missmamsie, 7 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Vragen staat vrij, ik vat het niet verkeerd op ;)

Ik denk dat ik er over een jaar nog zo over denk.
    Ik moet Sven nu regelmatig ook nog wakker maken, omdat ik moet werken en hij naar het KDV gaat.

Soms zit hij te knikkebollen in zn stoel, maar ik moet toch naar mn werk. Dat zal niet anders zijn als hij naar school gaat.

Maar als ik het onthou dan kom ik er over een jaar nog op terug ok? Dan weet ik het zeker :D

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je laat je kindje wel de avondvierdaagse lopen, maar ze zijn te moe om vervolgens naar school te gaan? Lijkt mij de omgekeerde wereld...;)

Als ze de avondvierdaagse niet aankunnen, omdat ze anders te moe voor school zijn, dan wordt hier gewoon niet gelopen. Ga je zelf ook een avond uit en meld je je dan ziek, omdat je te moe bent? Vreemde redenatie...

3. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik snap niet waarom je hier zo stellig in bent, iedereen heeft toch een eigen mening?

Hier blijft ze alleen thuis als ze ziek/echt niet lekker is. Ze gaat al 2,5 jaar naar school.

't Is ook niet zo dat ik zomaar een dag 'vrij' kan nemen op m'n werk omdat dochterlief moe is...

4. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    hier ben ik het helemaal mee eens.

5. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier gaat de oudste gewoon naar school. Hij is niet ziek dus gewoon gaan. Slapen en uitrusten doen ze maar in het weekend.

6. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier is de a4daagse van dinsdag tot vrijdag! Dat is fijn.

Maar mijn zoon zou naar school gaan. Lol is lol maar de volgende dag moet er gewerkt worden. Dan gaat hij na school maar rusten.

7. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Ik moet de jongste áltijd wakker maken voor de psz. Weet dat veel ouders hun kind laten slapen, de psz is dan ook niet verplicht natuurlijk. Maar ik vind het voor mijn kind duidelijk als ze een vaste dagstructuur heeft doordeweeks. Zeker een leerplichtig kind zou ik niet thuis houden omdat het moe is van de avondvierdaagse.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.519
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat een geneuzel weer allemaal.Iedereen moet toch weten wat hij doet.Ieder kind is anders.In de kleuterklassen zag ik ook vaak kinderen die middagen werden thuisgehouden terwijl mijn kinderen gewoon naar school gingen.
    Ik heb onze zoon in de kleuterklas weleens thuis gehouden nadat die de hele nacht had wakker gelegen van de onweer.
    In groep 3 is die een ochtend thuisgebleven nadat die op voetbalklamp was geweest en amper had geslapen.Ik ben daar ook eerlijk over en ga geen smoesjes verzinnen.

Laat iedereen toch zelf weten wat hij/zij doet.Als ouder zijnde weet jezelf wat het beste is voor je eigen kind en niemand anders.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    TS vraagt naar de mening van anderen, hè? ;)

10. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Hier even een juf van groep 3. Maar ik zou het echt niet kunnen waarderen als kinderen vanwege een avondvierdaagse een hele ochtend verzuimen. Een half uurtje later komen snap ik wel, maar ik geloof niet dat je kind tot 11.00 op zijn bed ligt, dus zodra hij wakker is hup naar school. Het is een druk programma zo in de laatste weken. :D

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hihi wou ik net zeggen ;)

Maar iedereen moet het zelf weten. Ik wil dat mijn kinderen nu al leren dat ze bepaalde verantwoordelijkheden hebben. Dat is straks met werk ook heel belangrijk, je kan niet zomaar thuis blijven omdat je moe bent. Dan maar thuis uitrusten en op tijd naar bed.
    Nu kan ik me voorstellen dat het moeilijk inschatten is hoe moe een kind is na een avondvierdaagse. Maar tenzij ze er echt helemaal lamlendig van zijn, zou ik ze gewoon naar school laten gaan.
    Bij ons is het wel makkelijk, ze hebben niet heel veel slaap nodig. Eva slaapt meestal maar 10 uur per nacht.

12. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Ik heb het nog nooit gedaan, Maar als mijn dochter echt moe is bijv. met avond4daagse ( hoorde dat sommige kinderen pas na 22 uur in bed lagen ) dan had ik haar vandaag lekker uit laten slapen en een lang weekend gegeven. Een kind wat moe is neemt ook de leerstof niet goed op.

13. knap

knap Niet meer actief

Denk gewoon dat het ook per kind verschilt mijn oudste heb ik toen hij nog op de gewone basisschool zat wel eens vaker thuis gehouden hij trok het echt niet.

En nu nog sporadisch hij heeft het soms nodig een pauze tussen door. Maar wat ik al zegt verschillend denk per kind.

