Ha dames. Ik ben sinds vorig jaar januari, na een pittige bevalling, mama van een super lieve zoon... We gaan voor een tweede kindje. Sinds de bevalling niet aan AC geweest, maar 14 maanden borstvoeding gegeven, waardoor ik pas sinds 4 maanden weer een cyclus heb. En die is nog regelmatig ook! Na geboorte zoon is het niet even makkelijk geweest.. (PPD) Ik denk dat dat deels te wijten valt aan het seizoen. Hij is een winterbaby... Ik vond het allemaal erg veel moeite om er lekker even op uit te gaan in de kou (door PPD zag ik het allemaal natuurlijk best somber in...) Gelukkig voel ik me al maanden heel goed en ben ik er volledig overheen! Daar ben ik heel blij mee.. Maar nu zit het toch een beetje aan me te knagen, dat ik, als ik nu bijvoorbeeld zwanger zou worden, uitgerekend ben in januari.. Dus weer een winterbaby. Wat zouden jullie doen: die wintermaanden 'overslaan' of er toch gewoon voor gaan? Het klinkt misschien heel ondankbaar allemaal, maar een baby is natuurlijk altijd heel erg welkom! Ik ben alleen weer bang dat een PPD zich herhaalt en die koude sombere dagen werken dan natuurlijk ook niet erg goed mee... Het lijkt me dan fijner om pas vanaf april bijvoorbeeld een baby te krijgen... Maar begrijp me goed, wanneer het ook raak mag zijn, een baby is altijd heel erg welkom. Maar stiekem hoop ik dat het nog een paar maanden duurt, zodat we de winter 'uit' zijn... Zijn er meer mensen die hier wel eens aan denken? Of zeur ik nu gewoon? Ben benieuwd hoe jullie hier in staan... Alvast bedankt voor je reactie!
Ik vind niet dat je zeurd hoor. Doe wat goed voeld, maar een kindje is helaas niet te plannen Succes met je keus !
Helemaal niet raar hoor, ik herken wat je zegt! Voor mij is het natuurlijk de eerste ronde, maar ik had ook liever geen kindje dat tussen oktober-januari zou komen... Ondertussen zijn we al in ronde 4 en zijn we die maanden dus al ongeveer gepasseerd... Het is moeilijk in te schatten wanneer het juist 'raak' zal zijn, dus het zou evengoed nog heel lang kunnen duren tot bv volgend jaar in januari, maar het zou juist heel snel kunnen gaan en in die mooie maanden kunnen komen. Dat is een afweging die jij moet maken, het valt uiteindelijk nooit te voorspellen wanneer die 2de eraan zal komen Succes!
Oorspronkelijk wilde ik liever bevallen tussen februari en oktober. Ik wilde dat ook allemaal graag plannen. Vooral ervoor zorgen dat ik niet eind december ofzo beval,... Maar we zijn nu een half jaar verder, door mijn PCOS heb ik geleerd dat zwanger worden moeilijk wordt voor mij en dat niets loopt zoals je het plant. Dus ik ga al blij zijn als ik ooit zwanger raak en kan bevallen van een gezonde baby. In welke maand, maakt dan helemaal niets uit...
Ik denk dat je pas kan plannen als je weet dat je snel zwanger raakt. Bij mij is er geen peil op te trekken dus mij maakt het ook niet uit. Wat misschien helpt de volgende keer is een zonnebank na de bevalling??
Het valt nooit te plannen (helaas, of juist gelukkig maar ) want ook al ben je vlot zwanger geraakt de eerste keer, het geeft geen garantie voor de volgende. Maar als je denkt dat het seizoen van invloed is op de kans op een ppd, wat ik me goed kan voorstellen ivm donkere koude dagen enzo, waarom begin je dan niet over 2-3 maanden? Dan is in ieder geval de bevaldatum vanaf februari/maart. Mocht het nou niet 123 lukken, dan kan je altijd nog besluiten om gewoon door te gaan met proberen, toch? Je kan immers niet plannen wanneer ie wel komt, maar wel wanneer ie in ieder geval niet komt. Of denk ik nu te simpel? Edit: zie nu pas dat je al een aantal rondes bezig bent. Maar dan nog kan je ervoor kiezen om een paar maanden anticonceptie te gebruiken. of je overlegd met je arts/vk wat de kans is op herhaling van de ppd en of daar daadwerkelijk het winterseizoen invloed (en hoeveel dan) op heeft. Het zou bij mij serieus een overweging waard zijn in ieder geval.
