Na al lang het gevoel te hebben gehad dat de spraak van mijn dochtertje niet helemaal verloopt zoals het hoort, en constant tegen een muur van onbegrip aangelopen te zijn, heb ik vorige week het consultatiebureau gebeld, uitgelegd en de volgende dag werd ik al teruggebeld. De jeugdarts vond het duidelijk genoeg dat mijn dochter gezien moest worden door een logopediste en een uur later lag de verwijzing al bij de huisarts, waar ik toevallig even voor mijzelf naartoe moest. Vandaag konden we al terecht bij de logopediste en zij vond het ook overduidelijk en ook jammer dat ik eerst via gewoon huisarts en kno arts tegen onbegrip ben aangelopen. Maar, ze zei ook dat ik niet te laat ben, dat we nu nog ruim de tijd hebben voordat ze naar school gaat, over 8 maanden. Zijn er hier nog meer ouders met kindjes met een fonologische stoornis in de spraakontwikkeling? Of een andere stoornis, of ervaringen met logopedie? Mijn dochtertje maakt van de s standaard een k: huis=huik, bus=buk, bos=bok. Maar ook juf=juk, lief=liek. Slang=tlang. Soms plaatst ze de letter wel juist, maar dan volgt er vaak nog een andere klank achteraan. Ze is zich er zelf van bewust, dat zagen we vanmorgen heel duidelijk bij de logopediste. Toen ze een plaatje moest benoemen, en muik zei ipv muis, zei de logopediste "ja, dat is een muis, zeg nog maar eens...muis", waarop mijn dochtertje zei: "nee, dat kan ik nog niet..." Dat was even slikken, maar ben wel blij en opgelucht dat er nu iemand is die het spraakprobleem ook onderkent en mij niet weer het bos instuurt. Wilde even van mij afschrijven, hoop dat er hier meer zijn die ervaringen hebben. Groetjes, Mex
Mijn oudste had het ook. En met een hele serie letters en vooral aan het begin van woorden/lettergrepen. De L, K, F, S. Dan zei hij siets ipv fiets, maar ook joep ipv soep.. Die is bij de ogentest van 3 jaar door de mand gevallen. Toen zijn hij de woorden verkeerd, terwijl hij op andere momenten die letters wel goed kon zeggen. Het is bij hem heel snel gegaan. Na 4/5 maand waren de meeste letters goed. Alleen de L bleef lastig en de R wil nog steeds niet. De L zijn we nog mee bezig, maar dat is ook een klank die pas moet bij 5 jaar. de R bij 6. Mijn jochie had vooral leuke half-uurtjes bij zijn praatjesdokter. En de oefeningen waren ook speels voor thuis. Memory, verstop de kaartjes, gekke bekken trekken etc.. Hij heeft er 9 maand gelopen, toen ging hij naar de basisschool. Nu met 5,5 weer een paar maand, maar dat was om de 3/4 weken, dus minder intensief.
Deepfreeze, dank je wel voor je antwoordt! En fijn om te lezen dat het dus goed behandelbaar is! Bij mijn dochter zijn het ook de letters K,F,S en af en toe de W. De S is een klank die met 2 jaar al aanwezig 'moet' zijn, begreep ik vanmorgen. Er werd ook aangegeven dat ze het snel kan oppakken. Grappig, ze noemde het vanmorgen de letterschool
Hmm hier vroeger zelf langdurig logopedie gehad ivm slissen... Maar vond dat altijd erg leuk om te doen
Dat hoor ik graag! Ik denk ook wel dat ze het leuk zal gaan vinden, zoals ze daar op de triptrapstoel zat, en hele verhalen vertelde, eigenlijk te schattig. Bijzonder ook om te merken dat die kleine peuter al bewust is van het feit waarom ze daarheen gaan en dat ze,zoals zij het zegt, letters gaat leren omdat ze die nog niet goed kan.
Een goede logopediste maakt er wel een feestje van. Hoor niemand die er echt van baalt.. En thuis oefenen kan ook gezellig zijn. En soms ook gewoon lekker overslaan als het niet wil. Niet teveel pushen, maar vooral leuk houden. Soms doe ik het ook wel anders dan de logo verteld. Dan even snel in de auto naar school toe. Of tijdens een ander spelletje even wat opletten..