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Huh... volgens mij schreef ik eerder van niet :D;)

15. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Oké, begrijp me niet verkeerd. Ik heb mijn zoon nog nooit voor zo'n reden thuisgehouden (en gisteren dus uiteindelijk ook niet) en ik zou hem ook zeker geen avondvierdaagse laten lopen als ik niet zeker zou zijn dat hij het met gemak vol kan houden. Mijn zoon was vorig schooljaar een twijfelgeval om heel groep twee over te slaan, omdat hij cognitief nogal voorloopt en zo heul belangrijk schat ik een vrijdagochtendje dus ook niet voor hem in. Omgekeerde wereld of niet, maar ik vind een sportieve uitdaging (en daarmee dus de mentaliteit om door te zetten en je eigen grenzen te herkennen en het leren luisteren naar je eigen lichaam) net als school een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van mijn kind. Ik ben daarin misschien wat eigenwijs, so be it.:) Maar het was donderdagavond 22.00u geworden en voor de kleinste is het wel een pittig weekje geweest en ik had gisterenochtend zo mijn twijfels bij het al dan niet naar school laten gaan. Maar idd: verantwoordelijkheid is verantwoordelijkheid en daarom is hij dus ook gewoon gegaan. Als hij op deze manier hetzelfde verantwoordelijkheidsgevoel creëert als zijn vader en moeder, dan hoef ik me daar zeker niet druk om te maken. ;)
    Anyway, hij heeft een ontspannen rustig weekeindje nu. En hij heeft zijn medaille en hij is gewoon 'netjes' naar school gegaan. En volgend jaar doen we gewoon weer mee:D

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik zou dr in het weekend uit laten slapen (als ze dat dan doet iig ;)).

Dochter heeft afgelopen week erg slecht geslapen, doordat ze slecht insliep. Daarbij sportdag en 2 middagen met een vriendinnetje gespeeld (doet ze nog niet zo lang en is toch allemaal wel wat spannend).
    Hele week was ze ook voor half 8 wakker, maar vanmorgen kwam ze pas tegen half 9.

Komt ook wel eens voor dat ik d'r de hele week doordeweeks moet wakker maken 's morgens en dat ze dan in het weekend om 7.15u al klaarwakker is ;)

Uiteindelijk haalt ze t meestal allemaal vanzelf wel weer in. Meestal een paar dagen later dan je zou verwachten.
    Bovendien merk ik er overdag meestal weinig van dat ze (te) weinig geslapen heeft. Ik hou dr dus alleen thuis als ze echt ziek is.

Heeft trouwens (voor mij) niets te maken met eigen verantwoordelijkheden leren.. Kan me best voorstellen dat sommige kinderen het wel echt nodig hebben, omdat ze het niet trekken. De mijne niet.
    Ik vind de hele mentaliteit van door en doorgaan, omdat het zo hoort, anders ben je zwak, heel erg slecht. Dat wil ik mijn kind niet leren. Wel altijd luisteren naar je lichaam.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind van wel, ik vind moe zijn namelijk geen reden om niet naar school te gaan, en later dan dus ook maar niet naar je werk omdat je moe bent? Ik snap dat kleine kinderen meestal sneller moe zijn en als het echt niet gaat, dan gaat het niet.
    Als ik me niet lekker voel, probeer ik meestal wel of ik kan werken. Naar huis kan altijd nog. Zo doe ik het met de kinderen meestal ook. Vaak valt het dan best nog mee. En ziek naar huis kan altijd nog.

Ik denk trouwens dat ze hier op school liever hebben dat een kind een hele ochtend thuis blijft dan een uurtje later op school komt. Dat is zo rommelig. Als het moet voor bezoek aan een arts ofzo, dan zij het zo, maar voor een beetje uitslapen zou ik dan toch voor een heel dagdeel kiezen.

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat denk ik ook, uurtje later op school vind ik ook niet kunnen.
    En voor mijn dochter geldt idd ook dat 'moe' geen reden is om niet naar school te gaan. Dat zou ik bij haar dan eerder zien als geen zin. Maar niet ieder kind is hetzelfde.

Bovendien vind ik dat de verantwoordelijkheid ligt bij de ouder dat een kind genoeg slaap krijgt. Kan een kind toch niets aan doen dat t avondvierdaagse heeft of om een andere reden niet genoeg heeft geslapen of niet goed kán slapen?
    De verantwoordelijkheid ligt bij de ouder.

Overigens vind ik wel dat een kind mag leren dat bepaald gedrag consequenties heeft natuurlijk. Maar dat vind ik hier los van staan.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja heb je inderdaad wel gelijk in. Maar dan geef je als ouder niet het goede voorbeeld vind ik, wel naar de avondvierdaagse en vervolgens niet naar school.

Eva heeft er nogal een handje van om nog lang op haar kamer te spelen, dus tegen haar zeg ik dan wel dat als ze dan 's ochtends moe is, ik geen gezeur wil en dat het dan haar eigen schuld is. Maar ze heeft niet veel slaap nodig. Ze slaapt regelmatig van 21:30 tot 6:30 en dan merk je niets aan haar.

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter is idd hetzelfde.

Ik vind dan wel dat je als ouder over t algemeen dus de verantwoordelijkheid hebt dat je kind genoeg slaap/rust krijgt. Maar ja, moet je ze dan een avondvierdaagse onthouden, als de hele klas meedoet? Dat vind ik niet.
    Het gaat om kleuters.. Ze moeten hun hele level al/nog zo veel. Ik vind dat je daar af en toe best een uitzondering voor mag maken.

Deel Deze Pagina