Ja ik snap je helemaal. Ik ben uitgerekend in mei en daar ben ik echt heeeel blij mee want dat lijkt me de perfecte maand! Mochten we voor een tweede kindje gaan dan proberen we weer te mikken op de maanden maart tm juni. Garanties heb je nooit, maar proberen en hopen kan altijd.
Mijn neefje is eind dec geboren en mijn zusje zei ook van: liever niet meer in de winter. Het is zo snel donker en zonlicht en warmte doen je veel sneller blijer worden en je beter voelen. Maar ja nu ben ik uitgerekend in nov. Ach als het dan weer zomer is, is het kind stevig genoeg om lekker de zomer door te brengen.
Voor de zekerheid even 1 of 2 maandjes wachten.. Iedereen heeft zo z'n voorkeur toch. Ik vind het niet ondankbaar. Als jij een gelukkige moeder bent is je gezin dat ook!
Ik snap je.. Hier rond 29 december uitgerekend.. Neem mee dat ik een geplande ks krijg en hij zij dis eerder komt.. wordt miss kerstkindje... Och ik ben dolgelukkig Bij mijn eerste beviel ik begin oktober. Ik had TOP WEER in mijn verlof. Echt heerlijk zonnig geen regen en geen sneeuw...
Ik ben juist blij dat onze dochter in december geboren is. Ten eerste geen verjaardagen in de wintermaanden, terwijl we vanaf april t/m september bijna elke week een verjaardag hebben en ten tweede zat ik na haar geboorte lekker in mijn eigen wereld. Lekker haar knuffelen, kerstboom in huis, gezellige sfeer. Uiteindelijk is ze precies tussen Sinterklaas en Kerst geboren. Helemaal prima.
Bedankt allemaal voor jullie reactie! April-september lijkt mij de mooiste maanden om een kind te krijgen. Haha. Eigenlijk een gevoelskwestie.. En waarschijnlijk verder ook nergens mee te maken. Maar toch. De afgelopen 2 rondes zijn we een beetje voorzichtig geweest... Vanaf komende ronde passen we niet meer op. De kans dat het in 1 keer raak is, is vast niet zo groot. De vorige keer duurde het namelijk ook 9 maanden... En mocht het wel zo zijn, dan is het kindje heel welkom, óók in de winter! Om mij heen heb ik alweer twee zwangere schoonzussen, dus de kriebels komen wel weer...
Hier liever ook niet in de winter.... Maar ook niet hoogzomer, hoogzwanger. 1e is van April... Heerlijk zwanger in de winter en bevallen in een mooie periode van het jaar. Jongste 2 vond ik vreselijk zo zwanger met dat hete weer!!! Dus ja.... Ik hoop tegen de rijd van een 4e dat het weer in April/Mei mag komen... Heb koperspiraal, geen last straks van ontpillen etc. Mijn cyclus is nu zoals ik altijd gewend ben. dus volgend jaar eind Mei eruit en dan zullen we het wel meemaken
Hier nog nooit nagedacht over wat een 'goede' maand zou zijn en inmiddels weet ik ook dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is en niet te plannen valt. Wat ik je nog mee wilde geven.... Nu je uit ervaring weet dat je vorige keer een PPD hebt gehad, kan je misschien ook kijken naar hoe je dat eventueel zou kunnen vóórkomen mocht je weer in de winter uitgerekend zijn. En daarmee dan de kans op herhaling verkleinen.